Krzyże na starym cmentarzu w Szymbarku

Wiosenne biegówki na Wieżycy

Na skróty:   mapa / zdjęcia (24) / komentarze (5) / blisko (4) / polecane (4)

Wstyd się przyznać, ale po udanym, zaśnieżonym wypadzie w Kartuski Las zdążyliśmy schować już narty i pożegnać się z zimą. Tymczasem zima wróciła ze znaną sobie klasą i szczodrze sypnęła świeżym puchem. Na Pomorzu nie zwykliśmy marnować takich okazji, więc smar na narty, narty na nogi i na Wieżycę. Znowu. I nie zapowiada się, by był to ostatni raz - prognozy zapowiadają kilkunastostopniowe mrozy w kolejne dni i nową dostawę śniegu.

Śpiwory i kurtki puchowe
Ubezpieczenia turystyczne

Parking pod Wieżycą

Na Wieżycy jednak to wiosna wydaje się dochodzić do głosu. Mimo że śniegu leży czasem i pół metra, nie sposób nie poczuć na sobie wiosennych promieni Słońca. Słońca, które oświetla spadających ze szczytu stromymi zboczami freeridowych narciarzy, obserwowanych przez pierwszych docierających tam po zimowej przerwie rowerzystów.

Zimowe wzory

A gdy w lesie cichną dzwonki kuligów i piski siedzących na saniach dam, odzywają się wiosenne trele ptaków. Żal leśnej zwierzyny: zbuchtowane pola w Drozdowie i zadeptane okolice paśników udowadniają, że trudno zwierzętom o naturalny pokarm. To jedna z tych złych stron trwającej długo zimy. Ale przynajmniej kaszubskie niedźwiedzie się wyśpią... ;)

Wiosenne słońce

I żal też spoczywających na niemieckim cmentarzu ewangelickim w Szymbarku. Zaniedbane, zarośnięte groby, powykrzywiane pięknie zdobione krzyże i zniszczone ogrodzenie mocno kontrastują z przykładami hołubienia historii w pobliskim Centrum Edukacji i Promocji Regionu. Pod kołdrą pamięci na pewno byłoby im cieplej.

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Na nartach biegowych na Wieżycy
Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Gdy tonący rozgląda się za brzytwą, narciarz-biegacz z Pomorza jedzie na Wieżycę. Że najwyższa na Niżu Polskim, że 328,6 m n.p.m., że wieża widokowa... wie każdy. Ale o... [»]
Na nartach na Jeziorze Ostrzyckim
Intensywna promocja w mediach, zachęcająca do podróżowania po zamarzniętych jeziorach, przekonała i mnie do niedzielnej wycieczki po kaszubskim 'Kółku Raduńskim'. Lód... [»]
Wędkarze na zamarzniętym jeziorze
Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Dwadzieścia kilometrów po zamarzniętym Jeziorze Raduńskim Dolnym było naszym pożegnaniem z tegorocznym sezonem narciarskim. Co prawda wędkarze na Kaszubach twierdzą, że... [»]
Kaszubski krajobraz rowerowy
Nie było specjalnego pomysłu ani listy miejsc do zobaczenia. Tylko rowery na dachu, rowerowa pogoda, mapa Kaszub w sakwie i my. I tak w niedzielny poranek wylądowaliśmy... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Małopolska
Bez przedwczesnych fanfar i szumnych zapowiedzi nad Wisłą w Małopolsce powstaje szlak rowerowy, jakiego w Polsce jeszcze nie znamy. Już dziś gotowych jest ponad 130... [»]
Kociewie
Aż trzy z najpiękniejszych, najbardziej rozpoznawalnych obiektów w Pomorskiem można zobaczyć podczas zaledwie jednego dnia spędzonego na rowerze na Kociewiu. Ponad... [»]
Wyżyna Kielecka, Kotlina Sandomierska
To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury... [»]
Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Meklemburgia-Pomorze Przednie
Gdy na początku roku zainaugurowano w Gdańsku realizację polskiego odcinka nadbałtyckiego szlaku EuroVelo 10 uznaliśmy, że to świetna okazja, by długi majowy weekend... [»]
Droga rowerowa w Dolomitach
Dolomity, Alpy Wschodnie
Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich kolarzy, dwie burze wysoko w górach. W... [»]
Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

Zbyszek 18 marca 2013 r.

Byłem na Wieżycy w czwartek, ze zdjeć widze żepo tych samych ścieżkach biegalismy. Przyjeżdzam tu od kilku lat, cieszę się że już nie musze sam torów utrzymywac. A mimo że duż o piszesz o Drozdowie to mnie ono nie przekonuje. Za płasko dla mnie. Pozdrawiam z Kartuz!

Turystka z Krakowa 18 marca 2013 r.

To moje rodzinne strony. Wracam myślami z sentymentem... :-)

szy 19 marca 2013 r.

@Zbyszek, pozdrawiamy również :)

Byliśmy w Bilowie i bardzo doceniamy starania kartuziaków o tę trasę! Wkrótce na stronie będą zdjęcia z tego wyjazdu.

@Turystko, zapraszam częściej :)

Filip 7 grudnia 2013 r.

Myślę że taka lokalna turystyka jest kluczem do sukcesu dla wielu małych podmiotów. Ciągle szukamy atrakcyjności w tropikach i dużych modnych kurortach, zamiast dostrzec ją zupełnie na wyciągnięcie ręki. Bardzo mi się podoba.

szy 13 grudnia 2013 r.

Cześć Filip. Jasna sprawa, w końcu tropik jest egzotyczny, oryginalny, inny, a pod Wieżycą chłop obornik na pole wyrzuca... To ma być atrakcyjne - dla jak wielu? :]

Trzeba przywyknąć do trendów w dzisiejszej turystyce i robić swoje. Pod Wieżycę można jeździć co tydzień, a w tropiki - raz, dwa razy do roku. Ten komu potrzebne więcej ruchu i aktywności na pewno zda sobie z tego sprawę.