... ryk II Wielki buduje Kanał Bydgoski Obydwa miasta jednak różnią się tym, jak obecnie korzystają z nadrzecznego położenia. Swoją historią Bydgoszcz sprawa wrażenie czerpania pełnymi garściami z położenia w miejscu, gdzie (prawie) spotykają się aż trzy znaczące rzeki - Wisła, Noteć i Brda. Łączący je Kanał Bydgoski jest częścią 300-kilometrowej drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą i jest najstarszym wciąż czynnym odcinkiem drogi wodnej w Polsce. O jego budowie myślano już w XVIII wieku w czasach I Rzeczypospolitej, jednak decyzję o budowie podjął nasz znajomy z Brandenburgii - Rheinsbergu i Poczdamu, a także Kostrzyna - Fryderyk II Wielki, król pruski, a stało się to już po I rozbiorze Polski. Śluza V Czarna Droga na Kanale Bydgoskim ...

Droga rowerowa w powiecie toruńskim
... edaleko Starego Miasta również ma swoją wyjątkową historię. Z jego elementów nigdy nie powstał żaden inny most, przeciwnie - to toruński most zbudowano z elementów pruskiego mostu w Opaleniu koło Kwidzyna, który po I wojnie światowej znalazł się w całości na polskich ziemiach. Ponieważ powojenny polski rząd nie planował żadnego wykorzystania zaledwie 10-letniej konstrukcji z Opalenia, zapadła decyzja o jej demontażu i wykorzystaniu przęseł do budowy nowych mostów w Toruniu i w Koninie. Podczas naszego pobytu w Toruniu trwał kilkunastomiesięczny remont mostu, który malowniczo zamaskowała mgła. W niej ukryło się przed nami toruńskie Stare Miasto. Most im. Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Toruniu Fryderyk II Wielki buduje Kanał Bydgoski Obydwa...
Przeczytaj wszystko: Bydgoszcz i Toruń rowerem. Kujawsko-Pomorskie i jego stolice.