Jeden z tuneli na trasie rowerowej Alpe-Adria

You are here

Kolej na rowery. 11 kolejowych szlaków rowerowych w Polsce i w Europie [2023]

Szlaki rowerowe po nieczynnych liniach kolejowych są dużą atrakcją i wygodą podczas rowerowej podróży. Do najważniejszych atutów pokolejowych tras rowerowych należy łatwość, z jaką pokonuje się przewyższenia, która wynika ze specyfiki transportu kolejowego, gdzie maksymalne dopuszczalne nachylenie linii kolejowej wynosi zaledwie 3 procenty. Tymczasem turysta rowerowy - w zależności od wieku i kondycji - jako trudne do pokonania uważa podjazdy o nachyleniu od 5-7 procentów w górę. Turyści rowerowi doceniają również fakt, że zwykle kolejowe szlak rowerowe biegną zwykle z dala od miejscowości i ruchliwych arterii, co sprzyja bliższemu kontaktowi ze środowiskiem naturalnym.

Obserwuj Znajkraj na Facebooku i Instagramie :-)

Nasi Partnerzy

Rowery turystyczne
Szlaki rowerowe w Brandenburgii
Bird.pl. Wędrowne wczasy rowerowe
Wędrowne wczasy rowerowe
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech
Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

Szlak rowerowy Alpe-Adria - Włochy

Około 60-kilometrowy odcinek szlaku rowerowego Alpe-Adria poprowadzono po dawnej linii kolejowej nazywanej ferrovia Pontebbana. Między Tarvisio a Udine kolej przeniosła się na nową, dwutorową linię kolejową, a nieużywane kolejowe ślady zrewitalizowano, usuwając stare podkłady i kładąc w ich miejsce wygodne, asfaltowe drogi rowerowe. W ślad za inwestycjami w rowerową infrastrukturę pojawili się rowerzyści, ciesząc się jedną z podstawowych cech linii kolejowych, czyli łagodnym nachyleniem trasy, nieprzekraczającym 2,2%, a także zachwycając się odsunięciem od ruchu samochodowego w niezwykle atrakcyjnej rzeczno-alpejskiej scenerii. Atrakcją tego odcinka są imponujące zrewitalizowane obiekty inżynieryjne, jak mosty i tunele kolejowe.

Więcej: Szlak rowerowy Alpe-Adria we Włoszech

 

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech
Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji - Niemcy

Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji to najdłuższy szlak rowerowy w Europie poprowadzony po liniach kolejowych. Na niemal 300 kilometrów długości składa się sześć krótszych, pokolejowych szlaków rowerowych: Vulkanradweg (94 kilometry), Vogelsberger Südbahnradweg (33 kilometry), Milseburg-Radweg (27 kilometrów), Ulsterradweg (58 kilometrów), Kegelspielradweg (27 kilometrów) i Solztalradweg (28 kilometrów). Najbardziej efektownym punktem pokolejowego szlaku rowerowego Milseburg-Radweg, czyli kolejnego odcinka Kolejowego Szlaku Rowerowego Hesji, jest tunel kolejowy o długości aż 1172 metrów. Nie trzeba martwić się o oświetlenie rowerowe - wewnątrz tunelu zamontowano lampy sterowane przez czujniki ruchu.

Więcej: Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech

 

Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu
Szlak rowerowy Brenner-Bolzano w Południowym Tyrolu

Trasa rowerowa Brenner-Bolzano - Południowy Tyrol, Włochy

Do poznania doliny Isarco zachęciła nas znaleziona informacja o prawie 100-kilometrowej drodze rowerowej, jaka biegnie tędy wykorzystując długie fragmenty starej linii kolejowej. W latach 90-tych XX wieku przebieg Kolei Brennerskiej zmodernizowano i zastąpiono nowocześniejszym, a w śladzie starego położono asfaltową nitkę dla rowerzystów. Początek ma w Brenner niedaleko stacji kolejowej i popularnego outletu odzieżowego, a koniec w centrum Bolzano, gdzie włącza się w system dróg rowerowych miasta. Trasa prowadzi po łagodnie nachylonych pokolejowych odcinkach, przerywanych odcinkami drogowymi w mijanych miejscowościach, a także fragmentami biegnącymi wzdłuż Autostrady Brennerskiej.

Więcej: Południowy Tyrol - szlak rowerowy Brenner-Bolzano

 

Ścieżka rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego w Polsce
Ścieżka rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego w Polsce

Ścieżka Rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego - Dolny Śląsk, Polska

Wizytówką Dolnośląskiej Krainy Rowerowej jest 23-kilometrowa Ścieżka Rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego. Trasa rowerowa nazwana nazwiskiem słynnego kolarza otwarta została w 2012 roku, biegnie z Grabownicy przez Milicz do Sułowa Milickiego i Gruszeczki. Do jej budowy wykorzystano dawny przebieg Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej. Przedłużeniem drogi rowerowej Ryszarda Szurkowskiego jest kolejny pokolejowy odcinek, który powstał w śladach kolei żmigrodzko-milickiej i Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej. Zaczyna się w Gruszeczce, biegnie lasami wzdłuż Baryczy, a następnie jednym rozgałęzieniem dociera do Żmigrodu, a drugim w okolice Prusic. Cała 43-kilometrowa droga rowerowa jest w całości odseparowana od ruchu samochodowego.

Więcej: Dolnośląska Kraina Rowerowa - ścieżka im. Ryszarda Szurkowskiego

 

Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce
Szlak rowerowy wokół Tatr w Polsce

Szlak rowerowy wokół Tatr - Polska, Słowacja

Pierwszy odcinek rowerowego Szlaku wokół Tatr prowadzi z Nowego Targu do Trzciany na Słowacji, przez ponad 40 kilometrów prowadząc rowerzystów po śladzie linii kolejowej, zamkniętej w 1989 roku. Kiedyś z tych stacji odjeżdżały w Bieszczady nawet pociągi z... owcami, a dziś obiekty dawnej infrastruktury kolejowej linii "suchogórskiej" oglądają niemal wyłącznie turyści rowerowi. Na potrzeby Szlaku wokół Tatr wyremonotowano dwa, piękne stalowe mosty kolejowe na Wielkim Rogoźniku i Czarnym Dunajcu, które stały się jednymi z symboli nowego szlaku. Wzdłuż pokolejowej trasy pojawiły się również przystanki dla rowerzystów ze stylowymi wiatami, ławkami, stojakami na rowery, mapami i tablicami informacyjnymi.

Więcej o Szlaku wokół Tatr wkrótce na www.znajkraj.pl

 

Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim
Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

Stary Kolejowy Szlak - Pomorze Zachodnie, Polska

Na Starym Kolejowym Szlaku rowerzyści mogą korzystać z dwóch długich odcinków dróg rowerowych, które powstały w miejscu zlikwidowanej linii kolejowej. Pierwszy prowadzi z Karlina do Zieleniewa koło Kołobrzegu (z niewielką przerwą w Gościnie), a drugi ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju. Kolejny, trzeci pojawi się w latach 2022-2023 i pobiegnie z Wierzchowa pod Złocieńcem aż do Wałcza. Nieco zaokrąglając - na około 180 kilometrów głównego przebiegu szlaku między Wałczem a Kołobrzegiem, już za rok-dwa około 90 kilometrów stanowić będa piękne pokolejowe trasy rowerowe. Dzisiaj ich długość to około 65 kilometrów. Łączna długość Starego Kolejowego Szlaku to około 250 kilometrów.

Więcej: Stary Kolejowy Szlak na Pomorzu Zachodnim

 

Szlak rowerowy Val di Fiemme
Szlak rowerowy Val di Fiemme

Trasa rowerowa Val di Fiemme - Trentino, Włochy

Trasa rowerowa w Val di Fiemme wykorzystuje na dużym odcinku ślad dawnej kolei, zamkniętej w 1963 roku. Tutejsza kolej łączyła między innymi Predazzo i Cavalese z doliną Adygi. I to właśnie po początkowym fragmencie tej nieczynnej linii kolejowej Włosi poprowadzili jeszcze jedną niezwykłą drogę rowerową. Posiadająca szutrową nawierzchnię trasa biegnie z miejscowości Ora do San Lugano i jest najprzyjemniejszym sposobem na wydostanie się rowerem z doliny Adygi w kierunku wschodnim. Posiada łagodne nachylenie w okolicach 2-4%, serpentyny wijące się po zboczu doliny bbb z przepięknymi widokami na okolicę i kilka dawnych kolejowych tuneli na trasie z automatycznym oświetleniem.

Więcej: Trentino - szlak rowerowy Val di Fiemme

 

Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem
Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

Żelazny Szlak Rowerowy - Śląskie, Polska

Do poprowadzenia Żelaznego Szlaku Rowerowego w województwie śląskim wykorzystano fragmenty nieczynnych śląskich linii kolejowych. Łącznie to aż 15 kilometrów drogi rowerowej, przerywanej tylko kilkoma przejazdami przez drogi publiczne, głównie w okolicach Jastrzębia-Zdroju. Jej największymi zaletami, którymi charakteryzują się wszystkie pokolejowe drogi rowerowe, są niewielkie nachylenie i odsunięcie od zabudowań i innych szlaków komunikacyjnych, w tym samochodowych. A to przekłada się na szeroką dostępność, bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Efektownym zaaranżowaniem pokolejowego śladu Żelazny Szlak Roweowy dołączył do grona zaledwie kilku szlaków w Polsce, które w podobny sposób wykorzystują kolejowe dziedzictwo.

Więcej: Żelazny Szlak Rowerowy w Śląskiem

 

Szlak rowerowy EuroVelo 10 w Pomorskiem
Szlak rowerowy EuroVelo 10 w Pomorskiem

Szlak rowerowy EuroVelo 10 - Pomorskie, Polska

Kolejowa trasa rowerowa ze Swarzewa do Krokowej, przy której znajduje się kilka kaszubskich dworów i pałaców, jest na pewno jednym z najlepszych odcinków w całym województwie pomorskim. Pokolejowa droga rowerowa delikatnymi łukami i niewielkimi wzniosami przecina atrakcyjne krajobrazowo tereny znacznie usprawniając przejazd rowerem z Krokowej do Pucka, a po drodze mija m.in. dwory w Kłaninie, Sławoszynie, Starzyńskim Dworze i Łebczu. Tędy jadą rowerzyści ze świata podróżujący po nowym przebiegu europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 10 wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego i na pewno jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych odcinków nadmorskiego szlaku w Polsce.

Więcej: Szlak EuroVelo 10 w Pomorskiem

 

Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach
Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

Droga rowerowa Toruń-Unisław - Kujawy, Polska

Może najlepszą z dróg rowerowych powiatu toruńskiego jest trasa po nieczynnej linii kolejowej Toruń Wschodni-Chełmno (nr 246) prowadząca z Torunia do Unisławia i mająca długość aż 27 kilometrów (wraz z fragmentem miejskiej drogi rowerowej w Toruniu). Jazdę po pokolejowej trasie rowerowej o atrakcyjnym, łagodnym charakterze dodatkowo urozmaicają ślady dawnego osadnictwa, w tym zdziczałe drzewa owocowe. Podtoruńska trasa to jeden z kilku przykładów wykorzystania nieczynnej infrastruktury kolejowej w Polsce i częścią budowanej od kilku lat sieci dróg rowerowych powiatu toruńskiego, sukcesywnie łączących kolejne miejscowości wokół Torunia.

Więcej: Droga rowerowa Toruń-Unisław na Kujawach

 

Warmińska Łynostrada na Warmii i Mazurach
Łynostrada na Warmii i Mazurach

Łynostrada - Warmia i Mazury, Polska

Krótko przed Lidzbarkiem Warmińskim Łynostrada wjeżdża na drogę rowerową z Ornety właśnie do Lidzbarka, poprowadzoną śladem dawnej linii kolejowej nr 255 Słobity-Bartoszyce. Jej początek w Ornecie przejechaliśmy dobre kilka lat temu podczas jednej z rowerowych majówek, więc po drugim końcu dużo sobie obiecywałem. Zastałem pięknie biegnącą trasę z przyjemnymi widokami na okolicę i… mniej piękne ślady codziennego rozjeżdżania jej przez samochody okolicznych mieszkańców. I chociaż na tle całego przebiegu Łynostrady to na pewno jeden z lepszych odcinków, generalnie dość dobrze i szybko przejezdny, to trudno nie odnieść wrażenia, że ta pokolejowa droga rowerowa ma o wiele większy, niewykorzystany potencjał.

Więcej: Łynostrada na Warmii i Mazurach

 

Pytania i komentarze

Cześć,
Regularnie obserwuję Twoją stronę i wiem, że w swoje podróże wozisz w sakwach drona. Jest to temat, który mnie ostatnio zainteresował. Chodzi mi o sposób bezpiecznego transportu drona w sakwach. Obawiam się, żeby nie połamać śmigieł. Standardowe torby na drona, pomimo posiadania wewnętrznych piernatów, wydają mi się zawodne. Jakie masz opakowanie na drona? Jakbyś mógł podać firmę, model takiego opakowania, na jak duży sprzęt się nadaje. Może załączyłbyś jakąś fotkę takiego opakowania?

Hej, hej :), powtarzając naszą rozmowę z prywatnych wiadomości, w skrócie:

kiedyś woziłem drona w dobrze dopasowanym opakowaniu do żywności, wyłożonym folią bąbelkową. Dron mieścił się w nim idealnie, dobrze też pudełko pasowało do wewnętrznych wymiarów sakwy.

Obecnie, po rozmowie ze sprzedawcą ze sklepu z dronami, zmieniłem to na oryginalną torbę od drona, z kompletu "fly more". Sprzedawca przekonał mnie, że to zdecydowanie wystarczy, tym bardziej, że pod dronem zawsze mam i tak warstwę innych rzeczy jak gumowe klapki, ręcznik, kosmetyczki, itp., które stanowią doskonałą warstwę amortyzującą.

Powodzenia w Waszym dronowaniu :)

A gdzie Kolej na rower z Lubuskiego? Autorem jest powiat w Nowej Soli. Kilkadziesiąt kilometrów długości z najdłuzszym mostem w Polsce. Bardzo dobra ścieżka rowerowa w Nowej Soli - KOLEJ NA ROWER Lubuskie.

W tym zestawieniu zdecydowanie jest miejsce na szlak "Kolej na rower" z Nowej Soli. Ale... my jeszcze tam nie dotarliśmy, nie przejechaliśmy go, więc zgodnie z zasadą, że pokazuję i zachęcam tylko do szlaków, które przejechałem (przejechaliśmy), kolejowego szlaku rowerowego (na razie) nie ma na liście.

Zapomnieliście o jednym z ładniejszych drogą kolejki wąskotorowej z Albervill do Annecy wokół jeziora wśród majestatycznych szczytów Parku De Bouges

Nie - jeszcze tam nie dojechaliśmy :) - dzięki!

Polecam Parenzana w Chorwacji. Stare wiadukty tunele i piękne widoki.

Dzięki :), mamy oczywiście w jakichś tam planach, razem z jakimś kółeczkiem po Istrii. Lepsza niż Alpe-Adria na pewno nie będzie, ale podejrzewam, że w gronie ulubionych może się znaleźć :) - dzięki, pozdrawiam!

Eurovelo 11 Koniecmosty (Wiślica) - Kościelec (Proszowice) i właśnie się rozwija dalej do Krakowa i Pińczowa, to ok 40 km na wąskim torze z max nachyleniami do 4% w dość pagórkowatym terenie dookoła.
Reńska Wieś - Polska Cerekiew 16 km, inicjatywa lokalnych władz
Olesno - Praszka na wąskim torze
Pozwolę sobie to tu jeszcze dorzucić dla ogólnej informacji.

Dzięki, bardzo na ten świętokrzyski szlak pokolejowy czekam - gdy tylko Małopolska skończy ze swoim dojazdem do niego, wsiadamy na rowery i robimy kilkudniową pętlę z Wiślaną Trasą Rowerową. Mam nadzieję, że w samym Świętokrzyskiem, dalej na północ, tez znajdzie swój atrakcyjny bieg.

Ale generalnie, cudownie że ktoś w Świętokrzyskiem dostrzegł potencjał tych dawnych kolejowych szlaków. Dzięki za komentarz :)

Dodaj Twój komentarz