Narciarstwo biegowe

Zimowe szlaki Szwecji na biegówkach

Na skróty:   zdjęcia (8) / komentarze (9) / blisko (4) / polecane (4)

Na biegówki do Szwecji - w pierwszej chwili propozycja brzmi zaskakująco. Wystarczy jednak wieczorem wejść w Gdyni na prom Stena Line, by następnego dnia rano biegać po przygotowanych trasach narciarskich wokół Karlskrony w Szwecji. Świetna sprawa, gdy w Polsce brakuje śniegu, lub gdy znacie już każdą biegową ścieżkę w Waszej okolicy. Jedna z takich okazji na biegówki w Szwecji nadarzy się w lutym podczas imprezy "Zimowe Szlaki Szwecji", łączącej narty biegowe i nordic walking. Zamierzamy z Olą skorzystać z zaproszenia - chcemy poszerzyć nasze biegówkowe horyzonty.

Ubezpieczenia turystyczne
Sakwy i akcesoria rowerowe
Śpiwory i kurtki puchowe

Szwecja na biegówkach. Fot. Ina Widegren

W Szwecji, jak to w Skandynawii, narty biegowe są szalenie popularne. Na mapie w narciarskim serwisie www.skidspar.se zaznaczonych jest około 1,500 miejsc do biegania na nartach. Każde, utrzymywane przez lokalny klub sportowy, firmę, czy społeczność, zwykle posiada kilka tras biegowych o długości od 1 do 10 kilometrów. Niektóre są oświetlane po zmroku, inne sztucznie dośnieżane. W najbardziej nas interesującym bliskim sąsiedztwie Karlskrony jest przynajmniej siedem miejsc z utrzymywanymi trasami.

Na szlaku. Fot. Twak

Podczas Zimowych Szlaków Szwecji odwiedzimy trasy biegowe w Kråkerum koło Jämjö, oddalonym o 20 minut jazdy od naszego portu. Tu najdłuższa pętla ma aż 14 kilometrów długości. Do Kråkerum prosto z promu zawiezie nas skibus - autokar podstawiony przez organizatora imprezy. W razie niesprzyjających warunków śniegowych, organizatorzy zadbali o możliwość skorzystania z naśnieżanych tras w Karlsnäsgården koło Kallinge, lub dalej na północ, w pobliżu miasta Nybro. Impreza nie może się nie udać!

W Szwecji na nartach biegowych. Fot. Peter Guthrie

Po bieganiu na nartach skibus zabierze nas z powrotem na prom, a potem na zwiedzanie Karlskrony. Jak znam nasze turystyczne życie, kilka godzin na nartach to będzie zbyt mało, by poczuć, że poznaliśmy Blekinge - region, w którym położona jest Karlskrona. Wtedy pewnie najchętniej urwalibyśmy się szanownej wycieczce i spędzili jeszcze ze dwa kolejne dni na pozostałych trasach. Może wkrótce wrócimy tu na dłużej?

Szwecja zimą. Fot. Twak

Jeśli jeszcze nie czujesz się zbyt pewnie na biegówkach, możesz wziąć udział w specjalnych przedrejsowych treningach. Treningi będą organizowane zarówno dla narciarzy biegowych, jak i uczestników wybierających nordic walking zamiast nart. Jeśli nie próbowałeś ani jednego, ani drugiego, instruktorzy AZS na pewno zdążą Cię podszkolić na tyle, by odkryć zimową Szwecję już tej zimy.

Zimowe Szlaki Szwecji ze Stena Line

Możliwość pobiegania na nartach w pięknej skandynawskiej scenerii, opieka instruktorów AZS, dwie noce na pokładzie promu Stena Line, wśród kojącego szumu fal lub głośnej muzyki podczas dyskoteki, zwiedzanie Karlskrony - to tylko cześć tego, co oferują organizatorzy. Wejdźcie na stronę imprezy, polubcie profil "Skandynawia dla aktywnych" na Facebooku, dopiszcie się do facebookowego wydarzenia, dowiedzcie się więcej i wykorzystajcie kod rabatowy "ADA" - do zobaczenia na biegówkowym szlaku :-)

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Gudhjem w tle
Bornholm
Ponad 100-kilometrowy rejs statkiem Żeglugi Gdańskiej przenosi polskiego turystę w inną kulturę. Na Bornholmie trudno o wiele znanych nam spraw: trudno o niezadbane... [»]
Słowiński Park Narodowy
Wybrzeże Słowińskie
Mimo pięknego piątkowego słońca, weekendowy wypad na Wybrzeże Słowińskie upłynął nam na nerwowych spojrzeniach w niebo, a sobotnie wieczór i noc... na suszeniu ubrań i... [»]
Plaża w Ustce
Środkowa część polskiego wybrzeża Bałtyku to trasa jak znalazł na weekendowy wypad rowerowy z Trójmiasta. Dłuższa chwila w pociągu do Koszalina, krótsza w drodze... [»]
Zniszczone trumny w grobowcu
Wybrzeże Słowińskie, Wysoczyzna Żarnowiecka, Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Rowerową majówkę chcieliśmy spędzić niedaleko Gdańska, gdzie dotychczas nie byliśmy, gdzie ciekawie i z rybą na talerzu. Padło na Nordę - północne Kaszuby. Na Nordzie w... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Wyżyna Kielecka, Kotlina Sandomierska
To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury... [»]
Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]
Na rowerach po zimowym Helu
Mierzeja Helska, Kaszuby
Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]
Weselny orszak spod domu pana młodego
Maramuresz, Bukowina, Karpaty
W tym roku miało nie być wymuskanych atrakcji, dopracowanej w każdym szczególe oferty turystycznej i wystrzyżonych trawników. Na wakacyjny, rowerowy wyjazd szukaliśmy... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

Biegacz 13 stycznia 2014 r.

Skandynawia znana jest z okrutnie wysokich cen. Czy można w Stena L. wykupić jakieś tańsze noclegi, dostosowane do polskich realiów ?

szy 13 stycznia 2014 r.

Nie wiem co może zaoferować Stena Line, my korzystamy z serwisu Airbnb, gdzie można wynająć prywatne mieszkanie lub pokój.

Turysta 13 stycznia 2014 r.

wchodzę pod podany adres, ale nie widzę wspomnianej mapy - możesz podać konkrtny adres? biegalem kiedys w szwecji podczas delegacji. fanatstyczny był kontakt z wyższą kulturą fizyczną od naszej. cieszę się, że powstają takie imprezy jak ta.

szy 13 stycznia 2014 r.

Link jest w górnym menu, na czerwonej belce:

-> http://www.skidspar.se/sok_gmaps.php

Otwiera się mapa Google i te półtora tysiące miejscówek na niej. Te zielone oznaczają świeży raport z danej trasy.

Ogary 16 stycznia 2014 r.

Szymon, chyba nie sądzisz, że przy takiej zimie, jak nie będzie zimy u nas, to będzie w Szwecji? Bardzo ciekawa inicjatywa i rzeczywiście, jesli zostanie rozwinięta do weekendu na biegówkch, to będzie naprwdę interesujcą alternatywą. Ale to tylko pod warunkiem sensownej zimy. Wtedy można trochę pogonić Wikingów na ich ziemi... :-)

szy 16 stycznia 2014 r.

Z jednej strony na pewno są podobieństwa w klimacie i zgubny wpływ Bałtyku. Z drugiej to jednak kawałek dalej na północ i zawsze jakaś nadzieja na większy opad tam, niż u nas. No i u nas sztucznie naśnieżonej trasy to jednak nie znajdziesz :)

Oczywiście naśnieżana trasa ma swoje ograniczenia, nie będzie można ot tak powędrować sobie przed siebie. Na co jednak mocno liczymy w ten weekend :]

Pozdro i do zobaczenia.

szy 17 lutego 2014 r.

Obraz na żywo ze sztucznie naśnieżanej trasy w Karlsnäsgården:

Jens 10 kwietnia 2014 r.

Hey that's my image, and it was taken in Orsa Grönklitt, Dalarna. Thanks for playing fair with the creative common license and the attribution part (irony).

The original is available at flickr: /photos/flaxe/5424987583/

szy 10 kwietnia 2014 r.

My fault - I knew that you are the author - look into the filename: narciarski-szlak-w-szwecji-fot-twak-szwecja-flaxe.jpg, but I was wrong with the description on site... Sorry - for the first time.

And... haven't you changed the license? I was looking for CC photos, but now I see that your photo doesn't belong to them... Sorry - the second time. I have removed it from my site.