Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG

You are here

Rower w pociągu. 42 podróże koleją z rowerem [2022]

Kolej jest jednym z najlepszych przyjaciół rowerowego turysty. Pociąg może pomóc rowerzyście podczas problemów ze zdrowiem lub z kondycją, może służyć w szybkim powrocie do domu w przypadku załamania pogody lub niespodziewanej awarii sprzętu. Podróż pociągiem jest tańsza, bardziej ekologiczna i często szybsza od samochodu. Przede wszystkim jednak rozwinięta sieć połączeń kolejowych jest świetną pomocą w planowaniu kolejnych, ciekawych wycieczek i wypraw rowerowych. To dlatego środowiska rowerowe od lat walczą o poprawne warunki przewozu roweru w pociągu. Przedstawiamy Wam wybrane momenty z naszych podróży rowerowych w Polsce i w Europie, gdy korzystaliśmy z różnej formy transportu rowerów koleją.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie :-)

Nasi Partnerzy

Ubezpieczenie rowerzysty i roweru
Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Przyczepki i sakwy rowerowe
Szlaki rowerowe w Niemczech
Wagon dla rowerzystów na szlaku Loary
Wagon dla rowerzystów na szlaku Loary

Z Angers do Orleanu - Francja

Najbardziej wyjątkową podróż z rowerami odbyliśmy w Dolinie Loary we Francji, wracając ze słynnego szlaku zamków i pałaców. Specjalny piętrowy pociąg kursuje wzdłuż prawie całego szlaku rowerowego Doliny Loary i w szczycie letniego sezonu zabiera nawet 83 rowery. Rowerami zajmuje się rowerowa stewardessa, która przyjmuje i wydaje rowery, które później podróżują w oryginalnych stojakach w przedziale na dolnym pokładzie, niedostępnym dla podróżnych. Piętro wyżej przygotowano miejsca dla rowerzystów, w tym także specjalne półki na sakwy. Pociąg "Loara na rowerze" należy do Miejsc Przyjaznych Rowerzystom we Francji, a przewóz rowerów jest w nim bezpłatny.

Więcej ze szlaku Doliny Loary wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Wagon w śluzie kolejowej na szlaku Alpe-Adria
Wagon w śluzie kolejowej na szlaku Alpe-Adria

Z Böckstein do Mallnitz - Austria

Kilkunastominutowy przejazd pociągiem przez tzw. śluzę kolejową Böckstein-Mallnitz w tunelu pod głównym grzbietem Alp to punkt obowiązkowy wyprawy po szlaku rowerowym Alpe-Adria. Ten krótki odcinek obsługiwany jest przez wagony specjalnie przystosowane do potrzeb rowerzystów, wyposażone w całości w oryginalnie pomyślane, wygodne uchwyty rowerowe. W pociągu panuje rowerowa samoobsługa i... przyjemny rowerowy klimat, gdy w jednym miejscu zbiera się grupa rowerzystów podążająca w tym samym kierunku.

Więcej: Szlak rowerowy Alpe-Adria

 

Wagon rowerowy Deutsche Bahn
Wagon rowerowy Deutsche Bahn

Z Berlina do Hanoweru - Niemcy

W drodze do Dolnej Saksonii w Niemczech trafiliśmy na wagon kolejowy, który zaprojektowano wyłącznie na potrzeby rowerzystów. Jedną połowę wagonu przeznaczono na rowery, które w większości mocowane są za pomocą uchwytów na przednie koło lekko uniesionych nad poziomem podłogi. Tu znajdują się też półki zaprojektowanie dokładnie pod wymiar sakw rowerowych.

W jednym wagonie z rowerami
W jednym wagonie z rowerami

Drugą połowę wagonu, oddzieloną od rowerów szklaną ścianą, zajmują właściciele jadących rowerów. W wagonie więc spotyka się wyłącznie rowerowe towarzystwo, co sprzyja nawiązywaniu ciekawych, rowerowych znajomości. Przed pandemią w relacji Berlin-Amsterdam pociągi z takimi wagonami rowerowymi kursowały co dwie godziny.

Więcej: Szlak rowerowy Wezery w Dolnej Saksonii

 

Rowery w pociągu nad Jeziorem Genewskim
Rowery w pociągu nad Jeziorem Genewskim

Z Lozanny do Nyonu - Szwajcaria

Przemieszczając się pociągiem po zachodniej Szwajcarii między Szlakiem Jezior a Szlakiem Jury, jechaliśmy piętrowym pociągiem kursującym wzdłuż północnego brzegu Jeziora Genewskiego. Dla rowerzystów przeznaczono dolne pokłady dwóch z kilkunastu wagonów, z których składał się pociąg. Zwraca uwagę rzadko stosowana pozycja roweru pod kątem 45 stopni: pośrednia między rowerem wiszącym pionowo na haku a rowerem stojącym na płaskiej powierzchni.

Więcej: Szlak Jury w Szwajcarii

 

Wagon rowerowy w pociągu Rybak Szczecin-Białystok
Wagon rowerowy w pociągu Rybak Szczecin-Białystok

Ze Szczecina do Gdańska - Polska

W takich warunkach wracałem pociągiem "Rybak" ze szlaku Odra-Nysa w 2018 roku. To prawdopodobnie jeden z najbardziej pojemnych wagonów dla rowerzystów w Polsce, jest podzielony pomiędzy rowerzystów i ich rowery, podobnie jak wcześniejszy, niemiecki odpowiednik. Teoretycznie rowery powinny zostać powieszone, ale gdyby postawić je pod ścianami zmieściłoby się ich na pewno więcej niż przygotowano haków.

Więcej: Szlak Odra-Nysa w Niemczech

 

Kiedyś pocztowy, dziś wagon rowerowy
Kiedyś pocztowy, dziś wagon rowerowy

Z Gdańska do Olsztyna - Polska

Na dawny wagon pocztowy, zamieniony w wagon rowerowy, trafiliśmy podczas wyjazdu na rowerowy Szlak Kanału Elbląskiego. To unikat na polskich torach, w użyciu jest zaledwie małe kilka sztuk, które kursują na liniach w kierunku Polski wschodniej. Trwa jednak wciąż przetarg - a może już rozpoczął się remont - większej liczby tych wagonów, które mają ogromny potencjał rowerowy i mogą przynieść znaczne zwiększenie komfortu przewozu rowerów w pociągu na popularnych kierunkach.

Więcej: Szlak Kanału Elbląskiego na Mazurach Zachodnich

 

Bonanza - wagon rowerowy Polregio
Bonanza - wagon rowerowy Polregio

Z Gdyni do Helu - Polska

Ogromna popularność drogi rowerowej po Mierzei Helskiej wymaga odpowiednich działań. W sezonie letnim z Gdyni na Hel kursuje wagon rowerowy z aż 28 uchwytami na rowery, powstały w wyniku przebudowy dawnych wagonów osobowych typu "bonanza". Nietrudno dostrzec za dużą odległość uchwytów od ścian, skutkująca brakiem możliwości przejścia pomiędzy wiszącymi rowerami.

Więcej: Szlak rowerowy na Mierzei Helskiej

 

Rower w wagonie combo PKP Intercity
Rower w wagonie combo PKP Intercity

Z Gdańska do Słupska - Polska

Rok 2022 przyniósł znaczną poprawę przewozu rowerów w Polsce dzięki włączeniu do taboru Intercity kilkudziesięciu nowych wagonów combo. Oprócz części pasażerskiej, dla niepełnosprawnych, a także dla rodziców z dziećmi, wagony posiadają także sześć miejsc na rowery. Niestety, tym podstawowym sposobem mocowania rowerów są nadal nielubiane przez rowerzystów haki, w dodatku wszystkie zamontowane na jednym poziomie. Na szczęście nie wszyscy konduktorzy wymuszają ten sposób przewozu rowerów, więc zachęcam do stawiania rowerów pod ścianą i mocowaniu ich do ściany za pomocą linek czy zapięć rowerowych.

 

Przestrzeń na rowery w pociągu Newag Impuls
Przestrzeń na rowery w pociągu Newag Impuls

Ze Słupska do Ustki - Polska

Lokalne połączenie ze Słupska do Ustki, a także inne połączenia w województwie pomorskim, obsługują nowoczesne pociągi regionalne Newag Impuls. W niewielkim miejscu przeznaczonym dla rowerzystów nie znajdziemy już haków, a właśnie wygodne pasy z samonapinaczem, podobne do rozwiązań z Niemiec. Niestety, aby dotrzeć do tego miejsca w pociągu należy obejść toaletę i pokonać z rowerem spory kawałek od drzwi wejściowych, co przy większej liczbie pasażerów w pociągu nie musi być łatwą sprawą.

Więcej z wycieczki do Słowińskiego Parku Narodowego wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Przedział rowerowy w regionalnym pociągu Deutsche Bahn
Przedział rowerowy w regionalnym pociągu Deutsche Bahn

Z Wiesenau do Frankfurtu nad Odrą - Niemcy

Z doskonałej sieci pociągów regionalnych w Niemczech korzystaliśmy wracając do Frankfurtu nad Odrą ze szlaku rowerowego Odra-Sprewa. Warunki - jak to zwykle w Niemczech: sporej wielkości przestrzeń na rowery i bagaże, samonapinające się pasy do mocowania i żadnych haków. Tu sprawdzają się zamocowane po bokach składane siedzenia, które mogą służyć zarówno rowerzystom, jak i zwykłym pasażerom, gdy w pociągu nie jadą rowery.

Więcej: Szlak rowerowy Odra-Sprewa w Brandenburgii

 

Przedział rowerowy w pociągu podmiejskim w Hesji
Przedział rowerowy w pociągu podmiejskim w Hesji

Z Frankfurtu nad Menem do Hanau - Niemcy

Jak szybko zapełnić standardowe miejsce dla rowerzystów w pociągu przekonaliśmy się jadąc na Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech, najdłuższy szlak rowerowy poprowadzony po dawnych liniach kolejowych. Postawione w dwóch rzędach po każdej stronie rowery wykorzystały dostępną przestrzeń, choć stało się to głównie za sprawą... niezdjętych sakw z naszych rowerów.

Więcej: Kolejowy Szlak Rowerowy w Hesji

 

Rowery w pociągu we Frankonii
Rowery w pociągu we Frankonii

Z Norymbergi do Ansbach - Niemcy

Wracając ze szlaku rowerowego Śladami Hohenzollernów we Frankonii udało nam się zmieścić z ośmioma rowerami na znacznie mniejszej przestrzeni niż na wcześniejszym zdjęciu, stawiając ciasno cztery rowery po każdej stronie pociągu. A gdyby nie rząd składanych miejsc siedzących, prawdopodobnie zmieściłyby się jeszcze dwa rowery, po jednym po każdej stronie.

Więcej: Śladami Hohenzollernów po Frankonii

 

Rower w pociągu Kolei Małopolskich
Rower w pociągu Kolei Małopolskich

Z Nowego Sącza do Krynicy-Zdroju - Polska

Pociągi Newag Impuls kursują także po malownicznej linii kolejowej w dolinie Popradu w Małopolsce, którą dojechać można na europejski szlak rowerowy EuroVelo 11 z Krynicy-Zdroju i Muszyny do Nowego Sącza. W odróżnieniu od impulsów z Pomorskiego, w Małopolsce zamontowano dodatkowo cztery niskie uchwyty mocujące rower za koło. Rozwiązanie interesujące, rzadko spotykane, choć raczej nienadające się do roweru z zamontowanymi sakwami.

Więcej: Szlak rowerowy EuroVelo 11 w Małopolsce

 

Przedział rowerowy w pociągu Gdynia-Berlin
Przedział rowerowy w pociągu Gdynia-Berlin

Z Gdańska do Berlina - Polska, Niemcy

Połączenie kolejowe z Trójmiasta do Berlina jest jednym z kilku połączeń z Polski do krajów ościennych, które oferują przewóz rowerów. To też nasze ulubione połączenie rowerowe, które najczęściej wykorzystujemy podczas wyjazdów na europejskie szlaki rowerowe. W pociągu "Gedania" mamy do dyspozycji przedział rowerowy na 8 rowerów, niestety z hakami. Połączenie to jest często wykorzystywane przez turystów rowerowych z Niemiec jadących na szlak rowerowy Morza Bałtyckiego w Polsce.

Więcej o wycieczce Berlin-Szczecin wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Rowery w pociągu z Gdyni do Wiednia
Rowery w pociągu z Gdyni do Wiednia

Z Gdańska do Działdowa - Polska

Podczas podróży pociągiem na Warmińską Łynostradę trafiłem na pociąg jadący z Gdyni do Wiednia i wagon z przedziałem rowerowym, który do niedawna jeździł w relacji Gdynia-Berlin. To już nieco wiekowa jednostka z miejscem na osiem rowerów. Haki, miejsce na końcu pociągu i miejsca dla posiadaczy rowerów rezerwowane przez system tuż koło rowerów.

Więcej: Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach

 

Rowery w pociągu z Berlina do Drezna
Rowery w pociągu z Berlina do Drezna

Z Berlina do Drezna - Niemcy

Malutkie miejsce na dwa rowery w wagonie Kolei Czeskich ČD rozpoczęło naszą miesięczną podróż po Europie z biletami Interrail. W pociągu relacji Hamburg-Praga jechaliśmy na pierwszy etap naszej podróży - do Krainy Łaby w Saksonii. W praktyce organizacja "przedziału" rowerowego przez Czechów ograniczyła się do wymalowania żółtej linii na podłodze. Brakowało haków, uchwytów, pasów, nie było nawet do czego samemu przymocować rowerów.

Więcej: Szlak rowerowy Łaby w Saksonii

 

Wagon rowerowy w pociągu EuroCity
Wagon rowerowy w pociągu EuroCity

Z Monachium do Radstadt - Niemcy, Austria

Podczas kolejnego etapu naszej letniej kolejowo-rowerowej podróży po Europie zobaczyliśmy jeszcze jeden doskonały wagon rowerowy Deutsche Bahn. Tym razem w pociągu na szlak rowerowy rzeki Anizy trafiliśmy na kolejne rozwiązanie tylko dla rowerzystów, czyli w połowie wagonu rowery, w połowie - ich właściciele. Na uwagę zwraca uwaga wykładzina w części rowerowej. Czysta!

 

Wnętrze pociągu Cityjet w Austrii
Wnętrze pociągu Cityjet w Austrii

Z Enns do Linzu - Austria

Niewielkie miejsce przeznaczone na rowery zastaliśmy po naszej kilkudniowej jeździe szlakiem Anizy w Austrii w popularnym podmiejskim pociągu Cityjet. Z niezdjętymi sakwami i z wciąż doczepioną przyczepką Extrawheel błyskawicznie zajęliśmy całe dostępne miejsce, w czym dodatkowo pomogły nieskładane siedzenia po bokach. Na szczęście byliśmy jedynymi pasażerami - nikomu naszą "niegospodarnością" nie przeszkadzaliśmy.

Więcej: Szlak rowerowy Anizy w Austrii

 

Rowery w pociągu Railjet w Austrii
Rowery w pociągu Railjet w Austrii

Z Linzu do Innsbrucka - Austria

Marka Railjet, stworzona i obsługiwana przez austriackie linie kolejowe ÖBB, uchodzi za jedną z najlepszych w Europie. W komfortowo urządzonych wagonach Railjet oczywiście wozi się także rowery. Jadąc z Austrii w kierunku włoskiego Południowego Tyrolu trafiliśmy na przedział z miejscami na cztery rowery - niestety, z hakami. Miejsce na rowery dodatkowo wyznaczono żółtą linią na podłodze.

 

Rower w pociągu z Monachium do Wenecji
Rower w pociągu z Monachium do Wenecji

Z Innsbrucka do Brenner - Austria, Włochy

W wagonach posiadających pojedyncze miejsca na rower na obydwu końcach jechaliśmy na krótkim, ostatnim odcinku podróży do Południowego Tyrolu. Pojedyncze miejsca rowerowe to rozwiązanie fatalne, gdy podróżuje w ten sposób para lub grupa osób, którą tworzą osoby słabsze, które nie są w stanie same powiesić lub zdjąć roweru z haka, ale też wnieść i wynieść rower z pociągu. Ten sam typ wagonu prowadzi także pociąg z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wiedeń do Grazu.

 

Rowery w pociągu ze Schlanders do Merano
Rowery w pociągu ze Schlanders do Merano

Ze Schlanders do Merano - Włochy

Doskonałymi pociągami regionalnymi poruszaliśmy się przed i po naszej kilkudniowej podróży po Południowym Tyrolu. Pociągi Stadler GTW (ATR) tworzą sieć połączeń w całym regionie, a każdy z nich posiada dużą przestrzeń towarowo-rowerową wyposażoną w pasy do mocowania rowerów. Większość z nich kursuje dolinami rzek, wzdłuż których biegną szlaki rowerowe, między innymi słynna Via Claudia Augusta.

Więcej: Szlaki rowerowe Południowego Tyrolu

 

Rowery w kuszetce w pociągu Nightjet
Rowery w kuszetce w pociągu Nightjet

Z Innsbrucka do Düsseldorfu - Austria, Niemcy

Jeszcze jedna z tych wyjątkowych rowerowych podróży - z rowerem w kuszetce. Nightjet, nocny pociąg austriackich linii ÖBB, zabrał nas w podróż z Austrii aż na północ Niemiec, w kierunku niderlandzkiej Fryzji, którą kończyliśmy naszą podróż po Europie z biletami Interrail. Podczas gdy my spaliśmy w jednym z tradycyjnych przedziałów z kuszetkami, rowery jechały na końcu wagonu w przestrzeni dla rowerów przygotowanej w miejscu zlikwidowanego jednego przedziału.

 

Wagon rowerowy w pociągu Deutsche Bahn
Wagon rowerowy w pociągu Deutsche Bahn

Z Bad Bentheim do Berlina - Niemcy

W drodze powrotnej z Holandii (teraz już Niderlandów) trafiliśmy ponownie na wspominany wcześniej wagon Deutsche Bahn przeznaczony dla rowerzystów, kursujący na ważnej, popularnej linii Berlin-Amsterdam. Dzięki życzliwemu konduktorowi udało nam się nawet przejechać bez rezerwacji na miejsce dla rowerów - wolnych miejsc na rowery nie było już w systemie rezerwacyjnym, ale nie stanowiło to problemu dla niemieckiego konduktora.

Więcej: Szlaki rowerowe Fryzji

 

Uchwyt rowerowy we wnętrzu pociągu Flirt Intercity
Uchwyty rowerowe we wnętrzu pociągu Flirt Intercity

Z Gdańska do Łodzi - Polska

Pociągi Staedler Flirt były pierwszymi w Polsce nowoczesnymi pociągami EZT, czyli elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które posiadały większą liczbę specjalnie przygotowanych miejsc na rowery. I choć szybko okazało się, że przygotowana przestrzeń rowerowa ma istotne wady - wąskie przejście dla zwykłych podróżnych i źle zaprojektowane haki - to jednak dla wielu podróżujących z rowerami były znaczącą, pozytywną zmianą w taborze kolejowym w Polsce.

 

Haki na rowery w pociągu Flirt ŁKA
Haki na rowery w pociągu Flirt ŁKA

Z Łodzi do Sieradza - Polska

Pociągi Staedler Flirt z uchwytami rowerowymi obsługują również ruch lokalny. Niestety, na krótkich połączeniach w Łódzkiem, obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, do dyspozycji rowerzystów są wyłącznie haki, w dodatku dostępne dopiero po przejściu w głąb wagonu. Praktyczniejsza i wygodniejsza w obsłudze byłaby zwykła, pusta przestrzeń bagażowa, niewymagająca wieszania na roweru podczas krótkiego, podmiejskiego przejazdu.

Więcej: Okolice Łodzi na rowerze

 

Miejsce na rowery w pociągu ICE w Niemczech
Miejsce na rowery w pociągu ICE w Niemczech

Z Berlina do Rostocku - Niemcy

Podobnie jak w Polsce w pociągach pendolino, również w Niemczech większość szybkich pociągów ICE przewozi rowery. Przedział rowerowy w pociągu ICE wygląda dość niepozornie, to po prostu zagłębienie w ścianie, pod półką na bagaże, z uchwytami na koło za które należy umocować rower. Szybka rezerwacja podróży w pociągu ICE może znacznie obniżyć jej koszt.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Niemczech

 

Rowerowe wnętrze pociągu podmiejskiego w Kopenhadze
Rowerowe wnętrze pociągu podmiejskiego w Kopenhadze

Z Kopenhagi do Køge - Dania

Wybierając się na duński odcinek szlaku rowerowego EuroVelo 10 dookoła Morza Bałtyckiego odbyłem krótką podróż w podmiejskim pociągu w Kopenhadze. W oko wpadły mi dość szczególne uchwyty na rowery przypominające... rury od odkurzacza i jednokierunkowy sposób poruszania się w przedziale dla rowerzystów. Wszystko dla wygody i szybkości obsługi ruchu rowerowego w mieście.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Danii

 

Rower w łotewskim pociągu
Rower w łotewskim pociągu

Z Rygi do Rzeżycy - Łotwa

W podróż po wschodniej Łotwie, a następnie po łotewskim wybrzeżu, zabrał mnie łotewski pociąg dalekobieżny o dość oryginalnym i niewątpliwie mało nowoczesnym wyglądzie. Wewnątrz pociągu znajdowały się przedziały dla rowerzystów z hakami, cieszące się powodzeniem wśród pasażerów podczas całej, kilkugodzinnej trasy przejazdu.

Więcej: Łotwa na rowerze

 

Rowerowy przedział w pociągu ze Stralsundu do Berlina
Rowerowy przedział w pociągu ze Stralsundu do Berlina

Ze Stralsundu do Berlina - Niemcy

W przedziale rowerowym, oddzielonym szklanym przepierzeniem od części pasażerskiej, nasze rowery wracały ze Stralsundu do Berlina z pamiętnej, majowej podróży po niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. W dość długiej podroży z północy do stolicy Niemiec nie musieliśmy nawet zdejmować sakw. W przedziale brakowało pasów mocujących, więc do mocowania rowerów użyliśmy nasze zapięcia rowerowe.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Niemczech

 

Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG
Oznaczenie przedziału rowerowego na pociągu ODEG

Z Wittenberge do Berlina - Niemcy

Takie oznaczenie przedziału rowerowego, jak to w Brandenburgii, doceni każdy, kto kiedykolwiek czekał z rowerem na peronie i przez tłum innych podróżnych próbował dostrzec niewielki rowerowy piktogram na pociągu z oznaczeniem przedziału rowerowego. Tu nie ma tego problemu - ogromny symbol z daleka informuje o lokalizacji przedziału dla rowerzystów i oszczędza rowerzyście sporo nerwów podczas podroży pociągiem. Podobnej wielkości oznaczenie posiadają w Niemczech również czerwone pociągi Deutsche Bahn.

Przedział rowerowy pociągu ODEG
Przedział rowerowy pociągu ODEG

Wewnątrz piętrowych pociągów Ostdeutsche Eisenbahn przedział rowerowy oznaczono wyraźnymi piktogramami na podłodze i grubą, przerywaną linią mającą zapewnić wygodne przejście pozostałym podróżnym. Nie ma haków - pociągi stawia się pod ścianą pociągu i mocuje specjalnymi, szerokimi pasami przeważnie (nie zawsze) wyposażonymi w samonapinacz.

Więcej: Szlak Tour Brandenburg w Brandenburgii

 

Miejsce na rowery w pociągu w Szwajcarii
Miejsce na rowery w pociągu w Szwajcarii

Z Bazylei do Olten - Szwajcaria

W taki sposób zaczynaliśmy nasze rowerowe wakacje w Szwajcarii. Szwajcarski pociąg Intercity zestawiony z tradycyjnych wagonów wiózł nas w kierunku Alp Szwajcarskich. Na końcu kilku wagonów znajdowały się dwa miejsca dla rowerzystów. W Szwajcarii warto pamiętać o rezerwacji miejsca na rower - w przypadku jej braku i pojawienia się rowerzysty z miejscówką, będziemy zmuszeni do opuszczenia pociągu.

 

Rowery w pociągu Kolei Matterhorn Gotthard
Rowery w pociągu Kolei Matterhorn Gotthard

Z Göschenen do Andermatt - Szwajcaria

Wąskotorowa kolej zębata Matterhorn Gotthard Bahn zawiozła nas i nasze rowery do Andermatt, gdzie swój początek ma szlak rowerowy Renu. Nawet w tak specyficznym pociągu, na tak oryginalnym połączeniu, Szwajcarzy pamiętają, że turystyka rowerowa wymaga wsparcia i przygotowania odpowiednich warunków do przewozu rowerów.

Więcej: Szlak rowerowy Renu w Szwajcarii

 

Miejsce na rowery w pociągu Mitteldeutsche Regiobahn
Miejsce na rowery w pociągu Mitteldeutsche Regiobahn

Z Drezna do Hof - Niemcy

To i kolejne zdjęcia pochodzą z naszej długiej, choć interesującej podróży kolejowej z Gdańska do Bayreuth w Bawarii, gdzie zaczynaliśmy rowerową podróż po szlaku rowerowym rzeki Men. Jednym z aż sześciu jej etapów była podróż z Drezna do Hof w niewielkim przedziale dla rowerów pociągu Mitteldeutsche Regiobahn. Rowery z niezdjętymi sakwami szybko wykorzystały połowę dostępnego miejsca.

 

Przedział bagażowy w pociągu DB typu 612
Przedział bagażowy w pociągu DB typu 612

Z Hof do Kirchenlaibach - Niemcy

W następny etap podróży z Gdańska do Bayreuth zabrał nas rzadko spotykany regionalny pociąg DBAG Class 612 z wychylnym pudłem. Mimo lokalnego charakteru pociągu i "górskiej" specyfiki trasy, do dyspozycji rowerzystów było niewielkie miejsce bagażowe z pasami do mocowania rowerów. Z tego przejazdu pamiętamy też emocjonującą, szybką jazdę pociągu na krętej trasie po wyżynnych terenach wschodniej części Niemiec.

 

W szynobusie Agilis do Bayreuth
W szynobusie Agilis do Bayreuth

Z Kirchenlaibach do Bayreuth - Niemcy

Na szlak rowerowy Menu do Bayreuth przywiózł nas szynobus Stadler Regio-Shuttle RS1 należący do regionalnej kompanii kolejowej Agilis, która obsługuje kilkanaście połączeń w Bawarii. W pociągu brakowało jednak specjalnej przestrzeni bagażowej - miejsca dla rowerów z mocowaniem pasami zlokalizowano w głównym korytarzu środkowego członu pociągu.

Więcej: Szlak rowerowy Menu w Niemczech

 

Wnętrze pociągu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Wnętrze pociągu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Z Gdańska do Gdyni - Polska

Nowe pociągi z zakładów PESA w Bydgoszczy, które zakupiono do obsługi linii kolejowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, posiadają wygodny, łatwo dostępny, obszerny przedział bagażowy, niestety wyposażony wciąż w haki rowerowe. Gdyby z haków zrezygnować i zamienić je w wygodne, samonaciągające się pasy mocujące, wnętrze i sposób przewozu roweru w pociągu PKM niemal niczym nie różniłyby się od regionalnych pociągów w Niemczech.

Więcej: Zimowa Mierzeja Helska na rowerze

 

Miejsce na rowery w pociągu Deutsche Bahn ze Szczecina
Miejsce na rowery w pociągu Deutsche Bahn ze Szczecina

Ze Szczecina do Güstrow - Polska, Niemcy

Ze Szczecina na niemieckie Pojezierze Meklemburskie, a nawet dalej - do Lubeki, kursuje "Stadttore-Linie", czyli "Linia Bram Miejskich". W każdym z pociągów Deutsche Bahn znajduje się przedział rowerowy na około osiem rowerów. Koszt przejazdu można obniżyć dzięki całodziennemu biletowi grupowemu uprawniającemu do przejazdów na obszarze Meklemburgii-Pomorza Przedniego.

Więcej: Szlak Jezior Meklemburskich na rowerze

 

Miejsca na rowery w wagonie 175A-20
Miejsca na rowery w wagonie 175A-20

Z Bydgoszczy do Gdańska - Polska

Z rowerowo-miejskiego weekendu spędzonego w Toruniu i Bydgoszczy wracałem w nowoczesnym, wybudowanym przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych wagonie typu 175A. Estetyczne wnętrze, delikatne oświetlenie i wygodne siedzenia uzupełniał duży przedział rowerowy. Niestety, wciąż jeszcze z hakami, w dodatku wiszącymi na jednym poziomie.

Więcej: Kujawsko-Pomorskie na rowerze

 

Przedział bagażowo-rowerowy w Wojaku Szwejku
Przedział bagażowo-rowerowy w Wojaku Szwejku

Z Rzeszowa do Łupkowa - Polska

Prostym w organizacji i wygodnym w obsłudze jest przedział rowerowy w sezonowym pociągu "Wojak Szwejk", który kilka lat temu kursował w relacji Rzeszów-Medzilaborce (Słowacja). To najlepszy sposób by dostać się z rowerem w góry - na granicę między Bieszczadami a Beskidem Niskim, do Komańczy lub Łupkowa. I choć taka podróż trwa aż cztery godziny, to wyjazd już o 6 rano pozwala wciąż o niezłej porze rozpocząć rowerową wycieczkę.

Więcej: Beskid Niski na rowerze

 

Przedział rowerowy w pociągu TLK Przemyślanin
Przedział rowerowy w pociągu TLK Przemyślanin

Z Rzeszowa do Przemyśla - Polska

Na całkiem przyjazne rozwiązanie można trafić w serii wyremontowanych wagonów dalekobieżnych, które kursują w kilku pociągach TLK Intercity. To niewielkie okienka, przez które turysta rowerowy może obserwować rower pozostawiony w przestrzeni rowerowej za ścianką oddzielącą ją od miejsc dla pasażerów. Zwracają uwagę haki wiszące na różnych poziomach.

Więcej: Szlak Green Velo na Podkarpaciu

 

Nowy skład Szybkiej Kolei Miejskiej
Nowy skład Szybkiej Kolei Miejskiej

Z Gdańska do Tczewa - Polska

O wyraźnych oznaczeniach miejsc dla rowerzystów myśli się już także w Polsce, choć to wciąż oznaczenie dalekie od ogromnych piktogramów z Niemiec. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście już w 2014 roku zaczęła w ten sposób oznaczać przedziały z miejscami dla rowerzystów na remontowanych składach.

Przedział rowerowy w nowej SKM
Przedział rowerowy w nowej SKM

Wnętrze jednak zdradza niewielkie doświadczenie projektantów. Montaż rowerów w sposób prostopadły do ściany po dwóch stronach wagonu, w dodatku na hakach zamontowanych w pewnej odległości od ściany powoduje, że trudno mówić o wygodnym dostępie do wiszącego roweru, ale także nawet o możliwości wygodnego przejścia między tak wiszącymi rowerami do przedziału służbowego.

 

Przewóz rowerów w pociągach w Szwajcarii
Przewóz rowerów w pociągach w Szwajcarii

Z Paryża do Zurychu - Francja, Szwajcaria

To zdjęcie pochodzi z naszej rowerowej podróży na Szlak Jezior w Szwajcarii, jednak nie jest bezpośrednio naszym doświadczeniem. To rowery, które przed momentem opuściły wagon szybkiego pociągu z Francji, a teraz są przewożone do miejsca odbioru przez właścicieli. Warto zwrócić uwagę na sposób zabezpieczenia rowerów grubą folią na czas podróży. Istnienie tego typu usługi przewozowej dla rowerzystów może świadczyć o zaawansowaniu rynku turystyki rowerowej w zachodniej Europie.

Więcej: Szlak Jezior w Szwajcarii

Pytania i komentarze

Dodaj Twój komentarz