Motława koło Gdańska

Dookoła Żuław Gdańskich na rowerze

Na skróty:   mapa / zdjęcia (59) / komentarze (3) / blisko (4) / polecane (4)

Tydzień temu z Pszczółek ruszyliśmy na zachód, w kierunku miejsc związanych z historią Wolnego Miasta Gdańska. Wczoraj w przeciwną, na wschód, na Żuławy Gdańskie. W wiozącym nas pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej do Tczewa pachniało jak w sklepie z wykładzinami - znowu trafiliśmy na świeżo wyremontowany skład. I znowu byliśmy nielicznymi jego pasażerami.

Śpiwory i kurtki puchowe
Sakwy i akcesoria rowerowe
Ubezpieczenia turystyczne

Dom podcieniowy w Steblewie

Żuławy Gdańskie wciąż wydają się krainą niewykorzystanych szans. Większość ciekawych obiektów pozostaje w stanie jeśli nie zupełnego zrujnowania, to poważnego zaniedbania. Piękne domy podcieniowe dawnych niemieckich gospodarzy dzisiaj straszą odrapanymi ścianami i brakami w elewacjach. Gdyby na naszej trasie zorganizować wycieczkę dla turystów z Niemiec, ze wstydu chyba zrezygnowałbym z udziału w niej.

Grobowiec rodziny Vessel w Steblewie

Najbardziej zadbanym obiektem na trasie był grobowiec rodziny Wessel pod ruiną kościoła w Steblewie. Znamienne, że utrzymywany dzisiaj za pieniądze rodziny z Niemiec. Na ścianach grobowca znajdują się zdjęcia członków rodziny, szczegółowe drzewo genealogiczne, a na podłodze i zakopane pod nią spoczywają ich kości. Wystarczy przenieść się kilkadziesiąt metrów dalej by stanąć między dwoma efektownymi, lecz mocno podupadającymi domami podcieniowymi.

Ruiny kościoła w Steblewie

Zapadł nam w pamięć fragment historii Steblewa. Kiedyś ta niepozorna wieś była postrzegana jako zagrożenie dla ekonomicznych interesów pobliskiego Gdańska, a dzisiejsze Żuławy Gdańskie były nazywane Żuławami Steblewskimi. To mieszkańcy Steblewa wybudowali pierwszy wał przeciwpowodziowy w okolicy, kiedyś też istniała tu przeprawa przez Wisłę. O tym informują tablice informacyjne, stojące przed ciekawymi obiektami, postawione przez Stowarzyszenie Żuławy Steblewskie. Niestety, umknęła nam w Steblewie XIV-wieczna kaplica.

Motława koło Gdańska

Czymś, czego nie da się nie zauważyć jadąc przez Żuławy Gdańskie, są zadbane skwery i centralne miejsca wsi. Nowe ławki przy nowej alejce nad wiejskim stawem kontrastują ze stereotypem zaniedbanej polskiej wsi. Trakt pieszy biegnący przez Krzywe Koło, obsadzony kwiatami i krzewami, przysłużył się zapewne do zdobycia tytułu "Piękna Wieś". Niestety, widzieliśmy niewiele klimatycznych, żuławskich wierzb, za to spotkaliśmy ślady po wyciętym rzędzie okazałych drzew przy drodze w Długim Polu.

Przy obwodnicy południowej Gdańska

Trasę kończyliśmy dwoma z naszych ulubionych traktów rowerowych, na których zawsze zastanawiamy się, dlaczego nie są jeszcze wyznakowanymi, promowanymi przez miasto Gdańsk, podmiejskimi szlakami rekreacyjnymi. Niestety, na asfalcie wzdłuż południowego brzegu Wyspy Sobieszewskiej dziury zmienią wkrótce jazdę rowerem w koszmar. Za to jazda płytową drogą wzdłuż Motławy wciąż jest sporą, krajobrazową przyjemnością.

Szymon Nitka

Miejsca w pobliżu inne niedaleko

Wałem w kierunku Drewnicy
Mierzeja Wiślana, Żuławy Wiślane
Staliśmy już w korytarzu pociągu do Tczewa, gdy z megafonów popłynęła informacja o półgodzinnym postoju w Gdańsku z niewyjaśnionych niestety powodów. Zamiast więc jechać... [»]
Wieża kompensacyjna elektrowni w Bielkowie
Pobrzeże Gdańskie
Jedną z najciekawszych propozycji aktywnego wypoczynku w okolicach Gdańska, a jednocześnie okazją do poznania historii regionu, jest rowerowy rajd wzdłuż Raduni, śladem... [»]
Marina Narodowego Centrum Żeglarstwa
Mierzeja Wiślana
Na Mierzeję Wiślaną z Gdańska nie trzeba daleko jechać. Mierzeja ciągnie się już od... Westerplatte, a gdańska Wyspa Portowa to pierwsza jej część. Wystarczy pokonać... [»]
Sobowidz
Pojezierze Kaszubskie, Pojezierze Starogardzkie
Pierwsza tegoroczna rowerowa wycieczka zaprowadziła nas w miejsca związane z historią Polski i Wolnego Miasta Gdańska - do Sobowidza, Ełganowa i Granicznej Wsi.... [»]

Rowerem po Polsce wycieczki rowerowe

Wyżyna Kielecka, Kotlina Sandomierska
To była trzecia część naszych rowerowych wakacji w Polsce. Na świętokrzyski odcinek szlaku Green Velo trafiliśmy po kilku dniach jazdy po rowerowych trasach Jury... [»]
Rowerem wokół jeziora Wigry
Suwalszczyzna
Gdy pięknie kolorowym zachodem Słońca nad jeziorem Wigry kończył się ostatni listopadowy weekend, docierałem właśnie do półmetka rowerowej wycieczki po pięknej... [»]
Szlak rowerowy przez rezerwat Łężczok
Wyżyna Śląska, Kotlina Raciborska
Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie... [»]
Na rowerach po zimowym Helu
Mierzeja Helska, Kaszuby
Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po... [»]

Rowerem po Europie wyprawy rowerowe

Widok na Wittstock
Brandenburgia
Kiedy podczas zeszłorocznej majówki na rowerach w Niemczech zasmakowaliśmy jazdy po wyśmienitych szlakach rowerowych naszych sąsiadów, wiedzieliśmy, że to nieostatnia... [»]
Przez łubinowe pola w stronę Skaftafell
Austurland, Suðurland
Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku.... [»]
Nowy Ratusz w Hanowerze
Dolna Saksonia, Harz, Pogórze Wezerskie
Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki... [»]
Weselny orszak spod domu pana młodego
Maramuresz, Bukowina, Karpaty
W tym roku miało nie być wymuskanych atrakcji, dopracowanej w każdym szczególe oferty turystycznej i wystrzyżonych trawników. Na wakacyjny, rowerowy wyjazd szukaliśmy... [»]

Na biegówkach turystyka narciarska

Widok na dolinę Kleinwalsertal w Austrii
Vorarlberg, Alpy Wschodnie
Do doliny Kleinwalsertal w Austrii przyjechaliśmy zakończyć nasze zimowe wakacje na biegówkach. Po popularnym narciarskim eldorado w Ramsau am Dachstein w Styrii i po... [»]
Biała kraina Alpe di Siusi
Dolomity
Na wyjazd na biegówki w Dolomity czekaliśmy kilka lat, od rowerowej wyprawy po Alpach w 2012 roku. Krótki przejazd przez Alpe di Siusi wystarczył wtedy, by nasza... [»]
Widok z trasy biegowej Ramsau na stację gondoli
Alpy Wschodnie, Schladming-Dachstein
Są miejsca w Europie, gdzie prawie wszystko kręci się wokół biegówek. Tam satysfakcja narciarzy biegowych decyduje o sile i rozpoznawalności turystycznej marki, a stoki... [»]
Sceneria szlaku narciarskiego w Kuusamo
Północna Ostrobotnia
Co zrobić, gdy narty niecierpliwie wiercą się w pokrowcu, a za oknem zimą wiosna? Szukać śniegu. Na przykład w Finlandii - testując niedawno otwarte połączenie do... [»]

Ciekawe miejsca dobre propozycje

Zobacz także zainteresują Ciebie

Komentarze pytania i odpowiedzi

Igerwarszawa 15 kwietnia 2014 r.

Szymon - zadroszczę pasji i samozaparcia. Mnie dawno odechciałoby się zwiedzać te polskie zaścianki... Nawet jeśli opowiadają o naszej historii

Zmieniłeś aparat? zdjęcia wydają się inne.

Pozdrawiamy z B.

szy 15 kwietnia 2014 r.

Nie ma czego zazdrościć, to tylko rower i rowerowe spacery po "zaściankach", jak piszesz. I oderwanie od klawiatury.

Zdjęcia - tak, to Emila. Mój znowu w naprawie po połamaniu bagnetu obiektywu :\

Radek 7 września 2016 r.

Jeśli ktoś szuka ciekawej trasy w okolicy, to niedaleko od Malborka za dwa tygodnie odbędzie się rajd z mapami. 17 września w okolicy Dzierzgonia. Pod tym linkiem są wszystkie szczegóły https://web.facebook.com/events/1589999301305396/. Organizatorem jest osoba, która zna na pamięć wszystkie szlaki rowerowe w województwie, także nie ma szans, by się zgubić!