Szlak rowerowy po wałach Wisły

You are here

Rowerem po Polsce. 11 najlepszych szlaków rowerowych [2020]

To wciąż dobre lata dla turystyki rowerowej w Polsce. Nowe trasy rowerowe nareszcie przenoszą standard uprawiania turystyki rowerowej w Polsce na europejski poziom. Swoją sieć dróg rowerowych wciąż rozbudowują Małopolska i Pomorze Zachodnie, niedawno dołączyło do nich Pomorskie. Podróże rowerowe po naszym kraju mają szansę przestać być rozrywką z pogranicza sportów ekstremalnych i stać się łatwiej dostępne dla osób ceniących aktywny wypoczynek. Bo europejski styl uprawiania turystyki rowerowej to przede wszystkim wydzielone, odseparowane od ruchu samochodowego drogi rowerowe, biegnące z dala od wypełnionych spalinami arterii, przejezdne dla użytkownika dowolnego roweru i bezpieczne dla osób w każdym wieku.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie!

Nasi Partnerzy

Rowery turystyczne
Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Szlak Velo Dunajec w Małopolsce
Szlak Velo Dunajec w Małopolsce

Velo Dunajec - Małopolska

Prace na szlaku Velo Dunajec jeszcze trwają, ale już teraz można nazywać tę trasę najpiękniejszą w Polsce. Start pod Tatrami w Zakopanem, meta nad Wisłą pod Tarnowem. A po drodze Nowy Targ i Gorce, efektowny przejazd nad Jeziorem Czorsztyńskim, malowniczy Pieniński Przełom Dunajca i wydzielone odcinki dróg rowerowych wzdłuż dolnego biegu rzeki z kilkoma właśnie budowanymi efektownymi przeprawami. O drugi taki szlak trudno będzie nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Po Velo Dunajec można dojechać już do Nowego Sącza, a w przyszłym roku - może już do samego Tarnowa.

Więcej: Velo Dunajec. Najpiękniejszy szlak rowerowy w Polsce

Szlak wokół Tatr w Małopolsce
Szlak rowerowy wokół Tatr w Małopolsce

Szlak wokół Tatr - Małopolska

Gdyby nie Velo Dunajec, miano najpiękniejszego w Polsce przypadłoby właśnie szlakowi wokoł Tatr. Polsko-słowackie przedsięwzięcie to pierwszy rowerowy projekt w Polsce budowany na taką skalę. Trasa mojej pierwszej wycieczki biegła tylko po pierwszej części szlaku poprowadzonej po nieczynnej linii kolejowej z Nowego Targu do słowackiej Trzciany, jednak obecnie zostały już wybudowane wszystkie odcinki po polskiej stronie. Gdy swoje prace dokończą Słowacy, powstanie doskonała propozycja rowerowego wypoczynku na kilkudniowej pętli wokół Tatr.

Więcej: Rowerowa wycieczka dookoła Tatr

Szlak Velo Baltica na Pomorzu Zachodnim
Szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim

Velo Baltica - Pomorze Zachodnie

Dla wielu turystów rowerowych z Polski to właśnia ta trasa powinna znajdować się na pierwszym miejscu. Velo Baltica to fragment szlaku rowerowego EuroVelo 10 wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego leżący w województwie zachodniopomorskim. Dotychczas trasę tę określano symbolem R10. Kolejne odcinki trasy zyskują w ostatnich latach nowe oblicze, zmieniając często nieprzejezdne fragmenty w nowoczesną trasę rowerową w wyjątkowej scenerii. Powstają nowe asfaltowe trasy, parkingi i miejsca odpoczynku dla rowerzystów, jest nowe oznaczenie.

Więcej: Velo Baltica. Szlak rowerowy Morza Bałtyckiego na Pomorzu Zachodnim

Szlak EuroVelo 10 w Pomorskiem
Szlak EuroVelo 10 w Pomorskiem

EuroVelo 10 - Mierzeja Helska

To dopiero początek inwestycji Pomorskiego w nowy kształt popularnej nadmorskiej trasy R10, czyli europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 10 wokół Morza Bałtyckiego. Jednak odświeżona nawierzchnia na wielu fragmentach tej niezwykle popularnej trasy, w tym po zawsze popularnym fragmencie między Helem a Juratą, każe mi umieścić ją w moim zestawieniu. Od nas dodaję, że dużo lepiej zaplanować przejazd tym odcinkiem poza wysokim sezonem letnim - latem tłumy turystów mogą odebrać przyjemność z jazdy i poznawania tego niezwykłego miejsca.

Więcej: Rowerem po Półwyspie Helskim. Pomorskie Trasy Rowerowe

Szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim
Szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim

Blue Velo - Pomorze Zachodnie

Według zapowiedzi marszałków nadodrzańskich województw Blue Velo, nazywana też Odrzańską Trasą Rowerową, pobiegnie wzdłuż Odry od południowej granicy Polski aż nad Morze Bałtyckie. Najbardziej zaawansowane prace mają miejsce w Zachodniopomorskiem, gdzie już gotowe jest kilkadziesiąt kilometrów trasy z Gryfina do Trzcińska-Zdroju, wybudowanej między innymi w śladach dawnych linii kolejowych. Trwają prace między innymi na kolejnym odcinku prowadzącym do Międzyzdrojów, gdzie szlak poprowadzi wałami przeciwpowodziowymi Odry i Zalewu Szczecińskiego.

Więcej: Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. Pomorze Zachodnie na rowerze

Wiślana Trasa Rowerowa w Małopolsce
Wiślana Trasa Rowerowa w Małopolsce

Wiślana Trasa Rowerowa - Małopolska

Budowa małopolskiego odcinka Wiślanej Trasy Rowerowej rozpoczęła realizację nowatorskiego w polskiej turystyce projektu Velo Małopolska, mającego na celu budowę setek kilometrów szlaków rowerowych wzdłuż rzek Małopolski. Drogi rowerowe położone na wałach przeciwpowodziowych Wisły mają długość ponad 150 kilometrów i biegną z Oświęcimia na wschodzie do Szczucina na zachodzie województwa. W środku dystansu leży Kraków, który sukcesywnie uzupełnia brakujące kilometry Wiślanej Trasy Rowerowej na swoim terenie.

Więcej: Wiślana Trasa Rowerowa. Małopolska na rowery!

Trasa Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim
Trasa Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim

Trasa Pojezierzy Zachodnich - Pomorze Zachodnie

To druga z tras projektu "Rowerem przez Pomorze Zachodnie", której gotowy pierwszy fragment już pozwala na rowerowe podróże. Zaczyna się tuż pod oryginalnym, nieczynnym mostem kolejowym w Siekierkach, który wkrótce stanie się polsko-niemieckim mostem rowerowym. Później po gotowym fragmencie po zlikwidowanej linii kolejowej biegnie do Trzcińska-Zdroju. Kolejne odcinki wkrótce poprowadzą przez Myślibórz, Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Borne Sulinowo i Szczecinek aż do Białego Boru, tworząc piękną krajobrazowo trasę o długości ponad 400 kilometrów. Istotną część stanowić będą korytarze nieczynnych linii kolejowych.

Więcej: Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. Pomorze Zachodnie na rowerze

Kaszubska Marszruta w Pomorskiem
Kaszubska Marszruta w Pomorskiem

Kaszubska Marszruta - Bory Tucholskie

Projekt tras rowerowych w Borach Tucholskich jest najstarszy w tym zestawieniu, a mimo to wciąż imponuje zrealizowaną ideą. W dodatku autorem nie jest żaden z samorządów wojewódzkich dysponujących największymi możliwościami finansowymi, a niewielki powiat chojnicki przy udziale lokalnych partnerów. Nigdzie indziej w Polsce nikt nie wpadł na podobny pomysł i w żadnym innym miejscu nie można spędzić weekendu na bezpiecznych, wydzielonych drogach rowerowych w naturalnej scenerii. Po tragicznym huraganie trasy Kaszubskiej Marszruty przeszły już prace naprawcze i czekają na turystów.

Więcej: Kaszubska Marszruta. Bory Tucholskie na rowerze

Szlak rowerowy Green Velo w Polsce wschodniej
Szlak rowerowy Green Velo w Polsce wschodniej

Green Velo - Polska wschodnia

Czy Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo powinien znaleźć się na tej liście? Na pewno życzyliby sobie tego jego autorzy, choć zdaniem wielu osób zaangażowanych w rozwój turystyki rowerowej w Polsce, a także moim, szlak ten jest zmarnowaną szansą na budowę rowerowej infrastruktury na wschodzie Polski. Jednak mimo tego, że wygodą i bezpieczeństwem podróżowania Green Velo nie dorównuje wymienionym wcześniej trasom, niewątpliwą zaletą ogromnej kampanii promocyjnej było zachęcenie Polaków do wybrania się na urlop na rowerze i do poznania piękna Polski wschodniej.

Więcej: Podkarpackie Green Velo. Z Przemyśla do Rzeszowa

Forteczna Trasa Rowerowa na Podkarpaciu
Forteczna Trasa Rowerowa na Podkarpaciu

Forteczna Trasa Rowerowa - Podkarpacie

Forteczna Trasa Rowerowa to jeden z najlepszych przykładów tematycznych tras rowerowych w Polsce. Poprowadzony wzdłuż zrewitalizowanych fortów Twierdzy Przemyśl szlak rowerowy umożliwia poznanie unikalnego zespołu obiektów militarnych, a jednocześnie aktywnie spędzić rowerowy weekend lub nawet kilka dni na pięknym, wciąż naturalnym Podkarpaciu. Forteczna Trasa Rowerowa to również ciekawy przystanek na trasie Green Velo, umożliwiający przedłużenie udanego rowerowego urlopu na trasach Polski wschodniej.

Więcej: Podkarpacie: Twierdza Przemyśl i Forteczna Trasa Rowerowa

Piastowski Trakt Rowerowy w Wielkopolsce
Piastowski Trakt Rowerowy w Wielkopolsce

Piastowski Trakt Rowerowy - Wielkopolska

Umieszczam Piastowski Trakt Rowerowy na mojej liście na pewno na wyrost. Wielkopolska trasa wciąż prowadzi po wielu wspólnych z pieszymi i samochodami trasach - drogach leśnych, polnych i zwykłych szosach. Jednak miejsca przez które prowadzi sprawiają, że ten szlak rowerowy po początkach państwa polskiego warto wziąć pod uwagę przy planowaniu rowerowych wakacji czy nawet tylko długiego weekendu. Przebycie całej trasy z Poznania przez Gniezno do Mogilna zajmie (wraz ze zwiedzaniem) około 3 dni, a w podróży do Wielkopolski pomoże Wspólny Bilet.

Więcej: Piastowski Trakt Rowerowy. Atrakcje Poznania i Wielkopolski

Trasa rowerowa sieci Velo Małopolska
Trasa rowerowa sieci Velo Małopolska

... a kiedy kolejne szlaki rowerowe w Polsce?

Czy w najbliższym czasie możemy liczyć, że moja lista się powiększy? Tak! Nad Morzem Bałtyckim zarówno Pomorze Zachodnie, jak i sąsiednie Pomorskie, wciąż odświeżają rowerową infrastrukturę szlaku wzdłuż Morza Bałtyckiego. Nowe odcinki europejskich tras EuroVelo 10 i 13 zastąpią dotychczasowy szlak R10. Znacznie polepszy się także przebieg Wiślanej Trasy Rowerowej w Pomorskiem, choć jednak daleko mu będzie do spektakularnej wygody z Małopolski. Czy samorządy województw leżących nad Odrą zdobędą się na coś więcej niż tylko deklaracje? Zdaje się, że Dolny Śląsk ma już konkretne plany. A co z projektem Velo Silesia na Górnym Śląsku? Czy z rowerowego snu obudzą się niezwykle atrakcyjne krajoznawczo Wielkopolska i Mazowsze? Trasa rowerowa Velo Mazovia wokół Warszawy na pewno biłaby rekordy popularności. A co z Trasą Wielkich Jezior w Warmińsko-Mazurskiem? Oby ten bardzo szczęśliwy rozwój rowerowych rzeczy w ostatnich latach miał swoją kontynuację.

* * *

Proszę pamiętać, że prawie wszystkie z wymienionych nowych tras - za wyjątkiem Wiślanej Trasy Rowerowej i Kaszubskiej Marszruty - są wciąż w mniejszym lub większym stopniu budowane. Proszę wziąć to pod uwagę przy planowaniu Waszych wyjazdów.

 

Popularne trasy i regione rowerowe

Pytania i komentarze

Ciekawe zestawienie a dlaczego Green Velo jest gorszy? Możesz rozwinąć? Tyle zostało pieniędzy włożonych w budowę i dlaczego mamy tam nie jeździć?

Nie napisałem że jest gorszy. Szlak Green Velo został wybudowany w standardzie, który po prostu mocno różni się od trendów, jakie obecnie coraz częściej pojawiają się także na polskim rynku. Green Velo w zdecydowanej większości publiczna droga z jedynie dostawionym znakiem - trudno mówić o jakiejkolwiek "budowie" szlaku na większości jego przebiegu.

Natomiast jazda po szlakach wymienionych wyżej jest przyjemniejsza, bezpieczniejsza, pozwala na większy komfort - gwarantują to owe wydzielone drogi rowerowe, które przeznaczone są wyłącznie dla rowerzystów, ewentualnie lokalnych mieszkańców. To ogromna różnica w rowerowym wypoczynku, kiedy nie trzeba wciąż obserwować otoczenia, rzucać okiem i słuchać, czy nie jedzie za Tobą samochód, dbać o partnerów - w tym dzieci, itp.

Nie mówię więc, żeby po Green Velo nie jeździć. Ale jazda po tych trasach z Małopolski i Pomorza Zachodniego jest po prostu przyjemniejsza i urlop na nich będzie dużo efektywniejszy. O.

Green velo akurat przypadło mi do gustu, może ze względu, że mam rzut kamieniem do startu trasy. Osobiście cieszę się z rozwoju tras rowerowych w Polsce ale uważam, że odbywa się to zbyt wolno.

Dokładnie tak jest. Rozwój tras rowerowych w Polsce odbywa się pewnie i kilkanaście lat po tym, jak miał miejsce na zachodzie Europy. Oni mają tysiące, grube tysiące, kilometrów szlaków rowerowych. My - setki. I to w budowie. Wszystkie! :/

Blue Velo (ściśle wzdłuż ściany zachodniej), Velo Dunajec i dookoła Tatr to nasze top3 na ten sezon :) aż się nie mogę doczekać!

Ja już jutro jadę na weekend z powrotem w poniedziałek robić Velo :)

szkoda że wszystkie wymienione to głównie asfalt ;(

Ale powiedz to niepełnosprawnym, powiedz to rodzicom z dziećmi, osobom o słabszej kondycji i mniejszych możliwościach, czy po prostu okolicznym mieszkańcom.

Twarda, asfaltowa nawierzchnia oznacza szeroką dostępność trasy rowerowej. To o to przede wszystkim chodzi w budowie nowoczesnych szlaków rowerowych.

Czy ludzie naprawdę muszą wszystko sparszywić betonem i asfaltem? Człowiek na urlopie chce odpocząć od tej całej betonowej dżungli i co mu się serwuje? Betonowe ścieżki rowerowe. Czad.

Przecież masz wybór. Naturalnych tras jest mnóstwo. Wszędzie. W całej Polsce są tysiące kilometrów dróg polnych, leśnych, gdzie można jeździć rowerem, jeśli ktoś ma taką ochotę. Natomiast przygotowanych tras rowerowych, szeroko dostępnych dla wszystkich chętnych, nie ma. I dlatego tak ważne jest, że w końcu zaczęły powstawać. I pozwalać na przyjemny, wędrowny, niekoniecznie wyczynowy urlop na rowerze.

Chyba sobie żarty stroisz? Akurat tras nieutwardzonych, głównie po lasach mamy tysiące kilometrów, a ścieżki asfaltowe to jak kropla w morzu, ale i tak znalazł się malkontent, któremu się nie podoba że ktoś coś zbudował. Pewnie lepiej bys się poczuł, jakby zaorali i inni nie mieli po czym jeździć

Na wstępie, wielkie dzięki za to podsumowanie najważniejszych szlaków długodystansowych w Polsce!
Czy GreenVelo, pomimo swoich wad, nie jest w tej chwili jedynym, który pozwala na ciekawą wielodniową wycieczkę rowerową na oznakowanym szlaku w dość dobrym standardzie nawierzchni?
Pozostałe, które wymieniasz, mają albo poniżej 200km, albo są dopiero w trakcie "budowy".

Tak jest, Green Velo to na pewno najdłuższy szlak na którym można spędzić czas w interesujący sposób. I rzeczywiście, prawdopodobnie jedyny z generalnie niezłą nawierzchnią. Tylko właśnie, paradoksalnie, w tej nawierzchni jest istota krytyki szlaku, bo ta dobra nawierzchnia Green Velo to po prostu nawierzchnia dróg publicznych, szos.

Dzięki za dobre słowo! :)

Super wpis! Mieszkam na Pomorzu Zachodnim, więc z pewnością spróbuję tych tras.

Mam nadzieję! :) A po zaliczeniu tras Pomorza Zachodniego namawiam na dalsze podróże! :) Teraz na topie są jeszcze Małopolska i Pomorskie z trasą wokół Zatoki Gdańskiej. Powodzenia!

Witam
Mam pytanie co do trasy dookoła Tatr da pokonać się to rowerem szosowym. Pozdrawiam

Oczywiście. Trasa jest budowana z myślą o maksymalnej dostępności i rower szosowy jest na pewno jednym z tych podstawowych planowanych sposobów na pokonanie trasy. Chociaż... warto przejrzeć aktualną mapę Szlaku wokół Tatr dostępną na profilu Velo Małopolska na Facebooku w przypiętym poście - tam wskazane są wszystkie nawierzchnie na trasie.

Świetne zestawienie. Dla sakwiarzy utwardzona nawierzchnia jest błogosławieństwem, nareszcie takich nitek przybywa. Powoli doganiamy Europę

Właśnie, właśnie! :) Tylko że - często to powtarzam - trasy takie w dużym wymiarze liczbowym budują na razie ledwie trzy województwa. A gdzie reszta? :/ Mam nadzieję, że jednak Pomorskie, Pomorze Zachodnie i Małopolska odniosą na tyle duży, głośny sukces, że reszta regionów dostrzeże, że turystyka rowerowa ma sens! :)

Naprawdę nie ma takich tras na Mazowszu czy tam po prostu jeszcze nie dojechaliście?

Nie ma, nie ma. Mazowsze zupełnie nie interesuje się rozwojem turystyki rowerowej. Ani nie są prowadzone żadne prace nad trasami rowerowymi po województwie mazowieckim, ani nie słyszałem, by były jakieś rozsądnie brzmiące plany. Oczywiście piszę tu o województwie, nie o mieście - Warszawa pracuje nad siecią własnych dróg rowerowych, ale te akurat wcale nie muszą mieć turystycznego charakteru, a mają służyć mieszkańcom Warszawy przede wszystkim do codziennych dojazdów.

Dodaj Twój komentarz