Jeden z tuneli na trasie rowerowej Alpe-Adria

You are here

Kolej na rowery. 11 kolejowych szlaków rowerowych w Polsce i w Europie [2023]

Szlaki rowerowe po nieczynnych liniach kolejowych są dużą atrakcją i wygodą podczas rowerowej podróży. Do najważniejszych atutów pokolejowych tras rowerowych należy łatwość, z jaką pokonuje się przewyższenia, która wynika ze specyfiki transportu kolejowego, gdzie maksymalne dopuszczalne nachylenie linii kolejowej wynosi zaledwie 3 procenty. Tymczasem turysta rowerowy - w zależności od wieku i kondycji - jako trudne do pokonania uważa podjazdy o nachyleniu od 5-7 procentów w górę. Turyści rowerowi doceniają również fakt, że zwykle kolejowe szlak rowerowe biegną zwykle z dala od miejscowości i ruchliwych arterii, co sprzyja bliższemu kontaktowi ze środowiskiem naturalnym.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie, zobacz nowe Ministerstwo Turystyki Rowerowej :-)

Nasi Partnerzy

Szlaki rowerowe w Brandenburgii
Miejsca Przyjazne Rowerzystom
Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Rowery turystyczne
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

Szlak rowerowy Alpe-Adria - Włochy

Około 60-kilometrowy odcinek szlaku rowerowego Alpe-Adria poprowadzono po dawnej linii kolejowej nazywanej ferrovia Pontebbana. Między Tarvisio a Udine kolej przeniosła się na nową, dwutorową linię kolejową, a nieużywane kolejowe ślady zrewitalizowano, usuwając stare podkłady i kładąc w ich miejsce wygodne, asfaltowe drogi rowerowe. W ślad za inwestycjami w rowerową infrastrukturę pojawili się rowerzyści, ciesząc się jedną z podstawowych cech linii kolejowych, czyli łagodnym nachyleniem trasy, nieprzekraczającym 2,2%, a także zachwycając się odsunięciem od ruchu samochodowego w niezwykle atrakcyjnej rzeczno-alpejskiej scenerii. Atrakcją tego odcinka są imponujące zrewitalizowane obiekty inżynieryjne, jak mosty i tunele kolejowe.

Więcej: Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

 

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech
Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji - Niemcy

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji to najdłuższy szlak rowerowy w Europie poprowadzony po liniach kolejowych. Na niemal 300 kilometrów długości składa się sześć krótszych, pokolejowych szlaków rowerowych: Vulkanradweg (94 kilometry), Vogelsberger Südbahnradweg (33 kilometry), Milseburg-Radweg (27 kilometrów), Ulsterradweg (58 kilometrów), Kegelspielradweg (27 kilometrów) i Solztalradweg (28 kilometrów). Najbardziej efektownym punktem pokolejowego szlaku rowerowego Milseburg-Radweg, czyli kolejnego odcinka Kolejowego Szlaku Rowerowego Hesji, jest tunel kolejowy o długości aż 1172 metrów. Nie trzeba martwić się o oświetlenie rowerowe - wewnątrz tunelu zamontowano lampy sterowane przez czujniki ruchu.

Więcej: Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

 

Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu
Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu

Trasa rowerowa Brenner-Bolzano - Południowy Tyrol, Włochy

Do poznania doliny Isarco zachęciła nas znaleziona informacja o prawie 100-kilometrowej drodze rowerowej, jaka biegnie tędy wykorzystując długie fragmenty starej linii kolejowej. W latach 90-tych XX wieku przebieg Kolei Brennerskiej zmodernizowano i zastąpiono nowocześniejszym, a w śladzie starego położono asfaltową nitkę dla rowerzystów. Początek ma w Brenner niedaleko stacji kolejowej i popularnego outletu odzieżowego, a koniec w centrum Bolzano, gdzie włącza się w system dróg rowerowych miasta. Trasa prowadzi po łagodnie nachylonych pokolejowych odcinkach, przerywanych odcinkami drogowymi w mijanych miejscowościach, a także fragmentami biegnącymi wzdłuż Autostrady Brennerskiej.

Więcej: Południowy Tyrol - szlak rowerowy Brenner-Bolzano

 

Ścieżka rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego w Polsce
Ścieżka rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego w Polsce

Ścieżka Rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego - Dolny Śląsk, Polska

Wizytówką Dolnośląskiej Krainy Rowerowej jest 23-kilometrowa Ścieżka Rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego. Trasa rowerowa nazwana nazwiskiem słynnego kolarza otwarta została w 2012 roku, biegnie z Grabownicy przez Milicz do Sułowa Milickiego i Gruszeczki. Do jej budowy wykorzystano dawny przebieg Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej. Przedłużeniem drogi rowerowej Ryszarda Szurkowskiego jest kolejny pokolejowy odcinek, który powstał w śladach kolei żmigrodzko-milickiej i Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej. Zaczyna się w Gruszeczce, biegnie lasami wzdłuż Baryczy, a następnie jednym rozgałęzieniem dociera do Żmigrodu, a drugim w okolice Prusic. Cała 43-kilometrowa droga rowerowa jest w całości odseparowana od ruchu samochodowego.

Więcej: Dolnośląska Kraina Rowerowa - ścieżka im. Ryszarda Szurkowskiego

 

Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce
Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce

Szlak rowerowy wokół Tatr - Polska, Słowacja

Pierwszy odcinek rowerowego Szlaku wokół Tatr prowadzi z Nowego Targu do Trzciany na Słowacji, przez ponad 40 kilometrów prowadząc rowerzystów po śladzie linii kolejowej, zamkniętej w 1989 roku. Kiedyś z tych stacji odjeżdżały w Bieszczady nawet pociągi z... owcami, a dziś obiekty dawnej infrastruktury kolejowej linii "suchogórskiej" oglądają niemal wyłącznie turyści rowerowi. Na potrzeby Szlaku wokół Tatr wyremonotowano dwa, piękne stalowe mosty kolejowe na Wielkim Rogoźniku i Czarnym Dunajcu, które stały się jednymi z symboli nowego szlaku. Wzdłuż pokolejowej trasy pojawiły się również przystanki dla rowerzystów ze stylowymi wiatami, ławkami, stojakami na rowery, mapami i tablicami informacyjnymi.

Więcej o Szlaku wokół Tatr wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim
Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

Stary Kolejowy Szlak - Pomorze Zachodnie, Polska

Na Starym Kolejowym Szlaku rowerzyści mogą korzystać z dwóch długich odcinków dróg rowerowych, które powstały w miejscu zlikwidowanej linii kolejowej. Pierwszy prowadzi z Karlina do Zieleniewa koło Kołobrzegu (z niewielką przerwą w Gościnie), a drugi ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju. Kolejny, trzeci pojawi się w latach 2022-2023 i pobiegnie z Wierzchowa pod Złocieńcem aż do Wałcza. Nieco zaokrąglając - na około 180 kilometrów głównego przebiegu szlaku między Wałczem a Kołobrzegiem, już za rok-dwa około 90 kilometrów stanowić będa piękne pokolejowe trasy rowerowe. Dzisiaj ich długość to około 65 kilometrów. Łączna długość Starego Kolejowego Szlaku to około 250 kilometrów.

Więcej: Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

 

Szlak rowerowy Val di Fiemme
Szlak rowerowy Val di Fiemme

Trasa rowerowa Val di Fiemme - Trentino, Włochy

Trasa rowerowa w Val di Fiemme wykorzystuje na dużym odcinku ślad dawnej kolei, zamkniętej w 1963 roku. Tutejsza kolej łączyła między innymi Predazzo i Cavalese z doliną Adygi. I to właśnie po początkowym fragmencie tej nieczynnej linii kolejowej Włosi poprowadzili jeszcze jedną niezwykłą drogę rowerową. Posiadająca szutrową nawierzchnię trasa biegnie z miejscowości Ora do San Lugano i jest najprzyjemniejszym sposobem na wydostanie się rowerem z doliny Adygi w kierunku wschodnim. Posiada łagodne nachylenie w okolicach 2-4%, serpentyny wijące się po zboczu doliny bbb z przepięknymi widokami na okolicę i kilka dawnych kolejowych tuneli na trasie z automatycznym oświetleniem.

Więcej: Trentino - szlak rowerowy Val di Fiemme

 

Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem
Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

Żelazny Szlak Rowerowy - Śląskie, Polska

Do poprowadzenia Żelaznego Szlaku Rowerowego w województwie śląskim wykorzystano fragmenty nieczynnych śląskich linii kolejowych. Łącznie to aż 15 kilometrów drogi rowerowej, przerywanej tylko kilkoma przejazdami przez drogi publiczne, głównie w okolicach Jastrzębia-Zdroju. Jej największymi zaletami, którymi charakteryzują się wszystkie pokolejowe drogi rowerowe, są niewielkie nachylenie i odsunięcie od zabudowań i innych szlaków komunikacyjnych, w tym samochodowych. A to przekłada się na szeroką dostępność, bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Efektownym zaaranżowaniem pokolejowego śladu Żelazny Szlak Roweowy dołączył do grona zaledwie kilku szlaków w Polsce, które w podobny sposób wykorzystują kolejowe dziedzictwo.

Więcej: Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

 

Szlak rowerowy EuroVelo 10 w Pomorskiem
Szlak rowerowy EuroVelo 10 w Pomorskiem

Szlak rowerowy EuroVelo 10 - Pomorskie, Polska

Kolejowa trasa rowerowa ze Swarzewa do Krokowej, przy której znajduje się kilka kaszubskich dworów i pałaców, jest na pewno jednym z najlepszych odcinków w całym województwie pomorskim. Pokolejowa droga rowerowa delikatnymi łukami i niewielkimi wzniosami przecina atrakcyjne krajobrazowo tereny znacznie usprawniając przejazd rowerem z Krokowej do Pucka, a po drodze mija m.in. dwory w Kłaninie, Sławoszynie, Starzyńskim Dworze i Łebczu. Tędy jadą rowerzyści ze świata podróżujący po nowym przebiegu europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 10 wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego i na pewno jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych odcinków nadmorskiego szlaku w Polsce.

Więcej: Szlak EuroVelo 10 w Pomorskiem

 

Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach
Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

Droga rowerowa Toruń-Unisław - Kujawy, Polska

Może najlepszą z dróg rowerowych powiatu toruńskiego jest trasa po nieczynnej linii kolejowej Toruń Wschodni-Chełmno (nr 246) prowadząca z Torunia do Unisławia i mająca długość aż 27 kilometrów (wraz z fragmentem miejskiej drogi rowerowej w Toruniu). Jazdę po pokolejowej trasie rowerowej o atrakcyjnym, łagodnym charakterze dodatkowo urozmaicają ślady dawnego osadnictwa, w tym zdziczałe drzewa owocowe. Podtoruńska trasa to jeden z kilku przykładów wykorzystania nieczynnej infrastruktury kolejowej w Polsce i częścią budowanej od kilku lat sieci dróg rowerowych powiatu toruńskiego, sukcesywnie łączących kolejne miejscowości wokół Torunia.

Więcej: Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

 

Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach
Łynostrada na Warmii i Mazurach

Łynostrada - Warmia i Mazury, Polska

Krótko przed Lidzbarkiem Warmińskim Łynostrada wjeżdża na drogę rowerową z Ornety właśnie do Lidzbarka, poprowadzoną śladem dawnej linii kolejowej nr 255 Słobity-Bartoszyce. Jej początek w Ornecie przejechaliśmy dobre kilka lat temu podczas jednej z rowerowych majówek, więc po drugim końcu dużo sobie obiecywałem. Zastałem pięknie biegnącą trasę z przyjemnymi widokami na okolicę i… mniej piękne ślady codziennego rozjeżdżania jej przez samochody okolicznych mieszkańców. I chociaż na tle całego przebiegu Łynostrady to na pewno jeden z lepszych odcinków, generalnie dość dobrze i szybko przejezdny, to trudno nie odnieść wrażenia, że ta pokolejowa droga rowerowa ma o wiele większy, niewykorzystany potencjał.

Więcej: Łynostrada na Warmii i Mazurach

 

Pytania i komentarze

Dodaj Twój komentarz