Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG

You are here

Rower w pociągu. 48 podróży koleją z rowerem [2023]

Kolej jest jednym z najlepszych przyjaciół rowerowego turysty. Pociąg może pomóc rowerzyście podczas problemów ze zdrowiem lub z kondycją, może służyć w szybkim powrocie do domu w przypadku załamania pogody lub niespodziewanej awarii sprzętu. Podróż pociągiem jest tańsza, bardziej ekologiczna i często szybsza od samochodu. Przede wszystkim jednak rozwinięta sieć połączeń kolejowych jest świetną pomocą w planowaniu kolejnych, ciekawych wycieczek i wypraw rowerowych. To dlatego środowiska rowerowe od lat walczą o poprawne warunki przewozu roweru w pociągu. Przedstawiamy Wam wybrane nasze podróże rowerowe w Polsce i w Europie, gdy korzystaliśmy z różnej formy transportu rowerów koleją.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie, zobacz nowe Ministerstwo Turystyki Rowerowej :-)

Nasi Partnerzy

Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Miejsca Przyjazne Rowerzystom
Rowery turystyczne
Szlaki rowerowe w Brandenburgii
Przewóz roweru w pociągu - spis treści
  1. Z Angers do Orleanu - Francja
  2. Z Böckstein do Mallnitz - Austria
  3. Z Berlina do Hanoweru - Niemcy
  4. Z Lozanny do Nyonu - Szwajcaria
  5. Ze Szczecina do Gdańska - Polska
  6. Z Gdańska do Olsztyna - Polska
  7. Z Gdyni do Helu - Polska
  8. Z Głogowa do Leszna - Polska
  9. Z Leszna do Obornik Śląskich - Polska
  10. Z Gdańska do Słupska - Polska
  11. Z Gdańska do Katowic - Polska
  12. Ze Skoczowa do Cieszyna - Polska
  13. Z Chałupek do Katowic - Polska
  14. Z Katowic do Gdańska - Polska
  15. Ze Słupska do Ustki - Polska
  16. Z Wiesenau do Frankfurtu nad Odrą - Niemcy
  17. Z Frankfurtu nad Menem do Hanau - Niemcy
  18. Z Norymbergi do Ansbach - Niemcy
  19. Z Nowego Sącza do Krynicy-Zdroju - Polska
  20. Z Gdańska do Berlina - Polska, Niemcy
  21. Z Gdańska do Działdowa - Polska
  22. Z Berlina do Drezna - Niemcy
  23. Z Monachium do Radstadt - Niemcy, Austria
  24. Z Enns do Linzu - Austria
  25. Z Linzu do Innsbrucka - Austria
  26. Z Innsbrucka do Brenner - Austria, Włochy
  27. Ze Schlanders do Merano - Włochy
  28. Z Innsbrucka do Düsseldorfu - Austria, Niemcy
  29. Z Bad Bentheim do Berlina - Niemcy
  30. Z Gdańska do Łodzi - Polska
  31. Z Łodzi do Sieradza - Polska
  32. Z Berlina do Rostocku - Niemcy
  33. Z Kopenhagi do Køge - Dania
  34. Z Rygi do Rzeżycy - Łotwa
  35. Ze Stralsundu do Berlina - Niemcy
  36. Z Wittenberge do Berlina - Niemcy
  37. Z Bazylei do Olten - Szwajcaria
  38. Z Göschenen do Andermatt - Szwajcaria
  39. Z Drezna do Hof - Niemcy
  40. Z Hof do Kirchenlaibach - Niemcy
  41. Z Kirchenlaibach do Bayreuth - Niemcy
  42. Z Gdańska do Gdyni - Polska
  43. Ze Szczecina do Güstrow - Polska, Niemcy
  44. Z Bydgoszczy do Gdańska - Polska
  45. Z Rzeszowa do Łupkowa - Polska
  46. Z Rzeszowa do Przemyśla - Polska
  47. Z Gdańska do Tczewa - Polska
  48. Z Paryża do Zurychu - Francja, Szwajcaria
Wagon dla rowerzystów na szlaku Loary
Wagon dla rowerzystów na szlaku Loary

Z Angers do Orleanu - Francja

Najbardziej wyjątkową podróż z rowerami odbyliśmy w Dolinie Loary we Francji, wracając ze słynnego szlaku zamków i pałaców. Specjalny piętrowy pociąg kursuje wzdłuż prawie całego szlaku rowerowego Doliny Loary i w szczycie letniego sezonu zabiera nawet 83 rowery. Rowerami zajmuje się rowerowa stewardessa, która przyjmuje i wydaje rowery, które później podróżują w oryginalnych stojakach w przedziale na dolnym pokładzie, niedostępnym dla podróżnych. Piętro wyżej przygotowano miejsca dla rowerzystów, w tym także specjalne półki na sakwy. Pociąg "Loara na rowerze" należy do Miejsc Przyjaznych Rowerzystom we Francji, a przewóz rowerów jest w nim bezpłatny.

Więcej: Szlak rowerowy Doliny Loary

 

Wagon w śluzie kolejowej na szlaku Alpe-Adria
Wagon w śluzie kolejowej na szlaku Alpe-Adria

Z Böckstein do Mallnitz - Austria

Kilkunastominutowy przejazd pociągiem przez tzw. śluzę kolejową Böckstein-Mallnitz w tunelu pod głównym grzbietem Alp to punkt obowiązkowy wyprawy po szlaku rowerowym Alpe-Adria. Ten krótki odcinek obsługiwany jest przez wagony specjalnie przystosowane do potrzeb rowerzystów, wyposażone w całości w oryginalnie pomyślane, wygodne uchwyty rowerowe. W pociągu panuje rowerowa samoobsługa i... przyjemny rowerowy klimat, gdy w jednym miejscu zbiera się grupa rowerzystów podążająca w tym samym kierunku.

Więcej: Szlak rowerowy Alpe-Adria

 

Wagon rowerowy Deutsche Bahn
Wagon rowerowy Deutsche Bahn

Z Berlina do Hanoweru - Niemcy

W drodze do Dolnej Saksonii w Niemczech trafiliśmy na wagon kolejowy, który zaprojektowano wyłącznie na potrzeby rowerzystów. Jedną połowę wagonu przeznaczono na rowery, które w większości mocowane są za pomocą uchwytów na przednie koło lekko uniesionych nad poziomem podłogi. Tu znajdują się też półki zaprojektowanie dokładnie pod wymiar sakw rowerowych.

 

W jednym wagonie z rowerami
W jednym wagonie z rowerami

Drugą połowę wagonu, oddzieloną od rowerów szklaną ścianą, zajmują właściciele jadących rowerów. W wagonie więc spotyka się wyłącznie rowerowe towarzystwo, co sprzyja nawiązywaniu ciekawych, rowerowych znajomości. Przed pandemią w relacji Berlin-Amsterdam pociągi z takimi wagonami rowerowymi kursowały co dwie godziny.

Więcej: Dolna Saksonia i szlak rowerowy Wezery

 

Rowery w pociągu nad Jeziorem Genewskim
Rowery w pociągu nad Jeziorem Genewskim

Z Lozanny do Nyonu - Szwajcaria

Przemieszczając się pociągiem po zachodniej Szwajcarii między Szlakiem Jezior a Szlakiem Jury, jechaliśmy piętrowym pociągiem kursującym wzdłuż północnego brzegu Jeziora Genewskiego. Dla rowerzystów przeznaczono dolne pokłady dwóch z kilkunastu wagonów, z których składał się pociąg. Zwraca uwagę rzadko stosowana pozycja roweru pod kątem 45 stopni: pośrednia między rowerem wiszącym pionowo na haku a rowerem stojącym na płaskiej powierzchni.

Więcej: Szlak Jury w Szwajcarii

 

Wagon rowerowy w pociągu Rybak Szczecin-Białystok
Wagon rowerowy w pociągu Rybak Szczecin-Białystok

Ze Szczecina do Gdańska - Polska

W takich warunkach wracałem pociągiem "Rybak" ze szlaku Odra-Nysa w 2018 roku. To prawdopodobnie jeden z najbardziej pojemnych wagonów dla rowerzystów w Polsce, jest podzielony pomiędzy rowerzystów i ich rowery, podobnie jak wcześniejszy, niemiecki odpowiednik. Teoretycznie rowery powinny zostać powieszone, ale gdyby postawić je pod ścianami zmieściłoby się ich na pewno więcej niż przygotowano haków.

Więcej: Szlak Odra-Nysa w Niemczech

 

Kiedyś pocztowy, dziś wagon rowerowy
Kiedyś pocztowy, dziś wagon rowerowy

Z Gdańska do Olsztyna - Polska

Na dawny wagon pocztowy 609A, zamieniony w wagon rowerowy, trafiliśmy podczas wyjazdu na Szlak Kanału Elbląskiego. W 2022 roku były w użyciu zaledwie dwa takie wagony, kursujące na liniach w kierunku Polski wschodniej. Trwają przygotowania do remontu 14 sztuk tych wagonów, które posiada PKP Intercity, a które na pewno przyniosłyby znaczne zwiększenie komfortu przewozu rowerów w pociągach na popularnych kierunkach.

Więcej: Szlak Kanału Elbląskiego na Mazurach Zachodnich

 

Bonanza - wagon rowerowy Polregio
Bonanza - wagon rowerowy Polregio

Z Gdyni do Helu - Polska

Ogromna popularność drogi rowerowej po Mierzei Helskiej wymaga odpowiednich działań. W sezonie letnim z Gdyni na Hel kursuje wagon rowerowy z aż 28 uchwytami na rowery, powstały w wyniku przebudowy dawnych wagonów osobowych typu "bonanza". Nietrudno dostrzec za dużą odległość uchwytów od ścian, skutkująca brakiem możliwości przejścia pomiędzy wiszącymi rowerami.

Więcej: Szlak rowerowy na Mierzei Helskiej

 

Przedział rowerowy w pociągu z Głogowa do Leszna
Przedział rowerowy w pociągu z Głogowa do Leszna

Z Głogowa do Leszna - Polska

Bardzo wygodnie wieźliśmy rowery przemieszczając się pomiędzy szlakami w Dolnośląskiej Krainie Rowerowej. W nieco już wiekowym i będącym po wielu przejściach pociągu Pesa 218M w barwach województwa lubuskiego przejechaliśmy z Głogowa do Leszna. Mimo wieku pociągu, organizacja niewielkiej przestrzeni rowerowej była bardzo poprawna - szerokie wejście, brak haków, pasy do mocowania rowerów pod ścianą.

 

Przedział rowerowy w zmodernizowanym EN57 na Dolnym Śląsku
Przedział rowerowy w zmodernizowanym EN57 na Dolnym Śląsku

Z Leszna do Obornik Śląskich - Polska

Gruntownie zmodernizowany pociąg EN57 wiózł nas i nasze rowery z Leszna do Obornik Śląskich, skąd jechaliśmy na pokolejową trasę rowerową Dolnośląskiej Krainy Rowerowej. Wnętrze lśniło nowością, uwagę zwracały też niektóre rozwiązania, jak przeszklony, maleńki przedział służbowy. Na rowery czekały wiszące haki w przedziale bagażonym - na szczęście była również możliwość postawienia ich pod ścianą, lecz zabrakło pasów do ich mocowania.

Więcej: Dolina Baryczy i Dolnośląska Kraina Rowerowa

 

Rower w wagonie combo PKP Intercity
Rower w wagonie combo PKP Intercity

Z Gdańska do Słupska - Polska

Rok 2022 przyniósł znaczną poprawę przewozu rowerów w Polsce dzięki włączeniu do taboru Intercity kilkudziesięciu nowych wagonów combo. Oprócz części pasażerskiej, dla niepełnosprawnych, a także dla rodziców z dziećmi, wagony posiadają także sześć miejsc na rowery. Niestety, tym podstawowym sposobem mocowania rowerów są nadal nielubiane przez rowerzystów haki, w dodatku wszystkie zamontowane na jednym poziomie. Na szczęście nie wszyscy konduktorzy wymuszają ten sposób przewozu rowerów, więc zachęcam do stawiania rowerów pod ścianą i mocowania ich do ściany za pomocą linek czy zapięć rowerowych.

 

Rower w pociągu, czyli brak miejsca na rowery
Rower w pociągu, czyli brak miejsca na rowery

Z Gdańska do Katowic - Polska

To ten moment, kiedy pasażerowi z rowerem opadają ręce z bezsilności. Międzynarodowy pociąg do Wiednia, specjalnie wybrany do wyjazdu na Żelazny Szlak Rowerowy na Śląsku, przyjechał bez wagonu z miejscami na rowery. A ja, jak na złość, nie miałem ze sobą żadnej linki, którą mógłbym awaryjnie przymocować rower do drzwi w przedsionku ostatniego wagonu. Zmuszony byłem więc wziąć do przestrzeni pasażerskiej, co na szczęście nie przeszkadzało wyrozumiałemu konduktorowi. I to było jedyny miły akcent tej podróży.

 

Za mały przedział rowerowy w Kolejach Śląskich
Za mały przedział rowerowy w Kolejach Śląskich

Ze Skoczowa do Cieszyna - Polska

Mimo reklamowania Kolei Śląskich jako tych, w których można wygodnie przewozić rowery, podczas pobytu na Śląsku przekonywałem się głównie o felerach śląskich pociągów regionalnych. W pociągu wiozącym mnie na szlak rowerowy nr 10 w Czechach trafiłem na przedział na rowery, w którym niestety rowery się nie mieściły. Rozumiem, że intencją projektanta było powieszenie roweru, ale jak widać nie przewidział on sytuacji, w której ze względu na niemal pusty pociąg i dużą ilość bagażu pasażer zechce po prostu postawić swój rower pod ścianą.

 

Przedział bagażowo-rowerowy w czeskim pociągu
Przedział bagażowo-rowerowy w czeskim pociągu

Z Chałupek do Katowic - Polska

Estetycznie, z odpowiednimi odstępami, na różnej wysokości i wewnątrz dużej przestrzeni - w ten sposób wiszą rowery w pociągu z Chałupek do Katowic w czeskim pociągu EuroCity z Pragi do Warszawy. I choć wciąż do mocowania rowerów wewnątrz wagonu służą nieprzyjazne haki, to jednak z przyjemnością odnotowałem większą wyobraźnię u osoby projektującej czeski wagon i... chyba większą sympatię dla naszych rowerowych potrzeb.

 

Rower w pendolino z Katowic do Gdańska
Rower w pendolino z Katowic do Gdańska

Z Katowic do Gdańska - Polska

Pisząc o poprzednim, czeskim pociągu wspominam o wyobraźni i sympatii, której w przypadku miejsc rowerowych w polskich pendolino ewidentnie komuś zabrakło. Rower wiszący zgodnie z pomysłem projektanta przeszkadza zarówno przechodzącym pasażerom, jak i uniemożliwia przejazd wózka z cateringiem. Wyjściem jest albo powieszenie roweru wzdłuż ściany, co uniemożliwia rozłożenie półek na walizki, albo po prostu postawienie roweru na podłodze i przymocowanie go do półek bagażowych.

Więcej: Żelazny Szlak Rowerowy

 

Przestrzeń na rowery w pociągu Newag Impuls
Przestrzeń na rowery w pociągu Newag Impuls

Ze Słupska do Ustki - Polska

Lokalne połączenie ze Słupska do Ustki, a także inne połączenia w województwie pomorskim, obsługują nowoczesne pociągi regionalne Newag Impuls. W niewielkim miejscu przeznaczonym dla rowerzystów nie znajdziemy już haków, a właśnie wygodne pasy z samonapinaczem, podobne do rozwiązań z Niemiec. Niestety, aby dotrzeć do tego miejsca w pociągu należy obejść toaletę i pokonać z rowerem spory kawałek od drzwi wejściowych, co przy większej liczbie pasażerów w pociągu nie musi być łatwą sprawą.

Więcej z wycieczki do Słowińskiego Parku Narodowego wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Przedział rowerowy w regionalnym pociągu Deutsche Bahn
Przedział rowerowy w regionalnym pociągu Deutsche Bahn

Z Wiesenau do Frankfurtu nad Odrą - Niemcy

Z doskonałej sieci pociągów regionalnych w Niemczech korzystaliśmy wracając do Frankfurtu nad Odrą ze szlaku rowerowego Odra-Sprewa. Warunki - jak to zwykle w Niemczech: sporej wielkości przestrzeń na rowery i bagaże, samonapinające się pasy do mocowania i żadnych haków. Tu sprawdzają się zamocowane po bokach składane siedzenia, które mogą służyć zarówno rowerzystom, jak i zwykłym pasażerom, gdy w pociągu nie jadą rowery.

Więcej: Brandenburgia - szlak rowerowy Odra-Sprewa

 

Przedział rowerowy w pociągu podmiejskim w Hesji
Przedział rowerowy w pociągu podmiejskim w Hesji

Z Frankfurtu nad Menem do Hanau - Niemcy

Jak szybko zapełnić standardowe miejsce dla rowerzystów w pociągu przekonaliśmy się jadąc na Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech, najdłuższy szlak rowerowy poprowadzony po dawnych liniach kolejowych. Postawione w dwóch rzędach po każdej stronie rowery wykorzystały dostępną przestrzeń, choć stało się to głównie za sprawą... niezdjętych sakw z naszych rowerów.

Więcej: Kolejowy Szlak Rowerowy w Hesji

 

Rowery w pociągu we Frankonii
Rowery w pociągu we Frankonii

Z Norymbergi do Ansbach - Niemcy

Wracając ze szlaku rowerowego Śladami Hohenzollernów we Frankonii udało nam się zmieścić z ośmioma rowerami na znacznie mniejszej przestrzeni niż na wcześniejszym zdjęciu, stawiając ciasno cztery rowery po każdej stronie pociągu. A gdyby nie rząd składanych miejsc siedzących, prawdopodobnie zmieściłyby się jeszcze dwa rowery, po jednym po każdej stronie.

Więcej: Śladami Hohenzollernów w Niemczech

 

Rower w pociągu Kolei Małopolskich
Rower w pociągu Kolei Małopolskich

Z Nowego Sącza do Krynicy-Zdroju - Polska

Pociągi Newag Impuls kursują także po malownicznej linii kolejowej w dolinie Popradu w Małopolsce, którą dojechać można na europejski szlak rowerowy EuroVelo 11 z Krynicy-Zdroju i Muszyny do Nowego Sącza. W odróżnieniu od impulsów z Pomorskiego, w Małopolsce zamontowano dodatkowo cztery niskie uchwyty mocujące rower za koło. Rozwiązanie interesujące, rzadko spotykane, choć raczej nienadające się do roweru z zamontowanymi sakwami.

Więcej: EuroVelo 11 - szlak rowerowy doliny Popradu

 

Przedział rowerowy w pociągu Gdynia-Berlin
Przedział rowerowy w pociągu Gdynia-Berlin

Z Gdańska do Berlina - Polska, Niemcy

Połączenie kolejowe z Trójmiasta do Berlina jest jednym z kilku połączeń z Polski do krajów ościennych, które oferują przewóz rowerów. To też nasze ulubione połączenie rowerowe, które najczęściej wykorzystujemy podczas wyjazdów na europejskie szlaki rowerowe. W pociągu "Gedania" mamy do dyspozycji przedział rowerowy na 8 rowerów, niestety z hakami. Połączenie to jest często wykorzystywane przez turystów rowerowych z Niemiec jadących na szlak rowerowy Morza Bałtyckiego w Polsce.

Więcej: Z Berlina do Szczecina

 

Rowery w pociągu z Gdyni do Wiednia
Rowery w pociągu z Gdyni do Wiednia

Z Gdańska do Działdowa - Polska

Podczas podróży pociągiem na warmińsko-mazurską Łynostradę trafiłem na pociąg jadący z Gdyni do Wiednia i wagon z przedziałem rowerowym, który do niedawna jeździł w relacji Gdynia-Berlin. To już nieco wiekowa jednostka z miejscem na osiem rowerów. Haki, miejsce na końcu pociągu i miejsca dla posiadaczy rowerów rezerwowane przez system tuż koło rowerów.

Więcej: Łynostrada na Warmii i Mazurach

 

Rowery w pociągu z Berlina do Drezna
Rowery w pociągu z Berlina do Drezna

Z Berlina do Drezna - Niemcy

Malutkie miejsce na dwa rowery w wagonie Kolei Czeskich ČD rozpoczęło naszą miesięczną podróż po Europie z biletami Interrail. W pociągu relacji Hamburg-Praga jechaliśmy na pierwszy etap naszej podróży - do Krainy Łaby w Saksonii. W praktyce organizacja "przedziału" rowerowego przez Czechów ograniczyła się do wymalowania żółtej linii na podłodze. Brakowało haków, uchwytów, pasów, nie było nawet do czego samemu przymocować rowerów.

Więcej: Saksonia - szlak rowerowy Łaby

 

Wagon rowerowy w pociągu EuroCity
Wagon rowerowy w pociągu EuroCity

Z Monachium do Radstadt - Niemcy, Austria

Podczas kolejnego etapu naszej letniej kolejowo-rowerowej podróży po Europie zobaczyliśmy jeszcze jeden doskonały wagon rowerowy Deutsche Bahn. Tym razem w pociągu na szlak rowerowy rzeki Anizy trafiliśmy na kolejne rozwiązanie tylko dla rowerzystów, czyli w połowie wagonu rowery, w połowie - ich właściciele. Na uwagę zwraca uwaga wykładzina w części rowerowej. Czysta!

 

Wnętrze pociągu Cityjet w Austrii
Wnętrze pociągu Cityjet w Austrii

Z Enns do Linzu - Austria

Niewielkie miejsce przeznaczone na rowery zastaliśmy po naszej kilkudniowej jeździe szlakiem Anizy w Austrii w popularnym podmiejskim pociągu Cityjet. Z niezdjętymi sakwami i z wciąż doczepioną przyczepką Extrawheel błyskawicznie zajęliśmy całe dostępne miejsce, w czym dodatkowo pomogły nieskładane siedzenia po bokach. Na szczęście byliśmy jedynymi pasażerami - nikomu naszą "niegospodarnością" nie przeszkadzaliśmy.

Więcej: Szlak rowerowy Anizy w Austrii

 

Rowery w pociągu Railjet w Austrii
Rowery w pociągu Railjet w Austrii

Z Linzu do Innsbrucka - Austria

Marka Railjet, stworzona i obsługiwana przez austriackie linie kolejowe ÖBB, uchodzi za jedną z najlepszych w Europie. W komfortowo urządzonych wagonach Railjet oczywiście wozi się także rowery. Jadąc z Austrii w kierunku włoskiego Południowego Tyrolu trafiliśmy na przedział z miejscami na cztery rowery - niestety, z hakami. Miejsce na rowery dodatkowo wyznaczono żółtą linią na podłodze.

 

Rower w pociągu z Monachium do Wenecji
Rower w pociągu z Monachium do Wenecji

Z Innsbrucka do Brenner - Austria, Włochy

W wagonach posiadających pojedyncze miejsca na rower na obydwu końcach jechaliśmy na krótkim, ostatnim odcinku podróży do Południowego Tyrolu. Pojedyncze miejsca rowerowe to rozwiązanie fatalne, gdy podróżuje w ten sposób para lub grupa osób, którą tworzą osoby słabsze, które nie są w stanie same powiesić lub zdjąć roweru z haka, ale też wnieść i wynieść rower z pociągu. Ten sam typ wagonu prowadzi także pociąg z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wiedeń do Grazu.

 

Rowery w pociągu ze Schlanders do Merano
Rowery w pociągu ze Schlanders do Merano

Ze Schlanders do Merano - Włochy

Doskonałymi pociągami regionalnymi poruszaliśmy się przed i po naszej kilkudniowej podróży po Południowym Tyrolu. Pociągi Stadler GTW (ATR) tworzą sieć połączeń w całym regionie, a każdy z nich posiada dużą przestrzeń towarowo-rowerową wyposażoną w pasy do mocowania rowerów. Większość z nich kursuje dolinami rzek, wzdłuż których biegną szlaki rowerowe, między innymi słynna Via Claudia Augusta.

Więcej: Południowy Tyrol - szlaki rowerowe

 

Rowery w kuszetce w pociągu Nightjet
Rowery w kuszetce w pociągu Nightjet

Z Innsbrucka do Düsseldorfu - Austria, Niemcy

Jeszcze jedna z tych wyjątkowych rowerowych podróży - z rowerem w kuszetce. Nightjet, nocny pociąg austriackich linii ÖBB, zabrał nas w podróż z Austrii aż na północ Niemiec, w kierunku niderlandzkiej Fryzji, którą kończyliśmy naszą podróż po Europie z biletami Interrail. Podczas gdy my spaliśmy w jednym z tradycyjnych przedziałów z kuszetkami, rowery jechały na końcu wagonu w przestrzeni dla rowerów przygotowanej w miejscu zlikwidowanego jednego przedziału.

 

Wagon rowerowy w pociągu Deutsche Bahn
Wagon rowerowy w pociągu Deutsche Bahn

Z Bad Bentheim do Berlina - Niemcy

W drodze powrotnej z Holandii (teraz już Niderlandów) trafiliśmy ponownie na wspominany wcześniej wagon Deutsche Bahn przeznaczony dla rowerzystów, kursujący na ważnej, popularnej linii Berlin-Amsterdam. Dzięki życzliwemu konduktorowi udało nam się nawet przejechać bez rezerwacji na miejsce dla rowerów - wolnych miejsc na rowery nie było już w systemie rezerwacyjnym, ale nie stanowiło to problemu dla niemieckiego konduktora.

Więcej: Fryzja - szlaki rowerowe

 

Uchwyt rowerowy we wnętrzu pociągu Flirt Intercity
Uchwyty rowerowe we wnętrzu pociągu Flirt Intercity

Z Gdańska do Łodzi - Polska

Pociągi Staedler Flirt były pierwszymi w Polsce nowoczesnymi pociągami EZT, czyli elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które posiadały większą liczbę specjalnie przygotowanych miejsc na rowery. I choć szybko okazało się, że przygotowana przestrzeń rowerowa ma istotne wady - wąskie przejście dla zwykłych podróżnych i źle zaprojektowane haki - to jednak dla wielu podróżujących z rowerami były znaczącą, pozytywną zmianą w taborze kolejowym w Polsce.

 

Haki na rowery w pociągu Flirt ŁKA
Haki na rowery w pociągu Flirt ŁKA

Z Łodzi do Sieradza - Polska

Pociągi Staedler Flirt z uchwytami rowerowymi obsługują również ruch lokalny. Niestety, na krótkich połączeniach w Łódzkiem, obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, do dyspozycji rowerzystów są wyłącznie haki, w dodatku dostępne dopiero po przejściu w głąb wagonu. Praktyczniejsza i wygodniejsza w obsłudze byłaby zwykła, pusta przestrzeń bagażowa, niewymagająca wieszania na roweru podczas krótkiego, podmiejskiego przejazdu.

Więcej: Okolice Łodzi na rowerze

 

Miejsce na rowery w pociągu ICE w Niemczech
Miejsce na rowery w pociągu ICE w Niemczech

Z Berlina do Rostocku - Niemcy

Podobnie jak w Polsce w pociągach pendolino, również w Niemczech większość szybkich pociągów ICE przewozi rowery. Przedział rowerowy w pociągu ICE wygląda dość niepozornie, to po prostu zagłębienie w ścianie, pod półką na bagaże, z uchwytami na koło za które należy umocować rower. Szybka rezerwacja podróży w pociągu ICE może znacznie obniżyć jej koszt.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Niemczech

 

Rowerowe wnętrze pociągu podmiejskiego w Kopenhadze
Rowerowe wnętrze pociągu podmiejskiego w Kopenhadze

Z Kopenhagi do Køge - Dania

Wybierając się na duński odcinek szlaku rowerowego EuroVelo 10 dookoła Morza Bałtyckiego odbyłem krótką podróż w podmiejskim pociągu w Kopenhadze. W oko wpadły mi dość szczególne uchwyty na rowery przypominające... rury od odkurzacza i jednokierunkowy sposób poruszania się w przedziale dla rowerzystów. Wszystko dla wygody i szybkości obsługi ruchu rowerowego w mieście.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Danii

 

Rower w łotewskim pociągu
Rower w łotewskim pociągu

Z Rygi do Rzeżycy - Łotwa

W podróż po wschodniej Łotwie, a następnie po łotewskim wybrzeżu, zabrał mnie łotewski pociąg dalekobieżny o dość oryginalnym i niewątpliwie mało nowoczesnym wyglądzie. Wewnątrz pociągu znajdowały się przedziały dla rowerzystów z hakami, cieszące się powodzeniem wśród pasażerów podczas całej, kilkugodzinnej trasy przejazdu.

Więcej: Łotwa na rowerze

 

Rowerowy przedział w pociągu ze Stralsundu do Berlina
Rowerowy przedział w pociągu ze Stralsundu do Berlina

Ze Stralsundu do Berlina - Niemcy

W przedziale rowerowym, oddzielonym szklanym przepierzeniem od części pasażerskiej, nasze rowery wracały ze Stralsundu do Berlina z pamiętnej, majowej podróży po niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. W dość długiej podroży z północy do stolicy Niemiec nie musieliśmy nawet zdejmować sakw. W przedziale brakowało pasów mocujących, więc do mocowania rowerów użyliśmy nasze zapięcia rowerowe.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Niemczech

 

Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG
Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG

Z Wittenberge do Berlina - Niemcy

Takie oznaczenie przedziału rowerowego, jak to w Brandenburgii, doceni każdy, kto kiedykolwiek czekał z rowerem na peronie i przez tłum innych podróżnych próbował dostrzec niewielki rowerowy piktogram na pociągu z oznaczeniem przedziału rowerowego. Tu nie ma tego problemu - ogromny symbol z daleka informuje o lokalizacji przedziału dla rowerzystów i oszczędza rowerzyście sporo nerwów podczas podroży pociągiem. Podobnej wielkości oznaczenie posiadają w Niemczech również czerwone pociągi Deutsche Bahn.

 

Przedział rowerowy pociągu ODEG
Przedział rowerowy pociągu ODEG

Wewnątrz piętrowych pociągów Ostdeutsche Eisenbahn przedział rowerowy oznaczono wyraźnymi piktogramami na podłodze i grubą, przerywaną linią mającą zapewnić wygodne przejście pozostałym podróżnym. Nie ma haków - pociągi stawia się pod ścianą pociągu i mocuje specjalnymi, szerokimi pasami przeważnie (nie zawsze) wyposażonymi w samonapinacz.

Więcej: Szlak Tour Brandenburg w Niemczech

 

Miejsce na rowery w pociągu w Szwajcarii
Miejsce na rowery w pociągu w Szwajcarii

Z Bazylei do Olten - Szwajcaria

W taki sposób zaczynaliśmy nasze rowerowe wakacje w Szwajcarii. Szwajcarski pociąg Intercity zestawiony z tradycyjnych wagonów wiózł nas w kierunku Alp Szwajcarskich. Na końcu kilku wagonów znajdowały się dwa miejsca dla rowerzystów. W Szwajcarii warto pamiętać o rezerwacji miejsca na rower - w przypadku jej braku i pojawienia się rowerzysty z miejscówką, będziemy zmuszeni do opuszczenia pociągu.

 

Rowery w pociągu Kolei Matterhorn Gotthard
Rowery w pociągu Kolei Matterhorn Gotthard

Z Göschenen do Andermatt - Szwajcaria

Wąskotorowa kolej zębata Matterhorn Gotthard Bahn zawiozła nas i nasze rowery do Andermatt, gdzie swój początek ma szlak rowerowy Renu. Nawet w tak specyficznym pociągu, na tak oryginalnym połączeniu, Szwajcarzy pamiętają, że turystyka rowerowa wymaga wsparcia i przygotowania odpowiednich warunków do przewozu rowerów.

Więcej: Szlak rowerowy Renu w Szwajcarii

 

Miejsce na rowery w pociągu Mitteldeutsche Regiobahn
Miejsce na rowery w pociągu Mitteldeutsche Regiobahn

Z Drezna do Hof - Niemcy

To i kolejne zdjęcia pochodzą z naszej długiej, choć interesującej podróży kolejowej z Gdańska do Bayreuth w Bawarii, gdzie zaczynaliśmy rowerową podróż po szlaku rowerowym rzeki Men. Jednym z aż sześciu jej etapów była podróż z Drezna do Hof w niewielkim przedziale dla rowerów pociągu Mitteldeutsche Regiobahn. Rowery z niezdjętymi sakwami szybko wykorzystały połowę dostępnego miejsca.

 

Przedział bagażowy w pociągu DB typu 612
Przedział bagażowy w pociągu DB typu 612

Z Hof do Kirchenlaibach - Niemcy

W następny etap podróży z Gdańska do Bayreuth zabrał nas rzadko spotykany regionalny pociąg DBAG Class 612 z wychylnym pudłem. Mimo lokalnego charakteru pociągu i "górskiej" specyfiki trasy, do dyspozycji rowerzystów było niewielkie miejsce bagażowe z pasami do mocowania rowerów. Z tego przejazdu pamiętamy też emocjonującą, szybką jazdę pociągu na krętej trasie po wyżynnych terenach wschodniej części Niemiec.

 

W szynobusie Agilis do Bayreuth
W szynobusie Agilis do Bayreuth

Z Kirchenlaibach do Bayreuth - Niemcy

Na szlak rowerowy Menu do Bayreuth przywiózł nas szynobus Stadler Regio-Shuttle RS1 należący do regionalnej kompanii kolejowej Agilis, która obsługuje kilkanaście połączeń w Bawarii. W pociągu brakowało jednak specjalnej przestrzeni bagażowej - miejsca dla rowerów z mocowaniem pasami zlokalizowano w głównym korytarzu środkowego członu pociągu.

Więcej: Frankonia - szlak rowerowy Menu

 

Wnętrze pociągu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Wnętrze pociągu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Z Gdańska do Gdyni - Polska

Nowe pociągi z zakładów PESA w Bydgoszczy, które zakupiono do obsługi linii kolejowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, posiadają wygodny, łatwo dostępny, obszerny przedział bagażowy, niestety wyposażony wciąż w haki rowerowe. Gdyby z haków zrezygnować i zamienić je w wygodne, samonaciągające się pasy mocujące, wnętrze i sposób przewozu roweru w pociągu PKM niemal niczym nie różniłyby się od regionalnych pociągów w Niemczech.

Więcej: Zimowa Mierzeja Helska na rowerze

 

Miejsce na rowery w pociągu Deutsche Bahn ze Szczecina
Miejsce na rowery w pociągu Deutsche Bahn ze Szczecina

Ze Szczecina do Güstrow - Polska, Niemcy

Ze Szczecina na niemieckie Pojezierze Meklemburskie, a nawet dalej - do Lubeki, kursuje "Stadttore-Linie", czyli "Linia Bram Miejskich". W każdym z pociągów Deutsche Bahn znajduje się przedział rowerowy na około osiem rowerów. Koszt przejazdu można obniżyć dzięki całodziennemu biletowi grupowemu uprawniającemu do przejazdów na obszarze Meklemburgii-Pomorza Przedniego.

Więcej: Pojezierze Meklemburskie - Szlak Jezior Meklemburskich

 

Miejsca na rowery w wagonie 175A-20
Miejsca na rowery w wagonie 175A-20

Z Bydgoszczy do Gdańska - Polska

Z rowerowo-miejskiego weekendu spędzonego w Toruniu i Bydgoszczy wracałem w nowoczesnym, wybudowanym przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych wagonie typu 175A. Estetyczne wnętrze, delikatne oświetlenie i wygodne siedzenia uzupełniał duży przedział rowerowy. Niestety, wciąż jeszcze z hakami, w dodatku wiszącymi na jednym poziomie.

Więcej: Kujawsko-Pomorskie na rowerze

 

Przedział bagażowo-rowerowy w Wojaku Szwejku
Przedział bagażowo-rowerowy w Wojaku Szwejku

Z Rzeszowa do Łupkowa - Polska

Prostym w organizacji i wygodnym w obsłudze jest przedział rowerowy w sezonowym pociągu "Wojak Szwejk", który kilka lat temu kursował w relacji Rzeszów-Medzilaborce (Słowacja). To najlepszy sposób by dostać się z rowerem w góry - na granicę między Bieszczadami a Beskidem Niskim, do Komańczy lub Łupkowa. I choć taka podróż trwa aż cztery godziny, to wyjazd już o 6 rano pozwala wciąż o niezłej porze rozpocząć rowerową wycieczkę.

Więcej: Beskid Niski na rowerze

 

Przedział rowerowy w pociągu TLK Przemyślanin
Przedział rowerowy w pociągu TLK Przemyślanin

Z Rzeszowa do Przemyśla - Polska

Na całkiem przyjazne rozwiązanie można trafić w serii wyremontowanych wagonów dalekobieżnych, które kursują w kilku pociągach TLK Intercity. To niewielkie okienka, przez które turysta rowerowy może obserwować rower pozostawiony w przestrzeni rowerowej za ścianką oddzielącą ją od miejsc dla pasażerów. Zwracają uwagę haki wiszące na różnych poziomach.

Więcej: Szlak Green Velo na Podkarpaciu

 

Nowy skład Szybkiej Kolei Miejskiej
Nowy skład Szybkiej Kolei Miejskiej

Z Gdańska do Tczewa - Polska

O wyraźnych oznaczeniach miejsc dla rowerzystów myśli się już także w Polsce, choć to wciąż oznaczenie dalekie od ogromnych piktogramów z Niemiec. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście już w 2014 roku zaczęła w ten sposób oznaczać przedziały z miejscami dla rowerzystów na remontowanych składach.

 

Przedział rowerowy w nowej SKM
Przedział rowerowy w nowej SKM

Wnętrze jednak zdradza niewielkie doświadczenie projektantów. Montaż rowerów w sposób prostopadły do ściany po dwóch stronach wagonu, w dodatku na hakach zamontowanych w pewnej odległości od ściany powoduje, że trudno mówić o wygodnym dostępie do wiszącego roweru, ale także nawet o możliwości wygodnego przejścia między tak wiszącymi rowerami do przedziału służbowego.

 

Przewóz rowerów w pociągach w Szwajcarii
Przewóz rowerów w pociągach w Szwajcarii

Z Paryża do Zurychu - Francja, Szwajcaria

To zdjęcie pochodzi z naszej rowerowej podróży na Szlak Jezior w Szwajcarii, jednak nie jest bezpośrednio naszym doświadczeniem. To rowery, które przed momentem opuściły wagon szybkiego pociągu z Francji, a teraz są przewożone do miejsca odbioru przez właścicieli. Warto zwrócić uwagę na sposób zabezpieczenia rowerów grubą folią na czas podróży. Istnienie tego typu usługi przewozowej dla rowerzystów może świadczyć o zaawansowaniu rynku turystyki rowerowej w zachodniej Europie.

Więcej: Szlak Jezior w Szwajcarii

 

Pytania i komentarze

Dodaj Twój komentarz