Wnętrze Małego Holendra w Cyganku

You are here

Wnętrze Małego Holendra w Cyganku

... ach nad Zalewem Wiślanym powstawały liczne cegielnie i warsztaty ceramiczne, a wśród nich pracownia, która z tutejszej gliny produkowała charakterystyczną czerwonobrązową ceramikę nazywaną Królewską Majoliką. Niedaleko folwarcznych zabudowań podziwiać można też ponad 700-letni Dąb Bażyńskiego - najgrubszy polski dąb, dotąd stojący o własnych siłach, bez wykorzystania podpór. Na szlak Green Velo wrócić można tą samą trasą lub przejechać przez wieś w stronę Pęklewa, gdzie znajdują się pozostałości dawnych cegielni. Folwark w Kadynach Zygzakiem po oryginalnym moście w Nowakowie Jeszcze jedna ciekawa atrakcja czekała na nas w Nowakowie koło Elbląga. Tutejsza przeprawa przez rzekę Elbląg prowadzi po moście pontonowym, na którym obowi...

Zobacz więcej: Rowerem wokół Zalewu Wiślanego. Szlaki rowerowe EuroVelo 10, R10 i Green Velo.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie, zobacz nowe Ministerstwo Turystyki Rowerowej :-)

Nasi Partnerzy

Szlaki rowerowe w Brandenburgii
Szlaki rowerowe w Małopolsce
Rowery turystyczne
Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe

... a mi nawet fakt, że do budowy drogi rowerowej nad Tugą użyto nielubianych przez rowerzystów płyt z otworami typu yomb. Położone z powodu ograniczeń środowiskowych gładkie betonowe płyty na razie nie sprawiają kłopotów - są równo ułożone i tak dokładnie spasowane, że podczas jazdy trudno nawet wyczuć łączenia między nimi. Ze względu na unikalny żuławski krajobraz którym jest otoczony, odcinek drogi rowerowej wzdłuż Tugi z Nowego Dworu Gdańskiego do zwodzonego mostu w Tujsku zaliczyłbym nawet do najładniejszych, a także najbardziej charakterystycznych odcinków dróg rowerowych w Polsce. Nasuwa się jednak trzeźwe pytanie: kiedy ogromnie przyjemną żuławską mikropodróż wzdłuż Tugi zacznie zakłócać wyrastająca z otworów trawa? Szlak EuroVelo...

Wnętrze Małego Holendra w Cyganku

Wnętrze Małego Holendra w Cyganku

... ym, że dorobiła się trzech oryginalnych mostów - dwóch drogowych i jednego kolejowego. Mosty drogowe powstały w latach 30. poprzedniego stulecia - to niewielkie zwodzone konstrukcje przerzucone przez wody Szkarpawy i Wisły Królewieckiej. Ciekawszym od nich jest jednak jedyny w Polsce, wciąż czynny, obracany - ręcznie! - most kolejowy. Został zbudowany w 1905 roku, gdy Żuławy Wiślane były częścią Królestwa Prus. Jedno przęsło jest nieruchome, a drugie - obracane, o długości aż 43 metrów - odpowiednim ustawieniem umożliwia przejazd pociągów przez Szkarpawę. Kolej tu operująca jest również wyjątkowa - to wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa, zarządzana przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, które od 2000 roku wskrzesza żuławskie tr...

Przeczytaj wszystko: Rowerem wokół Zalewu Wiślanego. Szlaki rowerowe EuroVelo 10, R10 i Green Velo.

Ostatnie relacje z tras rowerowych

Zobacz inne zdjęcia: