Jeden z tuneli na trasie rowerowej Alpe-Adria

You are here

Kolej na rowery. 12 kolejowych szlaków rowerowych w Polsce i w Europie [2023]

Szlaki rowerowe po zlikwidowanych liniach kolejowych są dużą atrakcją i wygodą podczas rowerowej podróży. Do najważniejszych atutów pokolejowych tras rowerowych należy łatwość, z jaką pokonuje się przewyższenia, która wynika ze specyfiki transportu kolejowego, gdzie maksymalne dopuszczalne nachylenie linii kolejowej wynosi zaledwie 3 procenty. Tymczasem turysta rowerowy - w zależności od wieku i kondycji - jako trudne do pokonania uważa podjazdy o nachyleniu od 5-7 procentów w górę. Turyści rowerowi doceniają również fakt, że zwykle kolejowe szlak rowerowe biegną zwykle z dala od miejscowości i ruchliwych arterii, co sprzyja bliższemu kontaktowi ze środowiskiem naturalnym.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie :-)

Nasi Partnerzy

Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Ubezpieczenie rowerzysty i roweru
Przyczepki i sakwy rowerowe
Szlaki rowerowe w Niemczech
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

Szlak rowerowy Alpe-Adria - Włochy

Około 60-kilometrowy odcinek szlaku rowerowego Alpe-Adria poprowadzono po dawnej linii kolejowej nazywanej ferrovia Pontebbana. Między Tarvisio a Udine kolej przeniosła się na nową, dwutorową linię kolejową, a nieużywane kolejowe ślady zrewitalizowano, usuwając stare podkłady i kładąc w ich miejsce wygodne, asfaltowe drogi rowerowe. W ślad za inwestycjami w rowerową infrastrukturę pojawili się rowerzyści, ciesząc się jedną z podstawowych cech linii kolejowych, czyli łagodnym nachyleniem trasy, nieprzekraczającym 2,2%, a także zachwycając się odsunięciem od ruchu samochodowego w niezwykle atrakcyjnej rzeczno-alpejskiej scenerii. Atrakcją tego odcinka są imponujące zrewitalizowane obiekty inżynieryjne, jak mosty i tunele kolejowe.

Więcej: Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

 

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech
Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji - Niemcy

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji to najdłuższy szlak rowerowy w Europie poprowadzony po liniach kolejowych. Na niemal 300 kilometrów długości składa się sześć krótszych, pokolejowych szlaków rowerowych: Vulkanradweg (94 kilometry), Vogelsberger Südbahnradweg (33 kilometry), Milseburg-Radweg (27 kilometrów), Ulsterradweg (58 kilometrów), Kegelspielradweg (27 kilometrów) i Solztalradweg (28 kilometrów). Najbardziej efektownym punktem pokolejowego szlaku rowerowego Milseburg-Radweg, czyli kolejnego odcinka Kolejowego Szlaku Rowerowego Hesji, jest tunel kolejowy o długości aż 1172 metrów. Nie trzeba martwić się o oświetlenie rowerowe - wewnątrz tunelu zamontowano lampy sterowane przez czujniki ruchu.

Więcej: Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

 

Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu
Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu

Trasa rowerowa Brenner-Bolzano - Południowy Tyrol, Włochy

Do poznania doliny Isarco zachęciła nas znaleziona informacja o prawie 100-kilometrowej drodze rowerowej, jaka biegnie tędy wykorzystując długie fragmenty starej linii kolejowej. W latach 90-tych XX wieku przebieg Kolei Brennerskiej zmodernizowano i zastąpiono nowocześniejszym, a w śladzie starego położono asfaltową nitkę dla rowerzystów. Początek ma w Brenner niedaleko stacji kolejowej i popularnego outletu odzieżowego, a koniec w centrum Bolzano, gdzie włącza się w system dróg rowerowych miasta. Trasa prowadzi po łagodnie nachylonych pokolejowych odcinkach, przerywanych odcinkami drogowymi w mijanych miejscowościach, a także fragmentami biegnącymi wzdłuż Autostrady Brennerskiej.

Więcej: Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu

 

Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim
Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

Stary Kolejowy Szlak - Pomorze Zachodnie, Polska

Na Starym Kolejowym Szlaku rowerzyści mogą korzystać z dwóch długich odcinków dróg rowerowych, które powstały w miejscu zlikwidowanej linii kolejowej. Pierwszy prowadzi z Karlina do Zieleniewa koło Kołobrzegu (z niewielką przerwą w Gościnie), a drugi ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju. Kolejny, trzeci pojawi się w latach 2022-2023 i pobiegnie z Wierzchowa pod Złocieńcem aż do Wałcza. Nieco zaokrąglając - na około 180 kilometrów głównego przebiegu szlaku między Wałczem a Kołobrzegiem, już za rok-dwa około 90 kilometrów stanowić będa piękne pokolejowe trasy rowerowe. Dzisiaj ich długość to około 65 kilometrów. Łączna długość Starego Kolejowego Szlaku to około 250 kilometrów.

Więcej: Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

 

Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce
Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce

Szlak rowerowy wokół Tatr - Polska, Słowacja

Pierwszy odcinek rowerowego Szlaku wokół Tatr prowadzi z Nowego Targu do Trzciany na Słowacji, przez ponad 40 kilometrów prowadząc rowerzystów po śladzie linii kolejowej, zamkniętej w 1989 roku. Kiedyś z tych stacji odjeżdżały w Bieszczady nawet pociągi z... owcami, a dziś obiekty dawnej infrastruktury kolejowej linii "suchogórskiej" oglądają niemal wyłącznie turyści rowerowi. Na potrzeby Szlaku wokół Tatr wyremonotowano dwa, piękne stalowe mosty kolejowe na Wielkim Rogoźniku i Czarnym Dunajcu, które stały się jednymi z symboli nowego szlaku. Wzdłuż pokolejowej trasy pojawiły się również przystanki dla rowerzystów ze stylowymi wiatami, ławkami, stojakami na rowery, mapami i tablicami informacyjnymi.

Więcej o Szlaku wokół Tatr wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Szlak rowerowy Val di Fiemme
Szlak rowerowy Val di Fiemme

Trasa rowerowa Val di Fiemme - Trentino, Włochy

Trasa rowerowa w Val di Fiemme wykorzystuje na dużym odcinku ślad dawnej kolei, zamkniętej w 1963 roku. Tutejsza kolej łączyła między innymi Predazzo i Cavalese z doliną Adygi. I to właśnie po początkowym fragmencie tej nieczynnej linii kolejowej Włosi poprowadzili jeszcze jedną niezwykłą drogę rowerową. Posiadająca szutrową nawierzchnię trasa biegnie z miejscowości Ora do San Lugano i jest najprzyjemniejszym sposobem na wydostanie się rowerem z doliny Adygi w kierunku wschodnim. Posiada łagodne nachylenie w okolicach 2-4%, serpentyny wijące się po zboczu doliny bbb z przepięknymi widokami na okolicę i kilka dawnych kolejowych tuneli na trasie z automatycznym oświetleniem.

Więcej: Szlak rowerowy Val di Fiemme

 

Trasa Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim
Trasa Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim

Trasa Pojezierzy Zachodnich - Pomorze Zachodnie, Polska

Trasa Pojezierzy Zachodnich od Trzcińska-Zdroju do Siekierek korzysta ze śladu linii nr 411 Siekierki-Stargard. Wszystkie zostały zbudowane w latach 90-tych XIX wieku przez rozwijające się pruskie prowincje - Pomorze i Brandenburgię, do których przed wojną należały te tereny. Dokładnie 100 lat później - w latach 90-tych XX wieku - linie zostały zamknięte i w kolejnych latach były sukcesywnie rozbierane. Dzisiaj o kolejowych korzeniach rowerowego szlaku przypominają już tylko nieliczne tablice z czarno-białymi zdjęciami, zapomniane, często zarośnięte perony i rampy towarowe, a także mniej lub bardziej zadbane budynki dawnych dworców i przystanków kolejowych, zamienione zwykle na prywatne domy.

Więcej: Trasa Pojezierzy Zachodnich na Pomorzu Zachodnim

 

Blue Velo na Pomorzu Zachodnim
Blue Velo na Pomorzu Zachodnim

Blue Velo - Pomorze Zachodnie, Polska

Szlak Blue Velo między Gryfinem a Swobnicą wykorzystuje dawny ślad, nasypy, przekopy i mosty dawnych Gryfińskich Linii Powiatowych - nr 419 Pyrzyce-Gryfino (fragment o długości 8,9 km) i nr 423 Chwarstnica-Swobnica (15,6 km). Mimo wciąż początkowego etapu realizacji projektu, już teraz widać ogromną dbałość o przeróżne detale infrastruktury i atmosferę wokół szlaków. Wszystkie wjazdy na drogi rowerowe zostały szczelnie odgrodzone masywnymi słupkami, by uchronić asfaltową nawierzchnię przed dewastacją przez ciężki sprzęt rolniczy i samochody mieszkańców. Przed śliską drewnianą nawierzchnią nowego rowerowego mostu nad Tywą ostrzega nawet klasyczny, drogowy znak.

Więcej: Blue Velo na Pomorzu Zachodnim

 

Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem
Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

Żelazny Szlak Rowerowy - Śląskie, Polska

Do poprowadzenia Żelaznego Szlaku Rowerowego w województwie śląskim wykorzystano fragmenty nieczynnych śląskich linii kolejowych. Łącznie to aż 15 kilometrów drogi rowerowej, przerywanej tylko kilkoma przejazdami przez drogi publiczne, głównie w okolicach Jastrzębia-Zdroju. Jej największymi zaletami, którymi charakteryzują się wszystkie pokolejowe drogi rowerowe, są niewielkie nachylenie i odsunięcie od zabudowań i innych szlaków komunikacyjnych, w tym samochodowych. A to przekłada się na szeroką dostępność, bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Efektownym zaaranżowaniem pokolejowego śladu Żelazny Szlak Roweowy dołączył do grona zaledwie kilku szlaków w Polsce, które w podobny sposób wykorzystują kolejowe dziedzictwo.

Więcej: Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

 

Szlak Morza Bałtyckiego w Pomorskiem
Szlak Morza Bałtyckiego w Pomorskiem

Szlak Morza Bałtyckiego - Pomorskie, Polska

Kolejowa trasa rowerowa ze Swarzewa do Krokowej, przy której znajduje się kilka kaszubskich dworów i pałaców, jest na pewno jednym z najlepszych odcinków w całym województwie pomorskim. Pokolejowa droga rowerowa delikatnymi łukami i niewielkimi wzniosami przecina atrakcyjne krajobrazowo tereny znacznie usprawniając przejazd rowerem z Krokowej do Pucka, a po drodze mija m.in. dwory w Kłaninie, Sławoszynie, Starzyńskim Dworze i Łebczu. Już niedługo pojadą tędy rowerzyści ze świata podróżujący po nowym przebiegu europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 10 wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego i na pewno będzie to jeden z najbardziej atrakcyjnych odcinków przejazdu przez Polskę.

Więcej: Szlak Morza Bałtyckiego w Pomorskiem

 

Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach
Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

Droga rowerowa Toruń-Unisław - Kujawy, Polska

Może najlepszą z dróg rowerowych powiatu toruńskiego jest trasa po nieczynnej linii kolejowej Toruń Wschodni-Chełmno (nr 246) prowadząca z Torunia do Unisławia i mająca długość aż 27 kilometrów (wraz z fragmentem miejskiej drogi rowerowej w Toruniu). Jazdę po pokolejowej trasie rowerowej o atrakcyjnym, łagodnym charakterze dodatkowo urozmaicają ślady dawnego osadnictwa, w tym zdziczałe drzewa owocowe. Podtoruńska trasa to jeden z kilku przykładów wykorzystania nieczynnej infrastruktury kolejowej w Polsce i częścią budowanej od kilku lat sieci dróg rowerowych powiatu toruńskiego, sukcesywnie łączących kolejne miejscowości wokół Torunia.

Więcej: Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

 

Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach
Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach

Warmińska Łynostrada - Warmia i Mazury, Polska

Krótko przed Lidzbarkiem Warmińskim Warmińska Łynostrada wjeżdża na drogę rowerową z Ornety właśnie do Lidzbarka, poprowadzoną śladem dawnej linii kolejowej nr 255 Słobity-Bartoszyce. Jej początek w Ornecie przejechaliśmy dobre kilka lat temu podczas jednej z rowerowych majówek, więc po drugim końcu dużo sobie obiecywałem. Zastałem pięknie biegnącą trasę z przyjemnymi widokami na okolicę i… mniej piękne ślady codziennego rozjeżdżania jej przez samochody okolicznych mieszkańców. I chociaż na tle całego przebiegu Warmińskiej Łynostrady to na pewno jeden z lepszych odcinków, generalnie dość dobrze i szybko przejezdny, to trudno nie odnieść wrażenia, że ta pokolejowa droga rowerowa ma o wiele większy, niewykorzystany potencjał.

Więcej: Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach

 

Pytania i komentarze

Cześć,
Regularnie obserwuję Twoją stronę i wiem, że w swoje podróże wozisz w sakwach drona. Jest to temat, który mnie ostatnio zainteresował. Chodzi mi o sposób bezpiecznego transportu drona w sakwach. Obawiam się, żeby nie połamać śmigieł. Standardowe torby na drona, pomimo posiadania wewnętrznych piernatów, wydają mi się zawodne. Jakie masz opakowanie na drona? Jakbyś mógł podać firmę, model takiego opakowania, na jak duży sprzęt się nadaje. Może załączyłbyś jakąś fotkę takiego opakowania?

Hej, hej :), powtarzając naszą rozmowę z prywatnych wiadomości, w skrócie:

kiedyś woziłem drona w dobrze dopasowanym opakowaniu do żywności, wyłożonym folią bąbelkową. Dron mieścił się w nim idealnie, dobrze też pudełko pasowało do wewnętrznych wymiarów sakwy.

Obecnie, po rozmowie sprzedawcy w salonie sprzedającym drony, zmieniłem to na oryginalną torbę od drona. Sprzedawca przekonał mnie, że to zdecydowanie wystarczy, tym bardziej, że pod dronem zawsze mam i tak warstwę innych rzeczy jak gumowe klapki, ręcznik, kosmetyczki, itp., które stanowią doskonałą warstwę amortyzującą.

Powodzenia w Waszym dronowaniu :)

A gdzie Kolej na rower z Lubuskiego? Autorem jest powiat w Nowej Soli. Kilkadziesiąt kilometrów długości z najdłuzszym mostem w Polsce. Bardzo dobra ścieżka rowerowa w Nowej Soli - KOLEJ NA ROWER Lubuskie.

W tym zestawieniu zdecydowanie jest miejsce na szlak "Kolej na rower" z Nowej Soli. Ale... my jeszcze tam nie dotarliśmy, nie przejechaliśmy go, więc zgodnie z zasadą, że pokazuję i zachęcam tylko do szlaków, które przejechałem (przejechaliśmy), kolejowego szlaku rowerowego (na razie) nie ma na liście.

Zapomnieliście o jednym z ładniejszych drogą kolejki wąskotorowej z Albervill do Annecy wokół jeziora wśród majestatycznych szczytów Parku De Bouges

Nie - jeszcze tam nie dojechaliśmy :) - dzięki!

Polecam Parenzana w Chorwacji. Stare wiadukty tunele i piękne widoki.

Dzięki :), mamy oczywiście w jakichś tam planach, razem z jakimś kółeczkiem po Istrii. Lepsza niż Alpe-Adria na pewno nie będzie, ale podejrzewam, że w gronie ulubionych może się znaleźć :) - dzięki, pozdrawiam!

Dodaj Twój komentarz