... , kończącym I wojnę światową. O randze Cieszyna w tamtych czasach niech świadczy fakt, że sto lat wcześniej, podczas wojny trzydziestoletniej, właśnie tutaj przeniesiony został austriacki dwór cesarski. Po podziale wzdłuż Olzy powstały dwa nowe organizmy miejskie, z których każdemu brakowało podstawowych elementów. Polski Cieszyn stracił między innymi stację kolejową, wodociągi i gazownię, a Czeski Cieszyn został bez urzędów, historycznego centrum miasta, szkół i obszarów mieszkaniowych. Mieszkańcy obydwóch miast musieli więc uczyć się funkcjonować niemal od nowa, choć wiele więzów trwało przez dziesięciolecia. Dzisiaj, gdy już nikt nie przeszkadza w swobodnym przepływie ludzi, towarów i myśli, Cieszyn na nowo spaja się w kosmopolityczny organ...
Zamek i XIII-wieczna wieża w Kocobędzu
... ie całkiem sporo, to jednocześnie znaczące fragmenty wiodą również albo w ruchu ogólnym, albo po naturalnych, leśnych drogach nad Olzą. Tym samym do przejazdu po całej trasie niestety nie namawiam przyczepkowiczów i innych bardziej wrażliwych rowerzystów - są odcinki, które mogą być dla nich zbyt wymagające. Przeciętni, dorośli turyści rowerowi nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się po wskazanych drogach. Żelazny Szlak Rowerowy i jedno z miejsc odpoczynku Z Katowic do Cieszyna z jedną przesiadką W piątkowe popołudnie z Katowic do Cieszyna można dotrzeć pociągiem i to w akceptowalnym czasie poniżej 2 godzin. Po drodze na chętnych czeka jedna przesiadka - w Skoczowie lub Goleszowie. Niestety, Koleje Śląskie nie wyglądają na specjalnie z...
Przeczytaj wszystko: Żelazny Szlak Rowerowy i czeska "dziesiątka" - Śląsk Cieszyński na weekend.


