Motława koło Gdańska

Dookoła Żuław Gdańskich na rowerze

Na skróty:   mapa / zdjęcia (59) / komentarze (3) / blisko (4) / polecane (4)

Tydzień temu z Pszczółek ruszyliśmy na zachód, w kierunku miejsc związanych z historią Wolnego Miasta Gdańska. Wczoraj w przeciwną, na wschód, na Żuławy Gdańskie. W wiozącym nas pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej do Tczewa pachniało jak w sklepie z wykładzinami - znowu trafiliśmy na świeżo wyremontowany skład. I znowu byliśmy nielicznymi jego pasażerami.

Sport Arsenal. Sakwy i akcesoria rowerowe
Sakwy i akcesoria rowerowe
Fjord Nansen. Odzież i sprzęt turystyczny
Odzież i sprzęt turystyczny
Yeti. Śpiwory i kurtki puchowe
Śpiwory i kurtki puchowe

Dom podcieniowy w Steblewie

Żuławy Gdańskie wciąż wydają się krainą niewykorzystanych szans. Większość ciekawych obiektów pozostaje w stanie jeśli nie zupełnego zrujnowania, to poważnego zaniedbania. Piękne domy podcieniowe dawnych niemieckich gospodarzy dzisiaj straszą odrapanymi ścianami i brakami w elewacjach. Gdyby na naszej trasie zorganizować wycieczkę dla turystów z Niemiec, ze wstydu chyba zrezygnowałbym z udziału w niej.

Grobowiec rodziny Vessel w Steblewie

Najbardziej zadbanym obiektem na trasie był grobowiec rodziny Wessel pod ruiną kościoła w Steblewie. Znamienne, że utrzymywany dzisiaj za pieniądze rodziny z Niemiec. Na ścianach grobowca znajdują się zdjęcia członków rodziny, szczegółowe drzewo genealogiczne, a na podłodze i zakopane pod nią spoczywają ich kości. Wystarczy przenieść się kilkadziesiąt metrów dalej by stanąć między dwoma efektownymi, lecz mocno podupadającymi domami podcieniowymi.

Ruiny kościoła w Steblewie

Zapadł nam w pamięć fragment historii Steblewa. Kiedyś ta niepozorna wieś była postrzegana jako zagrożenie dla ekonomicznych interesów pobliskiego Gdańska, a dzisiejsze Żuławy Gdańskie były nazywane Żuławami Steblewskimi. To mieszkańcy Steblewa wybudowali pierwszy wał przeciwpowodziowy w okolicy, kiedyś też istniała tu przeprawa przez Wisłę. O tym informują tablice informacyjne, stojące przed ciekawymi obiektami, postawione przez Stowarzyszenie Żuławy Steblewskie. Niestety, umknęła nam w Steblewie XIV-wieczna kaplica.

Motława koło Gdańska

Czymś, czego nie da się nie zauważyć jadąc przez Żuławy Gdańskie, są zadbane skwery i centralne miejsca wsi. Nowe ławki przy nowej alejce nad wiejskim stawem kontrastują ze stereotypem zaniedbanej polskiej wsi. Trakt pieszy biegnący przez Krzywe Koło, obsadzony kwiatami i krzewami, przysłużył się zapewne do zdobycia tytułu "Piękna Wieś". Niestety, widzieliśmy niewiele klimatycznych, żuławskich wierzb, za to spotkaliśmy ślady po wyciętym rzędzie okazałych drzew przy drodze w Długim Polu.

Przy obwodnicy południowej Gdańska

Trasę kończyliśmy dwoma z naszych ulubionych traktów rowerowych, na których zawsze zastanawiamy się, dlaczego nie są jeszcze wyznakowanymi, promowanymi przez miasto Gdańsk, podmiejskimi szlakami rekreacyjnymi. Niestety, na asfalcie wzdłuż południowego brzegu Wyspy Sobieszewskiej dziury zmienią wkrótce jazdę rowerem w koszmar. Za to jazda płytową drogą wzdłuż Motławy wciąż jest sporą, krajobrazową przyjemnością.

Szymon Nitka

Polecamy miejsca w Polsce i w Europie

Stary Ratusz w Bambergu
To był najlepszy z naszych wyjazdów na rowery do Niemiec. Frankonia i trasa rowerowa wzdłuż rzeki Men przeniosły nas w długą romantyczną podróż po krainie frankońskich... [»]
Twierdza Przemyśl - Fort XI Duńkowiczki
Wokół pięknie położonego Przemyśla, na wzgórzach otaczających miasto, prawie 150 lat temu Austro-Węgry wybudowały zespół fortyfikacji określany dzisiaj jako Twierdza... [»]
Kanał Haweli i główne koryto Łaby
Nadrzeczne trasy rowerowe należą do najpopularniejszych szlaków turystycznych w Europie. Podczas gdy w Polsce od zaledwie roku możemy cieszyć się świetną trasą zbudowaną... [»]
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo na Podkarpaciu
Moja rowerowa włóczęga po województwie podkarpackim trasami Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo powoli dobiega końca. Na koniec zostawiłem sobie klimaty, które... [»]

Ostatnie aktywności w Polsce i w Europie

Miasteczko Miscoso w Apeninach
Mówili nam, że Włochy, rowery i lato to fatalne połączenie. Żar lejący się z nieba, tłumy turystów z całego świata, kawalkady samochodów na ulicach. Walka o każdy kęs... [»]
Zapora nad zalewem Nowa Bystrzyca na Słowacji
Coraz krótsze dni zmuszają do lepszego planowania wyjazdów. Rowerowy jesienny weekend musi być atrakcyjny i przemyślany, by piękny widok na trasie nie pozostał jedynie... [»]
Muzeum - Zamek w Łańcucie
W mojej tegorocznej podróży po Podkarpaciu i po dobrze już znanym Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo nadszedł czas na wizytę w dwóch pięknych, choć niegdyś mocno... [»]
Kaplica św. Jana Nepomucena na Trakcie Węgierskim
Beskid Niski już zawsze będzie wśród tych najbardziej wyjątkowych dla mnie miejsc. Poprzednia udana wizyta w małopolskiej części tego pięknego, jedynego w swoim rodzaju... [»]

Komentarze pytania i odpowiedzi

Igerwarszawa 15 kwietnia 2014 r.