You are here

Szlakiem Green Velo. Z Kielc do Sandomierza

Na skróty:   mapa / zdjęcia (18) / komentarze (16) / blisko (4) / polecane (4)

To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury Krakowsko-Częstochowskiej i po wizycie w Łódzkiem - w Nadpilicznych Parkach Krajobrazowych. Rowerowy Szlak Orlich Gniazd przypomniał się nam jako zawsze atrakcyjny klasyk, podczas gdy okolice Tomaszowa Mazowieckiego okazały się pomysłem na weekend pełen krajoznawczych smaczków. A jak naprawdę wygląda Wschodni Szlak Rowerowy - czy za bezsprzeczną medialną sławą i milionowymi nakładami nadążyły jakość podróżowania rowerem i krajoznawcza atrakcyjność?

Nasi Partnerzy

Ubezpieczenia turystyczne
Śpiwory i kurtki puchowe
Sakwy i akcesoria rowerowe
Trasa: Kielce - Ujazd - Klimontów - Koprzywnica - Sandomierz
Pobierz plik gpx: www.znajkraj.pl-swietokrzyskie-2016.gpx (75.78 KB).
Rowerami po szlaku Green Velo w Świetokrzyskiem
Rowerami po szlaku Green Velo w Świetokrzyskiem

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo

Gdy budowa szlaku rowerowego po Polsce pochłania ponad 270 milionów złotych, a jego promocja kolejne 25 milionów, chcąc nie chcąc każdy zainteresowany robi wielkie oczy. Projekt prześwietla się na wszystkie sposoby, a w Internecie powstają zarówno zachwycone grupy fanów, jak i zastępy niedowierzających malkontentów. Po fazie zachwytu planami do mediów docierają pierwsze doniesienia z budów i pierwsi rowerowi turyści konfrontują oczekiwania z faktami. W końcu nadszedł czas i na nas - bardzo staraliśmy się zachować umiar w naszej krytyce, chcąc docenić ciężką pracę autorów i ich niewątpliwe dobre intencje. No, to do rzeczy!

Przed tablicą z mapą szlaku Green Velo
Przed tablicą informacyjną z mapą całego szlaku

Rowerowa statystyka - tysiące kilometrów, miliony złotych

Żeby zrozumieć klimat powstały podczas przygotowań, budowy i pierwszych miesięcy istnienia szlaku, warto spojrzeć na liczby z oficjalnej strony. Długością Green Velo pobił wszystkie znakowane szlaki w Polsce i na pewno ich większość w Europie - to aż 2071 kilometrów! Jednak zaledwie 155 (albo 289, gdyż obydwie wartości podaje strona szlaku) kilometrów liczą wyodrębnione odseparowane drogi rowerowe. Powstało aż 228 Miejsc Obsługi Rowerzystów wyposażonych w wiaty, stoły z ławami i tablice informacyjne, choć niestety chyba wszystkie z nich posiadają identyczną, ogólnopolską treść, nie mówiąc nic o lokalnych atrakcjach. Do oznakowania trasy użyto aż 7000 znaków, czasem stawiając je zdecydowanie za często. Szlak biegnie przez 5 województw, 144 gminy, 38 powiatów, 5 parków narodowych, 16 parków krajobrazowych, a te najbardziej atrakcyjne obszary wyróżniono w 12 tzw. królestwach rowerowych.

Oryginalny przejazd rowerowy w Kielcach
Oryginalny przejazd rowerowy w Kielcach

Trudna logistyka na świętokrzyskiej części szlaku

Nasz wyjazd zaczął się jak każdy inny - od planowania. Pierwsze spojrzenie na mapę i miłe "odkrycie", że z naszej trasy w Łódzkiem mamy przysłowiowy rzut beretem do Green Velo - zaledwie 50 kilometrów do Końskich, gdzie zaczyna się świętokrzyska część Wschodniego Szlaku Rowerowego. Jednak szybko przyszło otrzeźwienie - jeśli zostawimy tam auto, w jaki sposób do niego wrócimy? Nie chcemy tracić czasu na powrót rowerami - przyjechaliśmy tu wyłącznie by przejechać się słynnym szlakiem. Ostatni pociąg z Końskich odjechał w 2009 roku. Żeby dostać się do innej pobliskiej stacji - Opoczna, z Kielc lub Sandomierza trzeba pociągami zrobić uciążliwy objazd. Na jazdę z rowerami lokalnymi autobusami mamy za słabe nerwy. I tak przyszła pierwsza porażka - odpuszczamy pierwszy odcinek z myślą z tyłu głowy: czy fatalna dostępność wpłynie na jego popularność? My pierwszy raz po Green Velo pojedziemy jedynie z Kielc do Sandomierza.

Rynek w Kielcach
Rynek w Kielcach

Wieczór w sympatycznych Kielcach

Kielce z przyjemnie zadbanym centrum robią na nas sympatyczne wrażenie. Tego dnia na odświeżonym, przytulnym rynku odbywa się dyskoteka - centralnie ustawioną sceną rządzi 78-letnia dj Wika porywając mieszkańców do zabawy. Turystów jest niewielu, albo wręcz bardzo niewielu - nie mamy nawet problemów by w dzień przyjazdu w środku wakacji dostać pokój w przyzwoitym hotelu za najniższą stawkę. Jeśli więc szukać powodów stworzenia odcinka Green Velo w Świętokrzyskiem, to ściągnięcie turystów do trochę zapomnianych turystycznie Kielc może być jednym z tych, którym można przyznać rację.

Kielecki łącznik Green Velo
Kielecki łącznik po rowerowym bulwarze nad Silnicą

OTB na dzień dobry :-)

Pierwsze kilometry jazdy upływają na umiarkowanych zachwytach. Łącznik łączący Kielce z główną nitką Green Velo prowadzi przez centrum miasta efektowną trasą wzdłuż kanału rzeki Silnicy. Rzeka to nie byle jaka, bo jak mówi legenda, książę Mieszko, syn Bolesława Śmiałego, strudzony polowaniem napił się wody właśnie z Silnicy, nabierając dzięki temu ponownie sił do łowów - stąd jej nazwa. A Kielce? Ten sam Mieszko później znalazł zwierzęce kły, które dały nazwę nowej osadzie: Kiełcom - dzisiejszym Kielcom. I to pewnie duch Mieszka, w zemście za mój publiczny dystans do największej polskiej rowerowej inwestycji sprawił, że miło zaskoczony miejskim łącznikiem straciłem czujność na oryginalnym rowerowym przejeździe wzdłuż rzeki pod szosą i zaliczyłem efektowne "OTB". Nieźle się zaczynało... :-)

Bezpłatne mapy Green Velo
Bezpłatne mapy otrzymane w miejskiej informacji w Kielcach

Mapa Green Velo - gratis z miejskiej informacji

Szlak biegnący przez zielone tereny Kielc szybko wyprowadza nas z miasta. Fajnie jedzie się przez Skwer Harcerski im. Szarych Szeregów, gdzie rowerowy łącznik biegnie Aleją Sław z 46 popiersiami sławnych postaci. Za chwilę po stromym podjeździe rzucamy okiem na znaną Kadzielnię, mijamy nowoczesny stadion Korony Kielce i... jeszcze w Kielcach dwukrotnie dwa niejasne oznaczenia prowadzą nas w złą stronę. A potem zaczyna się już właściwe Green Velo, którym przez dwa dni będziemy zmierzać do Sandomierza. W mapniku ląduje bezpłatna mapa szlaku otrzymana w miejskiej informacji turystycznej w Kielcach.

Konie w Holendrach
Konie w Holendrach

Szybko okazuje się, że jest trochę... dziwnie. Jeśli przyzwyczailiście się, że szlaki turystyczne prowadzą Was od jednego ciekawego miejsca do drugiego, to tutaj zdecydowanie będzie Wam tego brakowało. Znaki rowerowego szlaku prowadzą po lokalnych, cichych szosach i przyjemnych leśnych drogach, prowadząc przez miejsca, których przed powstaniem Green Velo może nie odwiedził żaden turysta. Z jednej strony to kojąca duszę sielanka, z drugiej - jest bardzo monotonnie. Dochodzimy do wniosku, że gdyby nie chęć zobaczenia samego Green Velo, zdecydowanie wolelibyśmy odwiedzić położone na południe Chmielnik, Szydłów i Staszów, albo zobaczyć Góry Świętokrzyskie i Opatów, leżące na północ.

Pałac Krzyżtopór w Ujeździe
Pałac Krzyżtopór w Ujeździe

Kiedyś największy pałac w Europie

Wśród tych niewielu miejsc na świętokrzyskim przebiegu Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo atrakcyjnych z krajoznawczego punktu widzenia jest Ujazd. Mała wieś z niezwykle malowniczymi ruinami pałacu Krzyżtopór przed wybudowaniem Wersalu szczyciła się mianem największego pałacowego obiektu w Europie! W efekcie prowadzonej w latach 2010-2013 inwestycji, finansowanej przez Unię Europejską i województwo świętokrzyskie, efektowną ruinę zabezpieczono i przygotowano do zwiedzania. Do dziś zachowało się aż 90% murów i 10% sklepień, co wydaje się być kluczowym powodem dla wielu pojawiających się w ostatnich latach planów odbudowy Krzyżtoporu.

Utwardzone trasy rowerowe na Kielecczyźnie
Utwardzone trasy rowerowe na Kielecczyźnie

Po jasnym tłuczniu jak po czerwonym dywanie

Za malutkimi Holendrami wjechaliśmy na oryginalną, prawie białą nawierzchnię leśnej drogi. Utwardzony jasnym, wapiennym kruszywem szlak w leśnym, naturalnym otoczeniu robił na nas trochę surrealistyczne wrażenie - był jak czerwony dywan wprowadzający gwiazdy na światowe salony. Warto jednak pamiętać, że ten pozornie nierealny wizualnie budulec właśnie tutaj ma swoje mocne uzasadnienie - obszar Gór Świętokrzyskich to jeden z głównych obszarów występowania powierzchniowego wapienia w Polsce. Z jednej strony wciąż dość przyjemny w jeździe - lubimy tego typu nawierzchnie, z drugiej - bardzo słabo związany z podłożem nie zapowiada długotrwałego rowerowego udogodnienia. Towarzyszył nam potem jeszcze kilkukrotnie, prowadząc nawet przez sady przed Sandomierzem.

W sadach owocowych przed Sandomierzem
W sadach owocowych przed Sandomierzem

Jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie, morele...

Mieszkańcy okolic Sandomierza szczycą się tym, że to właśnie na granicy Wyżyny Sandomierskiej z Kotliną Sandomierską na polecenie królowej Bony wprowadzano do hodowli wiele warzyw i owoców, znanych wcześniej z terenów południowej Europy. To tutaj po raz pierwszy w Polsce zaczęto hodować takie warzywa jak kalafior, pomidor, kapusta, pietruszka, marchew czy por, dzisiaj zupełnie codzienne na polskich stołach. Nam Green Velo kluczący wśród jabłoniowych sadów przed Sandomierzem przypominał klimaty z doliny Adygi z naszej wyprawy przez Alpy Wschodnie. I tu, i tam, na drzewach można było podziwiać mnóstwo owoców. Brakowało tylko samoobsługowych stoisk z sokiem jabłkowym, płatnych w stojącej z boku skarbonce.

Na pięknym rynku w Sandomierzu
Na pięknym rynku w Sandomierzu

Najpiękniejsze małe miasto w Polsce

I to właśnie drogami wśród sadów owocowych Wschodni Szlak Rowerowy doprowadził nas do przepięknego Sandomierza. To miasto to absolutna perełka na trasie, ale i brylant wśród wszystkich polskich miast. Nazywane też "małym Rzymem" z powodu położenia na siedmiu wzgórzach atmosferą wynagradza w 200% te dwa dni mało zajmującej jazdy. Najlepiej chyba trafić tam jak my, w słoneczny, letni dzień, by móc podziwiać zadbane sandomierskie zabytki wśród rozkwieconych klombów. I najlepiej zaplanować w Sandomierzu pobyt dłuższy niż normalny przystanek na trasie. Spiesząc się na pociąg powrotny do Kielc obiecaliśmy sobie zajrzeć tu ponownie, poświęcając miastu i jego wspaniałym zabytkom więcej czasu.

Rowerowym szlakiem za 30 milionów (tylko w Świętokrzyskiem)
Rowerowym szlakiem za 30 milionów (tylko w Świętokrzyskiem)

Green Velo - bardziej pretekst niż pomysł

Nam - niestety - świętokrzyskie Green Velo na dzień dzisiejszy wydaje się wciąż bardziej pretekstem niż pomysłem. Niezrozumiałe położenie początku szlaku, niewielka atrakcyjność krajoznawcza za wyjątkiem Kielc, Ujazdu, Klimontowa i Sandomierza - to chyba zbyt mało atutów, jak na prawie 200 kilometrów szlaku. Green Velo rozczarowuje i niestety nie wprowadza rewolucji w polskiej turystyce rowerowej. Potężna kampania promocyjna przypomina dmuchanie wielkiego balona, z którego niedługo zacznie schodzić powietrze. Oferowanemu zagranicznym turystom na europejskich targach szlakowi niestety daleko do rozwiązań z europejskich szlaków rowerowych, widzianych przez nas chociażby u naszych sąsiadów - na czeskich Morawach czy w niemieckiej Brandenburgii. Gdybym miał całe wielomilionowe przedsięwzięcie skomentować jednym zdaniem, powiedziałbym: szkoda wielkiej zmarnowanej szansy.

Rowerowym szlakiem za 30 milionów (tylko w Świętokrzyskiem)
Rowerowym szlakiem za 30 milionów (tylko w Świętokrzyskiem)

Czy warto więc planować rowerową podróż po tym słynnym szlaku rowerowym w Świętokrzyskiem? Jeśli szukać oderwania w świętokrzyskiej głuszy, a może chcieć dostrzec, gdzie podziało się te prawie 300 milionów złotych - to dobry kierunek, choć o odpowiedź będzie trudno. Jeśli zaś oczekujecie atrakcji, interesujących miejsc na trasie - powędrujcie palcem na mapie choćby kilkanaście kilometrów na północ lub południe. Świętokrzyskie to wciaż przepiękny region naszego kraju, ale Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo wcale nie jest najlepszym sposobem by się o tym przekonać.

Pociąg z Sandomierza do Kielc
Pociąg z Sandomierza do Kielc

Jak dostać się na Wschodni Szlak Rowerowy?

Na pewno najłatwiej dotrzeć do Kielc. Ciekawostką komunikacyjną jest pociąg, ktory kursuje tylko w weekendy z Kielc do Sandomierza i z powrotem. Nowoczesny skład Impuls z nowosądeckiego Newagu w ramach specjalnej, letniej oferty dowozi mieszkańców Kielc i miast leżących na trasie przejazdu do popularnego miasta nad Wisłą. I jest planowany również na lato 2017. Niestety, poza weekendami o rozsądne połączenie kolejowe pomiędzy Kielcami a Sandomierzem jest niezwykle trudno. Dostać się do Końskich - jedynie przez pobliskie Opoczno. Poza okresem letnim połączenia pomiędzy dwoma końcami województwa a Kielcami są niestety fatalne. To oczywiście nie uniemożliwia wizyty na świętokrzyskim odcinku Green Velo, ale na pewno liczbę chętnych na krótki dwu-trzydniowy pobyt w Świętokrzyskiem zawęzi do tych naprawdę zdeterminowanych.

Droga rowerowa Green Velo przed Ujazdem
Droga rowerowa przed Ujazdem

Gdzie spać na Kielecczyźnie?

Jeśli nie weźmiecie ze sobą namiotu, w okresie letnim o nocleg pod dachem na trasie Green Velo w Świętokrzyskiem może być równie trudno, jak o atrakcje krajoznawcze. W lipcu 2016 roku wszystkie gospodarstwa agroturystyczne jakie znaleźliśmy w Internecie były zajęte lub nie chciały nam wynająć pokoju na jedną noc. Spaliśmy w hotelach i pensjonatach znalezionych na stronach Booking.com. Być może sytuacja noclegowa wkrótce polepszy się, dzięki trwającym staraniom regionalnych organizacji turystycznych mających na celu pozyskanie miejsc noclegowych do współpracy przy tworzeniu sieci Miejsc Przyjaznych Rowerzyście.

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Mgły nad Kotliną Liptowską
Tatry, Podhale
Trasa dookoła Tatr zajmuje ważne miejsce w hierarchii dokonań większości polskich turystów-kolarzy. Wielu realizuje ją na początku przygody z turystyką rowerową, a innym... [»]
Przy krzyżu w dolinie Bielicznej
Beskid Niski, Karpaty
"Sercu bliski Beskid Niski", więc gdzie jak nie właśnie tam wybrać się w krótką podróż poślubną? W ciągu kilku dni odwiedziliśmy na rowerach wszystkie przygraniczne... [»]
Dolina Czertyżnego
Beskid Niski, Karpaty
Sześć dni spędziliśmy na narciarskim szlaku w Beskidzie Niskim. Narty śladowe okazały się świetną zimową alternatywą dla roweru. Wędrowaliśmy i poznawaliśmy, jak latem... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Na rowerach po zimowym Helu
Mierzeja Helska, Kaszuby
Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po... [»]
Przed pałacem w Poddębicach
Łódzkie
Utarło się, że województwo łódzkie ma swój specyficzny, przemysłowy i mało atrakcyjny turystycznie wizerunek. Że łatwo w Łódzkiem o postindustrialne klimaty, wielkie... [»]
Na drodze w kierunku przełęczu Szarcula
Beskid Śląski, Śląsk Cieszyński
Gdy chcę uciec od wibrującego telefonu, zgiełku miasta i niewysychających strumieni social mediów, pakuję sakwy i wsiadam na rower. Szukam nieskrępowanej towarzystwem... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]
Weselny orszak spod domu pana młodego
Maramuresz, Bukowina, Karpaty
W tym roku miało nie być wymuskanych atrakcji, dopracowanej w każdym szczególe oferty turystycznej i wystrzyżonych trawników. Na wakacyjny, rowerowy wyjazd szukaliśmy... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

Krzysztof (DC) 21 marca 2017 r.

Wszystko to wyszło bardzo po polsku. Projekt, kasa i plany europejskie ale wykonanie polskie. Sadzę że powinniśmy się doszukiwać dobrych stron Green velo że ludzie przypomnieli sobie wogóle o rowerze i jeździe turystycznej rowerem. Pozdrawiam.

szy 21 marca 2017 r.

@Krzysztof, na pewno, tak, nie chcę wcale wyłącznie narzekać. Ale mój główny odbiór Green Velo to po prostu zmarnowana szansa na coś naprawdę prawdziwego, kompletnego. A że to wcale nie jest nierealne pokazują od lat właśnie Czesi i Niemcy, a za chwilę, dosłownie, zupełnie innym standardem błyśnie Małopolska. Czyli: można.

Żaklin 23 marca 2017 r.

Wydaje mi się, że Pan trochę przesadza jeśli chodzi o umiejscowienie szlaku. Szlak rowerowy to przede wszystkim sposób na przedostanie się z punktu A do punktu B. Jeśli chce Pan głównie zwiedzać to wystarczy trochę zboczyć z trasy. Oczywiście, mogłoby to być lepiej zaplanowane (i wykonane przede wszystkim), ale jak dla mnie ten szlak i tak jest zbawieniem dla ludzi, którzy rower traktują jak środek transportu i jeżdżą regularnie te 500-800 km w wakacje z gór nad morze. Kolejną sprawą jest narzekanie na brak noclegu (?). Przecież ma Pan Kielce i Sandomierz. Długość tego odcinka to w przybliżeniu 100 km, czyli max 5h spokojnej jazdy (nawet dla kogoś kto jeździ rekreacyjnie). Nawet ze zwiedzaniem i postojami, biorąc pod uwagę długość dnia w lecie, nie wyobrażam sobie rozbijania tego odcinka na 2 dni... Takie trochę czepianie się, aby się czepiać. Poza tym z większością tez się zgadzam, ale tak to jest z dotacjami unijnymi - 90% zostaje w kieszeniach urzędasów, a faktyczna kwota wydana na ten szlak to pewnie ze 2 miliony.

szy 23 marca 2017 r.

@Żaklin, dzięki za komentarz.

Ale mam wrażenie, że nie masz zielonego pojęcia o turystyce rowerowej. Z punktu A do B? Green Velo jako trasa z gór nad morze? Regularna? I jeszcze 100 kilometrów jako zwykły dzienny dystans turystyczny - "ze zwiedzaniem i postojami"? :-)

Jak widać, musimy zupełnie inną turystykę rowerową uprawiać :-)

Magda i Mateusz 24 marca 2017 r.

Super opis!

Przymierzamy się do green velo od jakiegoś czasu, chcemy zacząć od północy. Próbowaliśmy zamówić mapy, ale koszt przesyłki jest wysoki, a żadna informacja turystyczna nie dysponuje mapami całego szlaku, każde województwo ma swoją - i musielibyśmy zamawiać kilka razy. Martwią nas trochę noclegi po drodze, podobno kiepsko z tym jest... (chcemy dojechać pociągiem, żeby nie musieć wracać do samochodu).

W każdym razie Green Velo to jeden z naszych celów :) na pewno bliżej wyprawy zajrzymy tu jeszcze raz :)

szy 24 marca 2017 r.

Magda, Mateusz, dzięki :)

Podpowiem Wam, że najlepszym sposobem na zgromadzenie wszystkich map są targi turystyczne. Skąd jesteście? Każde duże miasto ma zwykle jakąś imprezę targową w ciągu roku, a tam zwykle bywają aktywni zarządzający Green Velo. I z jednego stoiska możecie odejść z kompletem map i przewodników po Green Velo.

A z noclegami rzeczywiście są kłopoty. Ale widać, że Green Velo stara się to poprawić, trwa własnie nabór do greenvelowych MPR-ów.

Powodzenia, fajnego wyjazdu :)

Rowerzysta z Milicza 24 marca 2017 r.

Witam.

Czytam te relacje w różnyh miejscach, bo jedziemy na Green velo na dwa tygodnie w lipcu. I zastanawiam się czy to nasze narzekanie czy rzeczywiscie cos nie wyszło. Opinie są podzielone. Z jednej strony same zachwyty z drugiej epitety.

Chyba dopiero w lipcu będziemy wiedzieli. Pozdrawiamy rowerowo. Zapraszamy do Milicza.

szy 24 marca 2017 r.

Rowerzysto z Miliczo, to nie narzekanie.

To po prostu spojrzenie na to, jak powinna, jak może wyglądać turystyka rowerowa z prawdziwego zdarzenia. Ponieważ wciąż w Polsce nie pojawiła się długa trasa rowerowa z dużym procentem dróg rowerowych z choćby ograniczonym ruchem samochodowym to nie zdajemy sobie sprawy, że taki szlak jak Green Velo powinien wyglądać inaczej. Mógłby być bezpieczniejszy i wygodniejszy, jednocześnie wciąż będąc ciekawym.

Tylko i aż tyle.

A do Milicza wybieramy się od dawna, wstyd przyznać, ale pięknych Stawów Milickich nigdy nie widzieliśmy na własne oczy. Pozdrawiam, udanych wakacji na Green Velo :-)

Pawel | dzienni... 28 marca 2017 r.

Bardzo ciekawy post! Po jego przeczytaniu nachodzi mnie taka myśl, że to dość smutna sprawa: 270 milionów włożonych w projekt i TAKIE niedociągnięcia. A przecież koła nie wymyślamy - wystarczy podpatrzeć jak to robią nasi zachodni sąsiedzi.
Pozdrawiam!

szy 28 marca 2017 r.

@Paweł, właśnie tak. Przecież my, rowerowi turyści, nie żądamy wymyślania niczego na nowo. Przecież są gotowe standardy, przykłady. Całe szczęście że kolejne wielkie rowerowe projekty, często przywoływane przeze mnie - Velo Małopolska, Zachodniopomorskie i Eurovelo 10 w Pomorskiem - mają okazję uczyć się na błędach Green Velo. Oby to robiły :-)

Pozdrawiam, dzięki :)

Bogdan M. 29 marca 2017 r.

Podzielę się z państwem moim żalem. Mam już wiele lat i wiele kilometrów spędzonych na rowerze. Faktycznie jest coś takiego w człowieku że z biegiem czasu zaczyna zwracać się ku komfortowi. Nie mam na myśli wygodnictwa a jedynie naturalną wygodę podróżowania.

Gdy pierwszy raz podróżowałem po drogach rowerowych naszych czeskich sąsiadów trudno mi było uwierzyć że tak można traktować rowerzystę. I tego oczekiwałem od Green velo. Wydawało mi się że takie zmiany dokonają się na polskich szlakach. Został tylko żal. Przepraszam za zbyt długi w tych czasach wywód.

Pozdrawiam

szy 29 marca 2017 r.

@Bogdanie, dzień dobry, cześć, dzięki za fajny komentarz. Twoja refleksja to także nasze spojrzenie na cały projekt. Nam też właśnie głównie żal, że mając takie możliwości, takie dostępne fundusze, przepalono je w ten sposób. Myślę, że każdy rowerzysta, jak jeden mąż, zamiast ponad 2,000 kilometrów dość wirtualnego szlaku wolałby spójną, ciekawą, bezpieczną, jednolitą drogę rowerową o długości 500 kilometrów, gdzieś pod wschodnią granicą. Ale już nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem. Jak pisałem wyżej - za chwilę na trasy zaprosi nas Małopolska, potem Pomorze Zachodnie. Musimy wierzyć, że tam będzie jak na tych "mitycznych" Morawach :-) Pozdrawiam serdecznie, bezpiecznych podróży.

Filip Krukowski 29 marca 2017 r.

Szkoda, że czasami fajna inwestycja okazuje się strzałem w kolano. Dobrze, że chociaż ktoś z tego korzysta. Dobre zdjęcia do materiału. Oby tak dalej.

Andrzey 30 marca 2017 r.

Fantastyczny blog - gratuluję i dziękuję za ciepły komentarz na moim, kolekcjonerskim blogu. Czytam wpisy z wielkim zaciekawieniem. Pozdrawiam!
A co do wspominanych targów - od jutra do niedzieli takowe będą odbywały się w katowickim Centrum Kongresowym. Oczywiście, będzie tam obecne stoisko Green Velo - oby były dostępne jakieś nowe wydawnictwa poświęcone temu szlaku.

Mariusz 14 kwietnia 2017 r.

Niestety komunikacja publiczna wciąż u nas kuleje, dobrze, że chociaż w weekendy jest normalna możliwość dojechania. Artykuł za to bardzo ciekawy, dzięki za przydatne informacje.

Wiola 25 kwietnia 2017 r.

Rewelacja z tym szlakiem. Piękne tereny do zwiedzenia w wygodny sposób na rowerze. Mam ambicję, aby tego lata przejechać cały ten szlak. Zobaczymy co z tego wyjdzie :)

Dodaj komentarz