- Szlak rowerowy Velo Baltica (R10) - Polska, Pomorze Zachodnie
- Szlak rowerowy EuroVelo 10 (R10) - Polska, Pomorskie
- Szlak rowerowy Morza Bałtyckiego - Niemcy
- Szlak rowerowy R10 na Mierzei Wiślanej - Polska, Pomorskie
- Szlaki rowerowe na Bornholmie - Dania
- Szlak rowerowy R10 na Półwyspie Helskim - Polska, Pomorskie
- Szlak rowerowy Morza Bałtyckiego w Danii - Dania
- Szlak rowerowy EuroVelo 10 na Łotwie - Łotwa
- Szlak rowerowy EuroVelo 10 na Żuławach Wiślanych - Polska, Pomorskie
Szlak rowerowy Velo Baltica (R10) - Polska, Pomorze Zachodnie
Prace nad nowym obliczem szlaku rowerowego R10 prowadzone są w ramach regionalnego projektu Unii Europejskiej “Biking South Baltic!”. Projekt ma na celu budowę dróg rowerowych, rozwój infrastruktury i promocję turystyki rowerowej nad Morzem Bałtyckim w ramach europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 10. Większość nowych dróg rowerowych w województwie zachodniopomorskim posiada standardową nawierzchnię bitumiczną (asfaltową) i tak też dzieje się na nadmorskim EuroVelo 10. Nowa nawierzchnia i odizolowanie od ruchu samochodowego powodują, że prowadzone w ten sposób szlaki rowerowe stają się dostępne dla osób w każdym wieku i w każdym stopniu rowerowego zaawansowania, także dla dzieci i osób starszych.
Więcej: Velo Baltica na Pomorzu Zachodnim
Szlak rowerowy EuroVelo 10 (R10) - Polska, Pomorskie
Najważniejszą zmianą w przebiegu EuroVelo 10 w województwie pomorskim jest to, że nadbałtycka trasa rowerowa omija teraz Ciemińskie Bagno, część rezerwatu Bagna Izbickie, położoną na południe od wsi Kluki. Nowy przebieg szlaku pojawił się również na północnej części jeziora Gardno, a na południe jeziora Sarbsko przeniesiono również szlak Morza Bałtyckiego za Łebą. Przeniesienie szlaku miało miejsce także wokół i w samej aglomeracji trójmiejskiej, a nawet na Żuławach Wiślanych. Główny przebieg szlaku nie zagląda już ani na Mierzeję Helską, ani na Mierzeję Wiślaną - obydwie przejechać można teraz po szlakach łącznikowych R10.
Więcej: EuroVelo 10 w Pomorskiem
Szlak rowerowy Morza Bałtyckiego - Niemcy
Naszą trasę wyznaczała Ostseeküsten-Radweg, czyli Droga Rowerowa Wybrzeża Morza Wschodniego, gdzie Morzem Wschodnim jest w Niemczech oczywiście Morze Bałtyckie. Szlak ten, biegnący wspólnie z europejskim EuroVelo 10, to jeden z najpopularniejszych celów turystów rowerowych w Niemczech, plasujący się zawsze w czołówce w corocznym badaniu Niemieckiego Powszechnego Klubu Rowerowego (ADFC). Jest na czele zarówno wśród już przejechanych szlaków, jak i wymarzonych miejsc na kolejne rowerowe wakacje. I rzeczywiście, na całej trasie regularnie spotykaliśmy długodystansowych, rowerowych podróżników w każdym wieku. Cechują go piękne krajobrazy, świetne nawierzchnie - nie zawsze asfaltowe, choć zawsze dobrze utwardzone.
Więcej: EuroVelo 10 - szlak Morza Bałtyckiego w Niemczech
Szlak rowerowy R10 na Mierzei Wiślanej - Polska, Pomorskie
Szlak rowerowy po Mierzei Wiślanej na prawie całej długości posiada szutrową, utwardzoną nawierzchnię doskonale komponującą się z naturalnymi, leśnymi klimatami wokół niej. To trasa zarówno dla turystów rowerowych z sakwami, jak i zwolenników lekkiej jazdy terenowej na popularnych gravelach. Wśród tych pierwszych są i amatorzy krótkich, jednodniowych wycieczek, jak i wielodniowi podróżnicy, jadący po EuroVelo 10, czyli europejskiej trasie rowerowej wokół Morza Bałtyckiego. Krótki fragment od przekopu Wisły w Mikoszewie do Jantaru wykorzystuje polska część wspomnianego szlaku rowerowego EuroVelo 10 wokół Bałtyku, a dalej - od Jantaru przez Stegnę, Sztutowo, Kąty Rybackie i Krynicę Morską aż do granicy polsko-rosyjskiej w Piaskach - biegnie szlak łącznikowy trasy wokół Bałtyku oznaczony symbolem R10.
Więcej: Szlak R10 na Mierzei Wiślanej
Szlaki rowerowe na Bornholmie - Dania
Po Bornholmie poprowadzono ponad 230 kilometrów dróg rowerowych, my jednak poznaliśmy tylko niewielką ich część. Planując wyjazd jeszcze w Polsce z przyzwyczajenia korzystaliśmy głównie z dróg publicznych, nie biorąc pod uwagę istnienia specjalnych dróg rowerowych. Mimo to, jeżdżąc po wyspie nie odczuliśmy żadnego dyskomfortu. Od leśnych dróg, przez niewielkie lokalne asfalty po główne szosy - wszędzie byliśmy traktowani z respektem i uśmiechem. Tylko na głównych drogach Bornholmu zdarza się, że na rowerzystów czeka wydzielony pas jezdni, oddzielony ciągłą linią od reszty jezdni. Podobne rozwiązania stosowane są na fragmencie EuroVelo 10 w Danii.
Więcej: Bornholm - szlaki rowerowe
Szlak rowerowy R10 na Półwyspie Helskim - Polska, Pomorskie
Całemu przebiegowi trasy rowerowej po Półwyspie Helskim towarzyszy chyba nieskończona liczba wymarzonych miejsc do odpoczynku. Piękne, piaszczyste plaże ciągną się kilometrami i nawet w sezonie, po przejściu lub przejechaniu jakiegoś odcinka plaży, można znaleźć takie miejsca, gdzie naszego koca - zapakowanego przezornie do rowerowej sakwy - po wejściu do wody będą pilnować wyłącznie nasze rowery. Mierzeja Helska, oblegana w tych najbardziej popularnych miejscach, wciąż potrafi zaskoczyć pustą plażą. Do naszych faworytów należą okolice latarni na Górze Szwedów - tu jest stosunkowo najdalej od miejscowości i ośrodków wypoczynkowych.
Więcej: Półwysep Helski - szlak rowerowy R10
Szlak rowerowy Morza Bałtyckiego w Danii - Dania
Po Zelandii i wyspie Møn europejska trasa rowerowa dookoła Morza Bałtyckiego rzadko biegnie po drogach rowerowych, co jednak nie wpływa na mniejsze bezpieczeństwo jazdy rowerem. Bo oto w Danii na szosach z większym ruchem pojawiają się rozwiązania, które wcześniej widzieliśmy w Holandii lub na testowych fragmentach dróg w Borach Tucholskich. To szerokie pobocza dla rowerów jakie maluje się po obu stronach jezdni, zostawiając pośrodku jeden pas dla samochodów jadących w obydwóch kierunkach. Samochody mijają się lub wyprzedzają korzystając krótko z przestrzeni przeznaczonej dla rowerzystów, po czym wracają na środkowy pas. To interesujący sposób na ochronę rowerzystów, do którego w Polsce najprawdopodobniej szybko nie dojrzejemy.
Więcej: Dania - szlak EuroVelo 10
Szlak rowerowy EuroVelo 10 na Łotwie - Łotwa
Wzdłuż wybrzeża Łotwy przebiegają trasy dwóch szlaków europejskiej sieci EuroVelo. Aby zobaczyć te najpiękniejsze miejsca na północnym wybrzeżu należy opuścić EuroVelo 10 zwany szlakiem Morza Bałtyckiego i podążać za znakami EuroVelo 13. Obydwie europejskie trasy są bez wątpienia najczęściej wybieranymi sposobami przejazdu przez Łotwę, jednak zdanie się wyłącznie na nie to jak... jedynie polizanie papierka od popularnych tu serków twarogowych w czekoladzie, które w tutejszych hipermarketach zajmują całe chłodnie! W dodatku "pokręcony" sposób poprowadzenia łotewskich EuroVelo powoduje, że większość spieszących się na Nordkapp rowerzystów zignoruje wiele z bocznych odcinków i nie zobaczy wszystkich interesujących miejsc.
Więcej: Łotwa - szlaki rowerowe EuroVelo
Szlak rowerowy EuroVelo 10 na Żuławach Wiślanych - Polska, Pomorskie
W Nowym Dworze Gdańskim ma początek świetna droga rowerowa szlaku EuroVelo 10 położona na niewielkim, jak na Żuławy przystało, wale przeciwpowodziowym Tugi. Nazywam ją świetną przede wszystkim ze względu na położenie blisko wody i poprowadzenie przez naturalne, niemal dzikie, nadrzeczne obszary. Nie przeszkadza mi nawet fakt, że do budowy drogi rowerowej nad Tugą użyto nielubianych przez rowerzystów płyt z otworami typu yomb. Ze względu na unikalny żuławski krajobraz którym jest otoczony, odcinek drogi rowerowej wzdłuż Tugi z Nowego Dworu Gdańskiego do zwodzonego mostu w Tujsku zaliczyłbym nawet do najładniejszych, a także najbardziej charakterystycznych odcinków dróg rowerowych w Polsce.
Więcej: Szlaki EuroVelo 10 i R10 na Żuławach Wiślanych
Dodaj Twój komentarz