Biegówki po Jeziorze Raduńskim Dolnym

Po Kółku Raduńskim na nartach

Na skróty:   mapa / zdjęcia (26) / komentarze (3) / blisko (4) / polecane (4)

Dwadzieścia kilometrów po zamarzniętym Jeziorze Raduńskim Dolnym było naszym pożegnaniem z tegorocznym sezonem narciarskim. Co prawda wędkarze na Kaszubach twierdzą, że jeszcze co najmniej kilkanaście dni będzie można bezpiecznie poruszać się po zamarzniętych jeziorach, to jednak głuche jęki pracującego pod nami lodu zdecydowanie odbierały chwilami przyjemność i poczucie bezpieczeństwa podczas takiej formy turystyki.

Fjord Nansen
Odzież i sprzęt turystyczny
Ubezpieczenia turystyczne
Śpiwory i kurtki puchowe

Na biegówkach po Jeziorze Raduńskim Górnym

A może tylko wciąż wiemy za mało o tym jak poruszać się bezpiecznie po lodzie? Może powinniśmy szukać wzorców w Skandynawii, gdzie skute lodem jeziora są bardzo popularnymi arenami zimowej rekreacji? Przecież popularny chociażby w Szwecji trip skating uznaje się za zajęcie 'jedynie' wymagające przygotowania i wiedzy, a nie stawiające nas w obliczu śmierci pod lodem. To drugie wmawiają nam usilnie rozgorączkowani, idący po linii najmniejszego oporu, dziennikarze w polskich mediach.

Wędkarze na zamarzniętym jeziorze
Wędkarz na zamarzniętym jeziorze

Mimo styczniowej posuchy dla nas był to bardzo przyzwoity sezon narciarski, w czym na pewno niespodziewanie pomogły zamarznięte kaszubskie jeziora. Ale za kolejne pół roku ratrak znów wyjedzie na narciarskie trasy w Górach Stołowych, a mróz ponownie skuje lodem kaszubskie jeziora...

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Kaszubski krajobraz rowerowy
Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Nie było specjalnego pomysłu ani listy miejsc do zobaczenia. Tylko rowery na dachu, rowerowa pogoda, mapa Kaszub w sakwie i my. I tak w niedzielny poranek wylądowaliśmy... [»]
Ania i Ola
Nasza kolejna rowerowa wycieczka po Kaszubach zaczęła się już tydzień temu, kiedy podczas spontanicznego wyjazdu trafiliśmy na oznaczenia zielonego szlaku rowerowego.... [»]
Na nartach na Jeziorze Ostrzyckim
Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Intensywna promocja w mediach, zachęcająca do podróżowania po zamarzniętych jeziorach, przekonała i mnie do niedzielnej wycieczki po kaszubskim 'Kółku Raduńskim'. Lód... [»]
Na nartach biegowych na Wieżycy
Gdy tonący rozgląda się za brzytwą, narciarz-biegacz z Pomorza jedzie na Wieżycę. Że najwyższa na Niżu Polskim, że 328,6 m n.p.m., że wieża widokowa... wie każdy. Ale o... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]
Na rowerach po zimowym Helu
Mierzeja Helska, Kaszuby
Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po... [»]
Przed pałacem w Poddębicach
Łódzkie
Utarło się, że województwo łódzkie ma swój specyficzny, przemysłowy i mało atrakcyjny turystycznie wizerunek. Że łatwo w Łódzkiem o postindustrialne klimaty, wielkie... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Droga rowerowa w Dolomitach
Dolomity, Alpy Wschodnie
Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich kolarzy, dwie burze wysoko w górach. W... [»]
Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]
Zachodzące Słońce pod Śnieżnikiem
Sudety, Góry Bialskie, Masyw Śnieżnika
Szlak narciarstwa biegowego gmina Stronie Śląskie przygotowała już w 2013 roku. Przez Góry Bialskie i Masyw Śnieżnika poprowadzono trasy narciarskie, dzięki wsparciu... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zniszczone trumny w grobowcu
Wybrzeże Słowińskie, Wysoczyzna Żarnowiecka, Kaszuby, Pojezierze Kaszubskie
Rowerową majówkę chcieliśmy spędzić niedaleko Gdańska, gdzie dotychczas nie byliśmy, gdzie ciekawie i z rybą na talerzu. Padło na Nordę - północne Kaszuby. Na Nordzie w... [»]
W tle dawna latarnia na Górze Szwedów
Mierzeja Helska, Kaszuby
Taki Hel trudno poznać - kameralny, bez tłumów, które oblegają go latem. Na dodatek pięknie zaśnieżony i zmarznięty. Tylko foki w helskim fokarium i my byliśmy tego dnia... [»]
Single track przez zboże
Zalew Wiślany, Warmia
Weekend majowy w tym roku był wyjątkowo krótki, w dodatku zimny i deszczowy, ale tradycji musiało stać się zadość i pierwsze dni maja spędziliśmy na rowerach. Na cel... [»]
Rowerowa majówka na rowerach
Bory Tucholskie, Kociewie, Kujawy
Majowa przygoda złapała nas już na peronie gdańskiego dworca. Pociąg, którym zamierzaliśmy dotrzeć do Bydgoszczy, wjechał na peron stacji Gdańsk Główny wypełniony... [»]

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

MegaWatt 7 marca 2011 r.
Fakt, od Szwedów moglibyśmy się wiele nauczyć jeżeli przenieślibyśmy ich doświadczenia na nasze lody. Tam, od wieków, spora część populacji uczy się czytania lodu od dziecka. Turystyka łyżwiarska (tripskating) jest bardzo popularny, przy okazji uczą się zasad bezpiecznego poruszania po lodzie, pomocy w przypadku załamania lodu i samoratownictwa. W mroźny weekend, nawet 2 tysiące mieszkańców Sztokholmu wychodzi na lód. Utonięcia można policzyć na palcach jednej ręki - u nas - w dziesiątkach. Ale chyba naszym władzom jest łatwiej straszyć niż edukować. Inna rzecz, chyba nie wyobrażają sobie nawet, że lód można wykorzystywać bezpiecznie do rekreacji.
Kasia Marczewska 10 stycznia 2013 r.
pięknie zdjęcia! aż nie mogę uwierzyć, że to nasze Kaszuby. a myśmy się zastanawiali czy u nas na północy też są jakieś trasy na narty biegowe :) pozdrawiam!
szy 22 stycznia 2013 r.
Trasy są wszędzie - nawet w parku, w miejskim lesie, na plaży... :) A Kaszuby - gdy tylko spadnie odpowiednio dużo śniegu - to mogą i z niższymi naszymi górami konkurować :) Odpozdrawiamy :)