... a tak istotnym dla Żuław węzłem transportowo-komunikacyjnym, że dorobiła się trzech oryginalnych mostów - dwóch drogowych i jednego kolejowego. Mosty drogowe powstały w latach 30. poprzedniego stulecia - to niewielkie zwodzone konstrukcje przerzucone przez wody Szkarpawy i Wisły Królewieckiej. Ciekawszym od nich jest jednak jedyny w Polsce, wciąż czynny, obracany - ręcznie! - most kolejowy. Został zbudowany w 1905 roku, gdy Żuławy Wiślane były częścią Królestwa Prus. Jedno przęsło jest nieruchome, a drugie - obracane, o długości aż 43 metrów - odpowiednim ustawieniem umożliwia przejazd pociągów przez Szkarpawę. Kolej tu operująca jest również wyjątkowa - to wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa, zarządzana przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników K...

Most Czterech Pancernych w Sztutowie
... zo trasy Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo nie poszły prace związane z udostępnieniem go szerszej grupie odbiorców. Pięknymi krajobrazami Wysoczyzny Elbląskiej na szlaku Green Velo cieszyć się więc mogą wciąż tylko ci sprawni i silni turyści rowerowi, dobrze radzący sobie z marnymi nawierzchniami. Betonowe płyty na szlaku rowerowym Green Velo Pod pałacem ostatniego cesarza Niemiec w Kadynach Pięknym miejscem jest zespół pałacowo-folwarczny z XVII–XX wieku w Kadynach, do którego należy kilkaset metrów zjechać ze szlaku Green Velo. Gdy właścicielem Kadyn pod koniec XIX wieku został ostatni cesarz Niemiec Wilhelm II Hohenzollern, nakazał berlińskim architektom przebudowę tutejszej wsi, ale także budowę letniego pałacu i folwarku. To z teg...
Przeczytaj wszystko: Rowerem wokół Zalewu Wiślanego. Szlaki rowerowe EuroVelo 10, R10 i Green Velo.