... szczanowie, Murzynowie i Skwierzynie-Gaju. Ich niezwykłą cechą - oprócz modernistycznej architektury - jest to, iż pod każdym wybudowano schron wojskowy, gdyż linia ta łączyła obiekty Wału Pomorskiego i Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Dworzec kolejowy w Starych Bielicach Nowa droga rowerowa nad Notecią? Obiektem tej samej linii kolejowej był most na Noteci przed Drezdenkiem. W latach 90-tych poprzedniego stulecia zamknięto linię kolejową, a kilka lat później rozebrano torowisko. Podobno wkrótce po całej linii 430, w tym i moście koło Drezdenka, zostanie poprowadzona droga rowerowa na wzór właśnie wybudowanej Trasy Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim. Ciekawe, że tuż za widocznym mostem na Noteci widać wciąż filary jazu, jaki wybudowali...
Osiedle kolejowe w Krzyżu Wielkopolskim
... ta Ptasia jest jedną z najważniejszych w Polsce ostoi ptaków wodnych i błotnych, a także jednym z najważniejszych obszarów podmokłych w Europie. Rozciągając się po obu stronach Warty dzieli się na Polder Północny i położony na południe od koryta rzeki obszar zalewowy. Dużą część zajmuje utworzony w 2001 roku Park Narodowy Ujście Warty, na terenie którego kilkanaście dni przed moją wizytą przebywało aż 140,00 tysięcy gęsi i około 20,000 żurawi, co było rekordową liczbą w historii Parku. Na terenie Parku naliczono dotąd około 280 gatunków ptaków, z których aż 170 wybrało te okolice na tereny lęgowe. Zimą można spotkać tu bieliki w liczbie nawet 50 osobników! A innymi widywanymi gatunkami są m.in. derkacz, dziwonia, rycyk, ostrygojad, batalion,...
Przeczytaj wszystko: Rzeczpospolita Ptasia. Rowerem wzdłuż Warty i Noteci.


