You are here

Austria na lato: szlak rowerowy Ennsradweg w Alpach austriackich

Na skróty:   mapa / zdjęcia (206) / komentarze (6) / blisko (4) / polecane (4)

Austria należy do krajów, które przykładają najwyższą wagę do jakości oferty turystycznej, z której korzystają turyści podziwiający krajobrazy Alp, zabytki Wiednia i atrakcje pozostałych ośmiu austriackich krajów związkowych. Dotąd przekonywaliśmy się o tym przy okazji krótszych pobytów w Austrii, będących przeważnie fragmentami dłuższych wypraw przez Alpy. Tym razem cały wyjazd poświęciliśmy tylko jednej austriackiej trasie - Ennsradweg, czyli szlakowi rowerowemu rzeki Anizy, biegnącemu z Alp Centralnych przez Ziemię Salzburską, Styrię i Górną Austrię aż nad Dunaj. Już pierwszego dnia wiedzieliśmy, że będzie to jedna z najpiękniejszych tras rowerowych w Europie, po których jechaliśmy.

Nasi Partnerzy

Rowery turystyczne
Wędrowne wczasy rowerowe
Przyczepki i sakwy rowerowe

Trasa wycieczki na mapie

Trasa: Radstadt - Schladming - Liezen - Sankt Gallen - Weyer - Steyr - Enns
Plik ze śladem GPS: Binary Data www.znajkraj.pl-austria-2019.gpx (161.37 KB).
Szlak rowerowy w Styrii w Austrii
Szlak rowerowy w Styrii w Austrii

5 tysięcy kilometrów szlaków rowerowych w Austrii

Przez Austrię biegnie ponad 5000 kilometrów popularnych turystycznych tras rowerowych. W szczegółach te wielodniowe szlaki rowerowe w Austrii prezentuje strona internetowa Radtouren in Österreich, przygotowana także w języku polskim. Największą sławę zyskała sobie Donauradweg - droga rowerowa wzdłuż Dunaju. Tysiące turystów podróżują latem również po trasie Alpe-Adria biegnącej z Salzburga przez Alpy nad Adriatyk. Austriackie szlaki rowerowe to często nadrzeczne szlaki rowerowe, korzystające z efektownego połączenia górskich krajobrazów z dolinami rzek. Są wśród nich szlaki rowerowe w dolinie Drawy, Mury, Innu i właśnie Anizy (po niemiecku: Enns), nad którą spędziliśmy część naszej podróży po Europie z biletami Interrail.

Górna Austria - szlak rowerowy Ennsradweg
Górna Austria - szlak rowerowy Ennsradweg

Ziemia Salzburska zupełnie inna niż Saksonia

Nad Anizą na Ziemi Salzburskiej zastaliśmy zupełnie inne krajobrazy niż te, które podziwialiśmy na szlakach rowerowych w Saksonii kilka dni wcześniej. Wokół nas wyrosły szczyty Alp Wschodnich i od pierwszych kilometrów rowerowa wędrówka po Austrii nabrała naprawdę odświętnego charakteru. Uroku dodawały niewielkie alpejskie wsie z chronioną, zabytkową drewnianą zabudową, traktowaną jako element kulturalnego dziedzictwa alpejskich regionów. Pomiędzy nimi biegły dziesiątki kilometrów świetnie utrzymanych szutrowych dróg, wymarzonych do jazdy naszymi Transami od Krossa, na pewno także wyśmienitych na coraz popularniejsze rowery typu gravel. W dodatku od początku naszego pobytu w Niemczech wciąż utrzymywała się piękna, upalna pogoda.

W centrum górniczego Öblarn w Styrii
W centrum górniczego Öblarn w Styrii

W Austrii szlaki rowerowe mają sponsorów

Szlak rowerowy Ennsradweg biegnie przez trzy austriackie “województwa”, czyli kraje związkowe. To po kolei: Ziemia Salzburska, Styria i Górna Austria. Co ciekawe, różniące się między sobą drogowskazy i inne rodzaje nawierzchni stosowanych na szlaku wydawały się wskazywać, że każdy z krajów związkowych samodzielnie utrzymuje swój odcinek trasy rowerowej nad Anizą. I każdy wywiązuje się ze swojego zadania znakomicie. Tym, czego nie mamy okazji widywać w Polsce, jest sponsorowanie szlaków turystycznych przez lokalne marki. Sponsorem salzburskiego odcinka był lokalny koncern mleczarski Salzburg Milch, którego logo przywitało nas na pierwszym dostrzeżonym drogowskazie szlaku w niewielkim Radstadt, a trasę rowerową w Styrii sponsorowała firma ubezpieczeniowa Hanse Merkur, znana także w Polsce.

Drogowskaz szlaków rowerowch w Radstadt na Ziemi Salzburskiej
Drogowskaz szlaków rowerowch w Radstadt na Ziemi Salzburskiej

Wygoda w podroży z rowerem w pociągu

Mimo uroczego ryneczku i oryginalnego “rowerowego ogrodu”, które zobaczyliśmy w Radstadt, miasteczko to zapamiętaliśmy głównie przez... emocje towarzyszące naszemu wysiadaniu z pociągu EuroCity, którym przyjechaliśmy z Monachium przez Salzburg. Zatrzymanie pociągu przy niepozornym, delikatnie mówiąc, peronie potraktowaliśmy jako postój “w polu” i w zupełnie ostatniej chwili zorientowaliśmy się, że to jednak nasze miejsce docelowe. A może tę nieuwagę spowodowały świetne warunki podróży z rowerami w pociągu EuroCity? Wagon w całości przeznaczony był dla podróżnych wiozących rowery w austriackie Alpy - połowa dla pasażerów, połowa na ich rowery, a niewielka powierzchnia części pasażerskiej sprzyjała integracji - większość zasiadających tutaj łączyła przecież ta sama rowerowo-podróżnicza pasja.

Wagon rowerowy w pociągu EuroCity
Wagon rowerowy w pociągu EuroCity do Grazu

Dobry szlak rowerowy nie musi być asfaltowy

Pierwsze kilometry po tej mało znanej w Polsce trasie rowerowej zachwycają i udowadniają, że nie zawsze trzeba asfaltować rowerowy szlak, by stworzyć fantastyczne warunki do rowerowej wielodniowej wycieczki. Na wielu kilometrach trasy rowerowej nad Anizą użyto delikatnego szutru, na który wjazdu samochodom broniło odpowiednie oznakowanie. Chrzęst opon toczących się po naturalnej nawierzchni prowadzącej delikatnie z góry trasy, w dodatku w tej klasycznie pięknej sceneriii, budził w nas ten najlepszy rodzaj dobrych emocji, których poszukują rowerowi podróżnicy. Tym co różniło nasz austriacki szlak od dróg rowerowych w Niemczech, a także od później widzianych tras w Południowym Tyrolu i holenderskiej Fryzji, była szerokość rowerowych traktów: na większości z nich mogły bezpiecznie minąć się nawet trzy rowery.

Szutrowy początek szlaku rowerowego w Austrii  Szutrowy początek szlaku rowerowego w Austrii
Szutrowy początek szlaku rowerowego w Austrii

Arcyksiąże Jan z Austrii - patron Styrii

Na granicy Ziemi Salzburskiej ze Styrią przywitało nas popiersie arcyksięcia Jana Habsburga. Mimo że nie zajmował żadnego oficjalnego stanowiska, Jan z Austrii w pierwszej połowie XIX wieku kierował rozwojem całego regionu. Dzięki jego staraniom powstały m.in. pierwszy bank w Styrii, towarzystwo ubezpieczeniowe, biblioteka i archiwa w Grazu, a nawet linie kolejowe i wyższa szkoła górniczo-hutnicza. Zasłynął również wkładem w pomoc głodującym mieszkańcom Styrii i popularyzacją uprawy ziemniaków jako rady na głód w latach 1816-1817. Dziś uważa się go za patrona Styrii, a na jego nazwisko lub postać można trafić w wielu miejscach. W Mandling, gdzie graniczą ze sobą dwa wspomniane regiony, znajduje się jeden z producentów odzieży wełnianej i filcowej, z których również słynie Austria. Fabrykę innego z nich - Lodenwalke w Rössing - zwiedzaliśmy podczas zimowego pobytu w Styrii.

Popiersie arcyksięcia Jana Habsburga w Styrii
W Styrii wita nas arcyksiąże Jan Habsburg

Na biegówki do Ramsau am Dachstein

Przejazd przez miasto Schladming przywołał w nas fantastyczne wspomnienia z wyjazdu na biegówki do Ramsau am Dachstein. Do tej niewielkiej wsi prowadzi ze Schladming stroma serpentyna, która w obecnych czasach ocieplenia klimatu jest jak mechanizm teleportujący do krainy śniegu. Kulminacją naszego pobytu w Ramsau był dzień spędzony na nartach biegowych na przygotowanych trasach na lodowcu Dachstein na wysokości ok. 2700 metrów n.p.m. Pokrywa śnieżna leży tu nawet latem, tworząc dogodne warunki do trenowania narciarstwa biegowego przez okrągły rok - przyjeżdżała tu czołówka biegaczy narciarskich, w tym Justyna Kowalczyk. Popularnym miejscem na lodowcu Dachstein są również Lodowy Pałac i Wiszący Most, który prowadzi do robiącej ogromne wrażenie szklanej platformy widokowej nazwanej Schodami w Nicość. Zajrzyjcie koniecznie w powyższy link żeby zobaczyć te miejsca!

Trasa narciarska na masywie Dachstein
Trasa narciarska na masywie Dachstein

Wszystko wskazuje na to, że w połączeniu z dzisiejszymi wspomnieniami z pobytu na trasie Ennsradweg, te okolice w Styrii są dla nas naprawdę wyjątkowe. I na pewno nie jesteśmy jedyni, gdyż niewielki region turystyczny Schladming-Dachstein jest jednym z najpopularniejszych w Austrii. To miejsce, w którym uprawia się nie tylko turystykę rowerową, ale również kolarstwo górskie, a w sezonie zimowym - narciarstwo zjazdowe i snowboard. Na stronie internetowej najbardziej znanego ośrodka narciarskiego Planai w Schladming wpadła mi w oko informacja o nowych 10-osobowych gondolach kolei linowej, które zaczną pracę najbliższym sezonie 2019/20. A region Schladming-Dachstein jest jednym z pięciu, które tworzą największe zrzeszenie stacji narciarskich w Austrii - Ski amadé.

Drewniane serce - symbol Styrii
Drewniane serce - symbol Styrii

Muzeum górnicze i lokalne tradycje w Öblarn

Jadąc przez Styrię warto zwolnić i zaplanować przystanek w niewielkim Öblarn. Naszą uwagę przykuły tu oryginalne gabloty stojące przed zabytkowymi obiektami. Zamieszczone wewnątrz plansze i opisy przywołują wydarzenia z historii wsi, a towarzyszą im nawet manekiny przebrane w dawne stroje. Dodatkową atrakcją wsi jest historyczna trasa Kupferweg i niewielkie muzeum górnicze opowiadające o dawnych tradycjach górniczych w regionie. Całość przyjemnego wizerunku uzupełniał tradycyjny kształt i wygląd domów. Czasem bardzo niewiele trzeba by stworzyć przyjazny, ciekawy wizerunek historycznej miejscowości.

Gablota z lokalną historią w Öblarn
Gablota poświęcone tradycjom i historii wsi Öblarn

Droga z widokiem na najwyższą górę Styrii

To mniej więcej w okolicach Öblarn po lewej stronie mijamy majestatyczny Grimming - najwyższy szczyt Styrii i Północnych Alp Wapiennych. Wyraźnie oddzielony od sąsiednich masywów alpejskich Grimming ma wysokość 2351 metrów n.p.m. i jest celem wielu letnich wycieczek górskich. Wejście na szczyt zajmuje około 4 godzin i w łatwiejszej, niewymagającej umiejętności wspinaczki, wersji jest możliwe od strony wsi Kulm - przeciwnej niż dolina rzeki Enns. To właśnie z Grimmingiem w tle zrobiliśmy sobie zdjęcie na okładkę jednego z popularnych magazynów rowerowych - doskonale oddaje warunki i nastrój rowerowej podróży przez ten region Austrii.

Grimming na koniec dnia
Grimming na koniec dnia

W Styrii kończą się szutrowe trasy, pojawia się więcej asfaltowych dróg rowerowych, częściej jedziemy po lokalnych szosach z przeważnie zerowym ruchem lokalnym. Szlak rowerowy Ennsradweg często odchodzi od rzeki zaglądając do okolicznych wsi. Za bezbarwnym i raczej mało atrakcyjnym miastem Liezen trasa przebiega pod wysoko położonym klasztorem Frauenberg an der Enns, popularnym w regionie miejscem pielgrzymek wiernych wiary katolickiej. Klasztor benedyktynów wraz z kościołem są dziś częścią pobliskiego opactwa w Admont, do którego wkrótce dotarliśmy. Ale zanim to się stało, zachwycaliśmy się wciąż jeszcze rozległym krajobrazem doliny Enns.

Krajobraz Styrii w dolinie Anizy
Krajobraz Styrii w dolinie Anizy

Ośmy cud świata - biblioteka w Admont

Opactwo benedyktynów w Admont jest najstarszym klasztorem w Austrii, założonym już w 1074 roku. Mieści się tu nazywany “ósmym cudem świata” kulturalny skarb Styrii i całej Austrii - największa biblioteka klasztorna na świecie z ponad 70 tysiącami woluminów. Zbiory mieszczą się w wybudowanym pod koniec XVIII wieku hallu o długości 70 metrów, szerokości 14 metrów i wysokości 13 metrów. Efektu przestrzeni dodaje siedem kopuł, które wypełniają barokowe freski. Obiekt oświetla 60 okien, z czego 12 jest niewidocznych. Według architekta Josepha Huebera światło wypełnia przestrzeń biblioteki tak, jak oświecony powinien być ludzki intelekt. To bez wątpienia obowiązkowy punkt wycieczki po Ennsradweg.

Biblioteka w klasztorze w Admont w Austrii
Biblioteka w klasztorze w Admont w Austrii

Muzeum historii naturalnej i muzeum sztuki sakralnej

Warto zajrzeć również do kolegiaty w Admont, odbudowanej po wielkim pożarze z 1865 roku w stylu - jako pierwsza w Austrii - neogotyckim. Ponad 70-metrowe wieże kościoła są jednym z charakterystycznych elementów doliny rzeki Enns. W zespole klasztornym w Admont znajduje się również muzeum historii naturalnej, powstałe już na początku XIX wieku jako tzw. gabinet osobliwości. Kolekcja owadów z Admont składa się z ponad 250 tysięcy eksponatów, a jest wśród nich trzecia największa kolekcja much w Europie licząca 80 tysięcy okazów. W Admont mieści się także muzeum sztuki sakralnej, w którym prezentowane są eksponaty od czasów romańskich po rokoko, także przedmioty ze skarbca kościelnego. Na spokojne poznanie wszystkich interesujących miejsc w opactwie Admont, wraz z posiłkiem w polecanej tutejszej restauracji, warto przeznaczyć większą ilość czasu.

Eksponaty w muzeum sztuki sakralnej w Admont
Eksponaty w muzeum sztuki sakralnej w Admont

Na horyzoncie Hochtor i Alpy Ennstalskie

Tuż za Admont na horyzoncie pojawiły się ogromne wapienne ściany. To Park Narodowy Gesäuse w Alpach Ennstalskich i leżący w jego granicach masyw Hochtor, doskonale widoczny ze szlaku rowerowego. Ponad kilometrowej wysokości skalne urwisko pod Hochtorem to popularny region wspinaczkowy w Austrii, przez który prowadzą drogi wspinaczkowe o zróżnicowanym poziomie trudności. Planując rowerowy wyjazd na Ennsradweg warto zauważyć, że ze względu na zwężenie doliny Anizy szlak przez długie kilometry - aż do miejscowości Kleinriefling - prowadzi tędy po drodze publicznej. I choć podczas naszego pobytu w lipcu, a więc w szczycie letniego sezonu, ruch samochodowy określilibyśmy jako zaskakująco niski, rowerowym rodzinom z dziećmi  zalecamy tutaj zachowanie szczególnej ostrożności.

Ennsradweg - Hochtor i Alpy Ennstalskie
Ennsradweg - na horyzoncie Hochtor i Alpy Ennstalskie

Najstarszy drewniany most w Austrii

Tuż przed wjechaniem na teren Parku Narodowego Gesäuse stajemy na drewnianym moście, z którego rozpościera się efektowny widok na skalną bramę prowadzącą do Parku. Jeszcze w 2016 roku stała w tym miejscu oryginalna konstrukcja będąca najstarszym drewnianym mostem w Austrii, jednak w 2017 roku miała miejsce renowacja z wykorzystaniem stalowych elementów. Stojąca tu tablica informacyjna informuje, że ten fragment rzeki Enns jest najdłuższym odcinkiem rzecznym w Austrii, pozbawionym wszelkich tam, zastawek czy jazów, oraz że Aniza jest najdłuższą wewnętrzną rzeką w Austrii. A przez kilkanaście minut, które spędziliśmy na moście zachwycając się nizezwykłymi widokami wszędzie wokół, nie przejechał tędy żaden samochód.

Kross i Extrawheel na moście Lauferbauer
Kross i Extrawheel na moście Lauferbauer

Piękny przejazd przez Park Narodowy Gesäuse

Po pierwszym krótkim, szybkim fragmencie drogi przez Park Narodowy Gesäuse szlak rowerowy doprowadza nas przed wjazdu do tunelu z... zakazem wjazdu dla rowerów. Na szczęście pod nim widnieje niewielka tabliczka kierująca rowerzystów na objazd i tu zaczyna się jeden z najatrakcyjniejszych odcinków trasy. Ennsradweg biegnie tędy po dawnej, wąskiej szosie, z której ruch samochodowy został przeniesiony do wspomnianego tunelu, biegnącego równolegle gdzieś w skale. Nad głowami wiszą strome skalne ściany, rowery pokonują ostre zakręty, a w dole głośno szumi szybki nurt Anizy, widoczny za zardzewiałymi barierkami - bądźcie przygotowani na te najlepsze rowerowe doznania! W jednym z punktów widokowych na tym odcinku znajduje się wiata, gdzie można zaplanować odpoczynek z pięknym widokiem na trzeci największy park narodowy Austrii.

Szlak rowerowy przez Park Narodowy Gesäuse
Szlak rowerowy przez Park Narodowy Gesäuse

Ciemnoturkusowe wody Anizy

Po wjechaniu do Górnej Austrii, od miejscowości Klienriefling, zaczyna się kolejny charakterystyczny etap rowerowej trasy. Szlak zjeżdża na wąski asfalt biegnący po zboczach doliny przez dziesiątki kolejnych kilometrów. Wjazd tutaj mają wyłącznie rowerzyści i samochody mieszkańców nielicznych gospodarstw rolnych. Wąska dolina Enns powoduje jednak, że szlak czasami wspina się na wysokie zbocze, by wkrótce zjechać z powrotem prawie do poziomu lustra wody. I choć nadal trudno trasę tę nazwać trudną, to jednak na tym odcinku czasem trzeba mocniej zakręcić korbami. Na kolejnych kilometrach z horyzontu powoli znikają alpejskie szczyty, jednak wciąż jest niezwykle atrakcyjnie i malowniczo, także z powodu soczyście turkusowego koloru wód Anizy.

Ennsradweg - droga rowerowa w Górnej Austrii
Szlak rowerowy Ennsradweg przed Parkiem Narodowym Gesäuse

Rynek w Weyer i zachowany 200-letni młyn

To właśnie na pierwszych kilometrach tego ostatniego etapu trasa rowerowa mija stary most nad Anizą i drogowskaz krajozawczy odsyłający na historyczny rynek w niewielkim Weyer. Sprawdzamy zaledwie dwukilometrową odległość dzielącą nas od wspomnianego miejsca i po najwyżej kilkunastu minutach siedzimy pod parasolami lodziarni na przyjemnym rynku, gdzie w najbliższy weekend ma odbyć się coroczny regionalny festiwal. Jednak najciekawsze znajdujemy mniej więcej w połowie odległości między Anizą a rynkiem w Weyer: to prawie 200-letni, działający młyn Katzensteiner, który został przeniesiony w obecne miejsce w 1978 roku z oddalonej o półtora kilometra pierwotnej lokalizacji. W pełni sprawny młyn można zwiedzać i podziwiać zarówno dawnych jego budowniczych, jak i współcześnych właścicieli dbających o wierne zachowanie śladów dawnej lokalnej tradycji.

Młyn Katzensteinermühle koło Weyer
Zabytkowy młyn Katzensteinermühle koło Weyer

Najsympatyczniejszy nocleg w Górnej Austrii

Podczas kilkudniowego pobytu na trasie rowerowej Ennsradweg korzystaliśmy z noclegów rezerwowanych wcześniej przez serwis Booking.com. O dziwo, mając wyobrażenie Austrii jako bardzo popularnego turystycznie kraju nie spodziewaliśmy się, że czasem nie będzie łatwo znaleźć nocleg w miejscu odpowiadającym nam pod względem dziennego dystansu, standardu i ceny. Ennsradweg nie okazała się szlakiem rowerowym, po którym podróżują tysiące turystów rowerowych, co jednak w naszych oczach dodało jej tylko uroku. Wśród naszych noclegów naprawdę przemiło wspominamy pensjonat Blasl w miejscowości Losenstein. Sympatyczna obsługa, przyjemne pokoje, naprawdę pyszne jedzenie z najlepszymi szpeclami (szpeclem?), jakie jedliśmy w Austrii, a w dodatku z cudownym ogródkiem pod starymi drzewami, do późna oświetlonym girlandami ze zwykłych żarówek, gdzie spędziliśmy przemiły wieczór po dniu pełnym rowerowych wrażeń. Pensjonat Blasl należy również do obiektów polecanych rowerzystom przez austriacką organizację turystyczną na wspomninanej wcześniej strone.

Spätzle - serowe kluski w Austrii
Spätzle - szpecle - kluski kładzione z serem

Przepiękny Steyr sporym zawodem wyjazdu

To co miało być największą atrakcją architektoniczną tych kilku dni spędzonych w Austrii, okazało się niestety ogromnym zawodem. W na co dzień przepięknym mieście Steyr, jednym z najstarszych miast Austrii, trafiliśmy na coroczne rozgrywki siatkówki plażowej zorganizowane na boisku, które wraz z trybunami stanęło na środku charakterystycznego, długiego i stosunkowo wąskiego głównego placu miasta. Konstrukcja trybun zasłaniała nawet jeden z największych skarbów Steyr - Bummerlhaus, uznawany za jeden z najlepiej zachowanych gotyckich budynków świeckich w Europie. Trudno było nawet o zdjęcie stojącego naprzeciw niego rokokowego ratusza, by nie widniały na nim stojące rzędem śmietniki.

Rynek w Steyr zastawiony sceną sportową
Rynek w Steyr zastawiony sceną sportową

Hałas na głównym placu i organizacyjny rozgardiasz wygania nas kilkaset metrów dalej, nad rozległe, malownicze ujście rzeki Steyr do Enns, dzielące centrum miasta na trzy części. To między innymi dzięki temu miejscu Steyr określa się jednym z najpiękniejszych miast w Europie. W miejskiej panoramie wyróżnia się kościół św. Michała i stojący naprzeciw niego zamek Lamberg. Wyobraźnia podpowiada, że zlokalizowane w ten sposób miasto musiało odgrywać istotną rolę w historii regionu. I rzeczywiście, historia Steyr mówi, że już 600 lat p.n.e. na tym terenie pojawili się Celtowie. Potem znalazło się w granicach Imperium Rzymskiego, a w kolejnych wiekach swoją obecność zaznaczali tu Słowianie, Bawarczycy, Węgrzy, Prusowie, Czesi, a w XIX wieku miasto było nawet okupowane przez wojska Napoleona. Dziś miasto jest między innymi silnym ośrodkiem przemysłu samochodowego. Wrócimy do Ciebie, Steyr, w bardziej sprzyjających okolicznościach.

Steyr - ujście rzeki Steyr do Anizy
Steyr - ujście rzeki Steyr do Anizy pod kościołem św. Michała

Powolne miasto Enns na koniec

Niecałe trzydzieści kilometrów dzieli Steyr od miasta Enns, gdzie zakończyliśmy naszą podróż po szlaku rowerowym Ennsradweg. Enns to najstarsze miasto Austrii! W dodatku jest dziś jedynym austriackim miastem należącym do międzynarodowej sieci Cittaslow. Cittaslow to organizacja zrzeszająca miasta o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 50 tysięcy, które dążą do zrównoważonego rozwoju i wzrostu jakości życia przez nacisk na ochronę lokalnych tradycji i produktów, troskę o środowisko lokalne czy rodzaj i wielkość ruchu turystycznego. Na rynku starego miasta w Enns, otoczonym zachowanym pierścieniem miejskich murów, pod ogromną miejską wieżą znów przekonujemy się, że lipiec to czas wielu lokalnych imprez, które urozmaicają turystom dłuższy pobyt w Austrii. Nad wody Dunaju dochodzi się z ennskiego rynku w mniej niż godzinę.

Wieża miejska nad głównym placem Enns
Wieża miejska nad głównym placem Enns

Austria bardzo przyjazna rowerzystom

Ottwartość i zaawansowany poziom usług skierowanych do rowerzystów widać już na etapie prezentowania oferty - spójrzcie jeszcze raz na stronę z trasami rowerowymi w Austrii, o której pisałem wcześniej. A potem następuje kontynuacja w terenie - w pensjonatach są specjalne miejsca przeznaczone na rowery, na tablicach reklamowym pojawiają się symbole rowerów i słowne komunikaty zachęcające właśnie rowerzystów do skorzystania z ich usług. Co zaskakuje, to zróżnicownie w wyglądzie tabliczek i drogowskazów - wszystkie trzy regiony przez które biegł nasz szlak rowerowy realizowały własne pomysły, na pewno nie przykładając ręki do spójnego wizerunku szlaku, choć... na szczęście łatwo było do tej niekonsekwencji się przyzwyczaić. Warto wiedzieć, że na chętnych, którzy chcą przejechać pierwsze 12 kilometrów szlaku z Flachau do Radstadt, czeka specjalny bus z przyczepą, który za niewielką opłatą pozwoli cieszyć się pełnym przejechanym dystansem.

Austria: rowerzyści mile widziani!
Austria: rowerzyści są mile widziani

Rowery w Austrii z polskim biurem podróży

To wrażenie niewielkiej popularności szlaku rowerowego rzeki Enns, które odnieśliśmy podczas naszej lipcowej kilkudniowej podróży nie oznacza, że trudno o organizatora wycieczek rowerowych nad Anizą. Przeciwnie: 7-dniowy plan pobytu na trasie rowerowej rzeki Enns oferuje polskie biuro wczasów aktywnych Bird Service. Dzienny kilometraż proponowany przez krakowskiego organizatora turystyki rowerowej wynosi zaledwie około 50 kilometrów dziennie, więc pokonać trasę potrafić będzie każdy chętny. Warto również zwrócić uwagę, że w ofercie biura, oprócz codziennego przewozu bagażu, jest również opcjonalne wypożyczenie roweru. Nie ma potrzeby zabierać go z Polski, jeśli jednak obawiacie się długiej podróży pociągiem.

Naturalny odcinek szlaku rowerowego w Styrii
Naturalny odcinek szlaku rowerowego w Styrii

Najwygodniejsza podróż z rowerem w Europie

Ostatnim akcentem tej austriackiej przyjazności wobec rowerzystów był kolejny etap naszej podróży po Europie z biletami Interrail. Z Linzu przez Innsbruck wiózł nas pociąg Railjet austriackiego narodowego przewoźnika kolejowego - firmy ÖBB. Railjet to nowoczesne jednostki wyprodukowane przez firmę Siemens, kursujące na regionalnych połączeniach w Austrii. Do wysmakowanego wnętrza i komfortu podróży pasażerów wyjątkowo pasował przemyślany przedział rowerowy, idealnie mieszczący wiszący rower wraz z kierownicą, pozwalający na swobodne poruszanie się pasażerów po pociągu. Przykład z kolegów w Austrii powinni wziąć projektanci polskich składów pendolino, gdzie wiszący rower niestety zajmuje większość światła korytarza.

Rowery w pociągu RailJet w Austrii
Rowery w pociągu RailJet w Austrii

Jedna z najpiękniejszych tras w Europie

"Rowerem przez świat gór i wód" - w ten sposób trasę nad Anizą opisują Austriacy. Faktycznie, to przepiękne połączenie dwóch światów i nie ma lepszego sposobu niż rower, by go poznać. Ennsradweg dołącza do naszych najbardziej wyjątkowych rowerowych podróży i na pewno pojawi się na przygotowywanej przez nas liście najlepszych tras rowerowych w Europie. A tymczasem z Austrii, pociągiem z powyższego zdjęcia, udaliśmy się na rowerowy podbój Południowego Tyrolu. Tym samym minęliśmy półmetek naszej wakacyjnej podróży. O jej pierwszej części - o Dreźnie i o Saksonii - piszę tutaj, a część ostatnia - holenderska Fryzja - już w najbliższym Rowertourze. Do przeczytania! :-)

* * *

Naszą rowerową wycieczkę po Austrii zorganizowaliśmy we współpracy z Narodowym Biurem Promocji Austrii.

Trasy rowerowe w pobliżu

Dolina Albuli
Ciszę i spokój norweskich dróg zastąpił ryk motocyklowych silników, zamiast dzikich noclegów w głuszy fiordów Norwegii były... [»]
Uliczka w Znojmie
Białoruś, Gruzja, Grecja... Gdzie my nie mieliśmy jechać w tym roku, zawsze jednak los miał coś przeciwko naszym planom. ... [»]
Droga rowerowa w Dolomitach
Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich... [»]
Stary Ratusz w Bambergu
To był najlepszy z naszych wyjazdów na rowery do Niemiec. Frankonia i trasa rowerowa wzdłuż rzeki Men przeniosły nas w długą... [»]

Wycieczki i wyprawy w Europie

Pałac Klink koło Waren
Wycieczka na niemieckie Pojezierze Meklemburskie rozpoczęła nasz tegoroczny sezon rowerowy. Na trasy rowerowe regionu, który... [»]
Wschód Słońca przy moście w Siekierkach
Wyjazd na rowerową trasę Odra-Nysa planowałem od lat. I od lat okazywało się, że tydzień, jaki potrzebny jest na pokonanie drogi... [»]
Latarnia morska Kurmrags
Kraje bałtyckie - Litwa, Łotwa i Estonia - dojrzałym pokoleniom Polaków kojarzą się z mało porywającym obrazem dawnych republik... [»]
Kanał Haweli i główne koryto Łaby
Nadrzeczne trasy rowerowe należą do najpopularniejszych szlaków turystycznych w Europie. Podczas gdy w Polsce od zaledwie roku... [»]

Najczęściej czytane o Europie

Pytania i komentarze

Pięknie! Jedno pytanie -- jak tam wygodnie dotrzeć?

Pociągiem, zawsze polecamy pociąg :), chociaż tutaj, ze względu na odległość i konieczność przesiadek, nie wiem czy nie będzie praktyczniejszy samochód.

Początek trasy to miasteczko Flachau w środku Alp. Najbliżej położona stacja kolejowa to malutkie, zabytkowe Radstadt, do którego jeżdżą bezpośrednie pociągi z Monachium (tak jechaliśmy) i Salzburga. I to właśnie w Salzburgu bym zostawił samochód, jeśli nim jechać. Właśnie z Radstadt ze względu na dojazd zaczyna się większość tras po Ennsradweg. Ale jeśli ktoś potrzebuje, jest dostępny transport do oddalonego o 12-15 kmów Flachau.

Koniec drogi to Enns - małe miasto nad Dunajem. Niedaleko leży Linz, duże miasto dobrze skomunikowane z Europą. Z niego łatwo dostać się do Wiednia, skąd można wracać do Polski pociągiem, choć... chyba jeszcze na tej linii są problemy z przewozem rowerów :/

W każdym razie z Linzu łatwo pociągiem dotrzeć do Salzburga po ewentualnie właśnie tam zostawione auto. I może jechać jeszcze na jakąś fajną drogę rowerową w Austrii? :)

Gratulujemy kolejnej pięknej wyprawy. Czy możesz zdradzić jakie są ceny noclegów na tej trasie? Kiedy je rezerwowaliście - czy wymagane jest duże wyprzedzenie? Z góry dziękuję za trochę oświecenia, o tym mało napisałeś. Pozdrawiamy z zadrością! :-)

Ceny naszych noclegów pod dachem były w miarę normalne, tzn. w takiej europejskiej średniej, czyli od 50-60 euro w górę za pokój 2-osobowy, często ze śniadaniem. W większości były to małe pensjonaty, często nastawione na rowerowego gościa. Bez zbędnych luksusów, choć jednocześnie wszystkie takie, by i odpoczynek był przyjemną częścią wyjazdu :)

Tak jak pisałem wyżej, najmilej wspominamy Losenstein. Serdecznie, uczynnie, naprawdę fajny klimat wieczorem, w restauracji, kiedy wszyscy goście i chyba częśc lokalsów siedziała pod drzewami do późna.

Czy był problem z rezerwacją - i tak, i nie ;). Rezerwując wszystko na (jeśli dobrze pamiętam) kilkanaście dni przed wyjazdem ledwie udało mi się dopiąc te pięć noclegów w ludzkiej cenie i tak, by odpowiadał nam dystans. A potem... okazało się, że nie ma biletów dla nas na pociągi z Drezna do Monachium i plan się posypał. Musiałem rezerwować wszystko raz jeszcze z przesunięciem o jeden dzień i... okazało się, że nie było problemów. Może zostały odwołane?

Krótko mówiąc - warto o tym myśleć wcześniej, a jeśli później, to mieć odrobinę farta ;).

A noclegi w namiocie - widzieliśmy po drodze kilka tabliczek kierujących na kempingi, więc pewnie z nimi nie będzie również problemu.

Powodzenia! :)

Wielka szkoda że w tak wspamiałych relacjach z podróży nie ma podanych np przy gpx długości trasy w km :-(

Zdaję sobie z tego sprawę, mi samemu tego brakuje. Kiedyś, gdy projektowałem Znajkraj, nie umieściłem tego celowo, by kłaść nacisk na treści krajoznawcze, a nie kilometry. Ale dzisiaj widzę, że to jedna z koniecznych informacji. Obiecuję, że przy okazji najbliższych zmian technicznych na stronie o tym pomyślę. Dzięki za uwagę :)

Dodaj Twój komentarz

To się czyta, tu się jeździ