W tle dawna latarnia na Górze Szwedów

Narciarska niedziela na Helu

Na skróty:   mapa / zdjęcia (34) / komentarze (10) / blisko (4) / polecane (4)

Taki Hel trudno poznać - kameralny, bez tłumów, które oblegają go latem. Na dodatek pięknie zaśnieżony i zmarznięty. Tylko foki w helskim fokarium i my byliśmy tego dnia zadowoleni ze wszechobecnego śniegu i panującej zimy. I one, i my, sprawialiśmy wrażenia trafienia na nasze ulubione warunki pogodowe! :-)

Ubezpieczenia turystyczne
Sakwy i akcesoria rowerowe
Śpiwory i kurtki puchowe

Fokarium Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego

Z fokami z fokarium Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego przywitaliśmy się przy ich codziennym, przedpołudniowym karmieniu. Ze względu na "martwy" sezon, karmienie oglądało oprócz nas zaledwie kilkoro turystów. W odróżnieniu od pokazów letnich, zimą foki karmi się również na jednym z zamarzniętych basenów, co dodatkowo przybliża widzom zwierzęta i pokaz z ich udziałem.

27. Bateria Artylerii Stałej na Helu

Zimą swoje oblicze zmienia nie tylko fokarium, ale także militarne zabytki, rozsiane po terenie Półwyspu Helskiego. Budowane przed II wojną światową, ale także po niej, w ramach zbrojeń zimnej wojny między wielkimi mocarstwami, pod białym płaszczem śniegu wydają się występować w dodatkowym maskowaniu. Stojące od Helu po Jastarnię obiekty różnego zastosowania mogą być świetnym celem całodniowej rowerowej wycieczki po Helu.

Widok na Górę Szwedów na Helu

Na nartach biegowych obeszliśmy cały cypel Półwyspu Helskiego, zawracając dopiero przy nieczynnej latarni na Górze Szwedów. To jedno z tych niewielu miejsc, które pozwalają oglądać Hel z góry. Szkoda, że czynna jeszcze kilkanaście lat temu wieża latarni teraz niszczeje, pozostawiona sama sobie. W takim stanie bardziej zagraża "nielegalnym" gościom, zdobywającym ją niebezpieczną wspinaczką, niż gdyby została otwarta dla wszystkich. A otwarta i wyremontowana byłaby jedną z niewątpliwych atrakcji Mierzei.

Prom przepływający niedaleko Helu

Wracając zajrzeliśmy do położonych na naszej trasie ciekawych obiektów Muzeum Obrony Wybrzeża. Niestety, zamknięte w okresie zimowym dla indywidualnych gości potwierdzają niewielkie zainteresowanie Mierzeją Helską zimą. A przecież to właśnie zamykanym obiektom łatwiej byłoby zimą rywalizować z bezkonkurencyjną latem plażą i stanowić zachętę do odwiedzin Mierzei Helskiej zimą. Zamiast zwiedzania muzeum był widok przepływającego niedaleko promu, szumiące fale i wymyślne śnieżne zaspy rzeźbione przez wiatr...

Na biegówkach po Helu
Na biegówkach na Górze Szwedów

Zaśnieżona plaża zimą jest idealnym miejscem na narty biegowe, a tymczasem podczas naszej wycieczki nie zauważyliśmy ani jednego narciarskiego śladu. Turystyczny gigant latem zupełnie zapomniał zimą o turystach. Miastu brakuje chęci, wiary, umiejętności, czy potrzebuje długich miesięcy odpoczynku po trudach sezonu letniego? Helu, pobudka! Zimą też uprawia się turystykę! :-)

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Schron Sęp na plaży nad Morzem Bałtyckim
Mierzeja Helska, Kaszuby
Mierzeja Helska to nie tylko plaże i bikini, ale i kilkadziesiąt lat historii militarnej Polski. Korzystając ze ścieżki rowerowej biegnącej po Półwyspie Helskim nasz... [»]
Port w Kuźnicy
Ścieżka rowerowa po Półwyspie Helskim, który poprawnie powinien być nazywany Mierzeją, chodziła, lub raczej jeździła, za nami od dawna. Wytyczony trakt specjalnie dla... [»]
Na rowerach po zimowym Helu
Mierzeja Helska, Kaszuby
Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po... [»]
Na Zakręcie Pięciu Gwizdków
Pobrzeże Gdańskie
"Krajobrazy miast portowych" to przedmiot na architekturze na Politechnice Gdańskiej, na który wymienialiśmy - w ramach indywidualnego toku studiów - te mniej ciekawe... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Wyżyna Kielecka, Kotlina Sandomierska
To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury... [»]
Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]
Przed pałacem w Poddębicach
Łódzkie
Utarło się, że województwo łódzkie ma swój specyficzny, przemysłowy i mało atrakcyjny turystycznie wizerunek. Że łatwo w Łódzkiem o postindustrialne klimaty, wielkie... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Droga rowerowa w Dolomitach
Dolomity, Alpy Wschodnie
Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich kolarzy, dwie burze wysoko w górach. W... [»]
Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

jacekk 5 lutego 2010 r.

Super pogoda Was trafiła! Mój pracownik szedł dzień wcześniej wzdłuż Helu, od czubka do Władysławowa z buta plażą. Wrażenia niezapomniane podobno. Nie wiedziałem że te foki tam stale są. Ta Góra Szwedów wygląda fajnie. Szkoda że nie wdepnąłem tam latam, bo widoki świetne. No jeśli chodzi Tobie o turystów i do tego zimą, to chyba byś sam musiał ich siłą spod pieców wyrywać ;) pozdrawiam

szy 17 lutego 2010 r.

Pogodę to my trafiliśmy, a nie ona nas, na dodatek długo ją obserwowaliśmy przed trafieniem ;]
A foki są, owszem. I nie zapowiada się, by miały się wyprowadzić, choć jak można na stronie fokarium wyczytać, różne rzeczy je spotykają...
Pozdrowienia! :]

Filu 13 kwietnia 2010 r.

Hel zimową porą prezentuje się wybornie, niestety, nie miałem okazji zobaczyć nawet letnią porą, być może w tym roku :)
Fokarium zrobiło na mnie spore wrażenie, przejrzałem ich stronę i widzę, że borykają się z różnymi problemami, a fokom rzeczywiście przytrafiają się różne rzeczy...

szy 27 kwietnia 2010 r.

Takie fok problemy, jak Polaków chowanie... Dla wielu z nas pewnie żadna różnica, czy papierek po batonie rzucimy na ulicę, czy do fokarium...
A Hel fajny, bardzo fajny, ale tak jak pisałem przy okazji letnich rowerów - jednak poza sezonem. Maj, czerwiec - zaczynają kursować tramwaje wodne i wtedy warto się wybrać z rowerami. Bo potem... tłumy ludzi na ulicach, samochody na trawnikach, ścieżkach rowerowych...
... po co się denerwować :>

OL 8 czerwca 2011 r.

Gratuluję odwagi i pomysłów :) Chyba nigdy nie przyszłoby mi do głowy by jechać zimą na plażę z nartami pod pachą :)

szy 12 czerwca 2011 r.

Dziękujemy, ale - bez przesady :)

Biegówki to takich wypadów są stworzone. A delikatnie pofałdowany Hel idealny by na biegówkach go eksplorować :)

Turysta z Lublina 29 stycznia 2012 r.

Z racji odległości do morza wszystkie morskie klimaty są dla mnie bardzo egzotyczne. Gdy teraz widzę jeszcze, że po egzotycznym i tak już morzu ktoś jeszcze jeździ na nartach myślę tylko "wariaci" :) :) :)

Oczywiście pozytywni wariaci ! :)

szy 29 stycznia 2012 r.

:))), dzięki. Nie wszyscy muszą być 'zdrowi', prawda? ;)

Turysta 22 stycznia 2013 r.

Witaj,
planuję w najbliższym czasie zwidzić Hel. I zastanawiam się, czy udałoby sie tego dokonać na biegówkach. Stąd moje pytanie, czy masz wiedzę w temacie mozliwości wypozyczenia sprzętu (biegówek z butami) nad morzem?

szy 22 stycznia 2013 r.

Hel zimą to turystyczna pustynia niestety, więc chyba się nie pomylę, jeśli napiszę że nie ma na to szans.

Ale za to w Gdyni, w sklepie Intersport, można sprzęt biegowy wypożyczyć. Także na dłuższe okresy. Może Cię to poratuje? :)