Zamek w Malborku

Szlakiem Wielkiej Wody 2010

Na skróty:   mapa / zdjęcia (54) / komentarze (7) / blisko (4) / polecane (4)

Motywowani świadomością, czy też nadzieją, że takie wydarzenie naszego pokolenia więcej nie spotka, pojechaliśmy z Maćkiem zobaczyć wielką wodę na Wiśle z bliska. Właśnie tego dnia, kiedy przez Żuławy miała przelać się fala kulminacyjna.

Sakwy i akcesoria rowerowe
Śpiwory i kurtki puchowe
Ubezpieczenia turystyczne

Wisła na wysokości Piekła

Jak się okazało, nastroje mieszkańców Żuław w niczym nie przypominają sytuacji powodzian z południa Polski czy nie tak dalekiego Mazowsza. Tam woda pozbawiła wielu dorobku życia, a tu, poza szkołą w Piekle gdzie prewencyjnie odwołano lekcje, życie toczy się jak każdego innego dnia. Sklepowa w odpowiedzi na pytanie o strach przez zalaniem śmieje się mówiąc, że... 'trzynaście lat temu to dopiero była fala!'. Rzeczywiście, na widzianym przez nas odcinku Wisły od Białej Góry do Tczewa wały wszędzie posiadały jeszcze około 4-5 metrów zapasu.

Śluza i jaz w Białej Górze

W przeciwieństwie do nastroju mieszkańców Żuław i leniwie płynącego Nogatu, brudne i mętne wody Wisły budzą respekt. Dawny kamień graniczny Wolnego Miasta Gdańska w Białej Górze zniknął w całości w nurcie Wisły - czy będzie tam wciąż gdy woda opadnie? Na tereny zalewowe co rusz schodzą drogi, złowieszczo prowadzące donikąd. Wszędzie u brzegów zalegają naniesione gałęzie, wymieszane z przeróżnymi odpadami, na których znalazły schronienie tysiące ślimaków.

W Białej Górze

Zaskakują widoki przerwanych wałów przeciwpowodziowych, na jakie natrafiliśmy w kilku miejscach. Widniejąca na zdjęciu niżej przerwa w wale znajduje się niedaleko Malborka, nad Nogatem. Podobna gdzieś przed Mątawami Wielkimi. Czy oprócz jaskółek jest inny 'beneficjent' takiego zjawiska?

Śluza i jaz w Białej Górze

... oprócz mocnych wrażeń powodziowych, z Żuław przywieźliśmy jeszcze wspomnienie kilku gotyckich kościółków z charakterystycznymi izbicami, czy imponującego, pięknie utrzymanego zespołu śluz w Białej Górze. Warto zajrzeć do Bystrza na stary, zaniedbany cmentarz. W znajdującym się na nim ossuarium leżą wciąż wyraźnie rozpoznawalne szczątki zmarłych, które przeniesiono tu by zwolnić miejsce kolejnym chowanym.

Bardzo ciekawie (jak zwykle) o tych terenach pisze (i ilustruje) na swojej stronie Tomasz Pluciński.

PS. Dzięki Sokole za towarzystwo! :]

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Groby pomordowanych w Szpęgawsku
Pojezierze Starogardzkie, Pojezierze Kaszubskie, Kociewie
Trzeba być nie całkiem jak się należy, by w drugą niedzielę pod rząd o siódmej trzydzieści (jeden) wsiadać w pociąg i jechać gdzieś tam w Polskę by cały dzień kręcić... [»]
Przed nowym mostem pod Kwidzynem
Dolina Dolnej Wisły, Żuławy Wiślane
Dwa dni po oficjalnym otwarciu pojechaliśmy zobaczyć nowy most na Wiśle pod Kwidzynem. Tym razem PKP były dla nas łaskawe i nie tylko zmieściliśmy się do podstawionego... [»]
Ruiny kościoła w Steblewie
Żuławy Wiślane, Mierzeja Wiślana
Tydzień temu z Pszczółek ruszyliśmy na zachód, w kierunku miejsc związanych z historią Wolnego Miasta Gdańska. Wczoraj w przeciwną, na wschód, na Żuławy Gdańskie. W... [»]
Sobowidz
Pojezierze Kaszubskie, Pojezierze Starogardzkie
Pierwsza tegoroczna rowerowa wycieczka zaprowadziła nas w miejsca związane z historią Polski i Wolnego Miasta Gdańska - do Sobowidza, Ełganowa i Granicznej Wsi.... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Wyżyna Kielecka, Kotlina Sandomierska
To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury... [»]
Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Cerkiew w Bielicznej nocą
Beskid Niski
Gdy dwadzieścia lat temu przyjechałem po raz pierwszy do Beskidu Niskiego nie sądziłem, że kiedyś stanie się dla mnie tak wyjątkowym miejscem. W kolejnych latach Beskid... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Droga rowerowa w Dolomitach
Dolomity, Alpy Wschodnie
Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich kolarzy, dwie burze wysoko w górach. W... [»]
Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

Sokół 28 maja 2010 r.

To ja dziękuję Szymonie!

Marcin 28 maja 2010 r.

Świetną wycieczkę mieliście, Szymon, żałuję, że nie dałem rady z Wami pojechać. Ludzie spokojni byli, nie burzyli się na widok turystów z aparatem?

szy 29 maja 2010 r.

@Sokół: ... :]
@Marcin: coś Ty. W okolicach Piekła czy Białej Góry zupełnie nie ma klimatu tragedii. Te worki które widać na zdjęciach to leżą 'pod ręką' w kilku miejscach na wypadek gdyby trzeba było coś uszczelniać. Ludzie przychodzą ze wsi i wspominają 1997 rok, 'wtedy było dwa metry więcej wody'.
Naturalnie poza Lisewem i Tczewem, gdzie jednak już tak wesoło nie było.
Też nie wiedziałem, czy zamiast jeździć na rowerach nie będziemy z łopatami śmigać, ale okazało się że zupełnie nie musimy się naszą turystycznością krępować ;]

ikroopka 17 czerwca 2010 r.

Fajną pogodę mieliście;)
We Wrocławiu worki z piaskiem leżą w niektórych miejscach, ciekawe po co;zapewne nie ma ich kto uprzatnąć, bo wszyscy zajęci podliczaniem kosztów walki z powodzia...

Mariusz 15 lipca 2010 r.

Pogoda faktycznie fotogeniczna, a temat niewesoły. Ja się przyglądałem fali w Wawie, ale poza paroma groźnymi minami nic złego Wisła nie zrobiła. Foty - jak zwykle fajne. Kepcza niemal nie do przejścia, a mój komentarz "został uznany za spam i nie zostanie zaakceptowany". Chyba chodzi o adres mojego bloga. ;)
Pozdro.

Turysta 1 września 2010 r.

Tematyka rzeczywiście dwuznqaczna ale przecież takie własnie losy Polski. Z turystycznym

Andrzej Krauze 12 marca 2016 r.

Ossuarium W Bystrzu powstało w celu złożenia w jednym miejscu kości poległych w wojnie trzynastoletniej (Kazimierz Jagiellończyk razem ze Związkiem Pruskim kontra Zakon Krzyżacki 1454-1466) prawdopodobnie dlatego, że na cmentarzu zabrakło by miejsca na pojedyńcze mogiły. Oczywiście później trafiały tam także inne kości znajdowane na cmentarzu przy prowadzeniu prac związanych z pochówkiem.