... a - Fryderyk II Wielki, król pruski, a stało się to już po I rozbiorze Polski. Śluza V Czarna Droga na Kanale Bydgoskim Dziś Kanał Bydgoski jest nie tylko świadectwem dawnej świetności Bydgoszczy i pięknie zachowanym zabytkiem techniki, ale też popularnym i wdzięcznym miejscem do rekreacji dla mieszkańców miasta. Parki, ścieżki piesze i drogi rowerowe ciągnące się wzdłuż Kanału Bydgoskiego, zarówno starego, jak i nowego XX-wiecznego odcinka, dodają Bydgoszczy atrakcyjnego sznytu. Zadbane urządzenia kanałowych śluz wciąż służą wodnym podróżnikom, choć z roku na rok sytuacja staje się trudniejsza ze względu na trwające niedobory wody. W sezonie kursuje tędy nawet Bydgoski Tramwaj Wodny, częśtym widokiem są także kajakarze zwiedzający Byd...

Ekspozycja w DAG Fabrik Bromberg
... a polskich ziemiach. Ponieważ powojenny polski rząd nie planował żadnego wykorzystania zaledwie 10-letniej konstrukcji z Opalenia, zapadła decyzja o jej demontażu i wykorzystaniu przęseł do budowy nowych mostów w Toruniu i w Koninie. Podczas naszego pobytu w Toruniu trwał kilkunastomiesięczny remont mostu, który malowniczo zamaskowała mgła. W niej ukryło się przed nami toruńskie Stare Miasto. Most im. Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Toruniu Fryderyk II Wielki buduje Kanał Bydgoski Obydwa miasta jednak różnią się tym, jak obecnie korzystają z nadrzecznego położenia. Swoją historią Bydgoszcz sprawa wrażenie czerpania pełnymi garściami z położenia w miejscu, gdzie (prawie) spotykają się aż trzy znaczące rzeki - Wisła, Noteć i Brda. Łączą...
Przeczytaj wszystko: Bydgoszcz i Toruń rowerem. Kujawsko-Pomorskie i jego stolice.